Oscar Piastri vezérletével a McLaren kettőse mindkét pénteki szabadedzésen kibérelte az első két helyet Imolában, azonban még a korábbi tréningen nem volt számottevő az előnye, és az első ötöst kevesebb mint egy tized választotta el egymástól, a folytatásban a harmadik helyezett lemaradása már a három tizedet közelítette. A mindkétszer második Lando Norris ugyanakkor valamelyest közelíteni tudott, 32 ezred hátrányát 25-re csökkentette.
„Nem ez lenne az első péntek, amin erősnek tűnünk, hogy aztán mindenki valamivel több tempót találjon nálunk az időmérő előtt. Mi is szeretnénk még találni némi időt, de eddig minden nagyon simán ment. Az autó rendben van, még kell finomítanunk rajta, de összességében nem rossz. Az idén szinte mindenhol nagy jelentősége volt a szombatnak, de Imolában ettől függetlenül is kiemelten fontos az időmérő, és ez most sem lesz másként, de jelenleg egyáltalán nem gondolom azt, hogy Lando és köztem dőlne el. Szerintem néhányan csatlakozni fognak hozzánk, szóval nekünk is találnunk kell még tempót” – magyarázta a vb-éllovas, akivel a csapattársa is egyetértett.
„Egészen elégedett vagyok a mai nappal. Ezen a pályán eléggé nehéz elkapni a ritmust, rendkívül gyors, és minden a megfelelő időzítésről szól, nem szabad hibázni sem, ami elég nehéz, amikor ilyen nagy a tempó. Élveztem a vezetést, és sikerült előrelépnünk is. Remélhetőleg szombaton még több időt találhatunk. Biztos vagyok benne, hogy Oscar is emelni fog még a tempón” – kezdte az értékelést Norris.
„A második edzéseken azonban mindig jónak tűnünk, és úgy fest, mindenkinél gyorsabbak vagyunk, aztán megérkezünk az időmérőre, és elkapnak. Szóval egyáltalán nem gondolom úgy, hogy kényelmes helyzetben lennénk, még van min dolgoznunk. Az Alpine is gyors, mindig is jó volt itt, és nincs kétségem afelől, hogy a Red Bull is megérkezik ránk, mint ahogyan a Mercedes is ott lesz, amikor feltekeri a motort. Így nem lazsálhatunk, de úgy gondolom, produktív pénteket zártunk.”
A Red Bull nem kezdett túl jó formában Olaszországban, a címvédő Max Verstappen a nyitányon a hetedik, majd az ötödik helyen zárt, s hátránya utóbbi eseményen is meghaladta a fél másodpercet. Cunoda Juki eközben a 16.-ról egészen a 8. pozícióig zárkózott fel a nap folyamán, és sikerült 92 ezredre megközelítenie a márkatársát. A holland körül egyébként elég nagy volt a tömörülés: a négyszeres világbajnok 42 ezreddel maradt el George Russelltől, miközben Charles Leclerc-t 33, míg Isack Hadjart 57 ezreddel előzte meg.
A címvédőt a nap végén arról kérdezték, mennyire magabiztos azt illetően, hogy ezúttal is odaérhet a McLarenre, és megszerezheti-e a pole pozíciót. „Pillanatnyilag nem igazán. Sok dolgot próbáltunk ki, volt, ami jobban bevált, mint más, összességében nem vagyunk most elég gyorsak. Nem kétséges, hogy kicsit dolgozunk kell még a stabilitáson a kanyarokban, hogy emelhessük a sebességet. És ugyanez igaz a hosszú etapjainkra is. A McLaren meg is előzött, ami elég sokatmondó, aztán elhúzott előttem. De még ezt leszámítva, ha a többieket veszem alapul, akkor is elég kemény napunk volt.”
Az idén eddig hat versenyből négyen dobogón záró Mercedes nem kezdett olyan meggyőzően, igaz, Russell ezúttal is ott volt a top 5-ben, mindkét alkalommal a negyedik lett. Azonban míg a nyitó tréningen csupán 54 ezred volt a hátránya, késő délután már kereken 4 tizedet kapott. A hazai pályán versenyző Andrea Kimi Antonelli, akit a családja mellett az osztálytársai is elkísértek a helyszínre, nem tudott beférkőzni az első tízbe: 13. és 18. hely íródott a neve mellé.
„Van egy-két meglepetés. Pierre Gasly nagyon erős kört rakott össze, ami kissé váratlan volt. De elég nagy a gumikopás, az idény során először a leglágyabb keverékek állnak a rendelkezésünkre, szóval ez kissé megfűszerezi a dolgokat. Általában véve azt láthattuk, hogy a McLaren ilyen körülmények között növeli az előnyét. Láttam Oscart, megelőzte Maxot, aztán egyszerűen eltűnt a távolban. Csapatként pillanatnyilag itt tartunk, és tudjuk, hogy mi Maxszel és a Ferrarikkal harcolunk. Közelebb voltunk a McLarenhez az időmérős szimuláció során, mint a hosszabb etapokon. Van néhány fejlesztésünk, a kocsi rendben van. Egyszerűen megpróbálunk kiegyensúlyozottan teljesíteni, és összegyűjteni a pontokat” – zárta a gondolatait Russell.
„Eléggé keszekusza napom volt. Egyszer sem tudtam igazán összetenni a gyors körömet, ráadásul a második edzésen még hibáztam is, aztán a következő próbálkozásomra nem tudtam eléggé visszahűteni a gumikat, és már a tapadás sem volt jó. Nyilvánvalóan nem volt ideális, de tudom, hol kell javulnom szombatra, és a hosszú etapon mutatott tempó elég biztató volt. A közepes keveréken eléggé jó etapot futottam, szóval már kíváncsian várom a folytatást” – tekintett előre Antonelli.
A Ferrari csalódást keltően teljesített hazai nagydíja nyitó napján: bár Hamilton az első tréningen még 96 ezreddel maradt el a jobbik McLarentől, a második edzésen már 6 és fél tized volt a lemaradása, miközben Leclerc a problémás nyitány után a 12. helyről a hatodikra lépett előre, lemaradása viszont fél másodperc körül mozgott a 4909 méter hosszú pályán, ahol egy évvel ezelőtt mindkét pénteki gyakorláson a leggyorsabbnak bizonyult.
„Nem az átállással van gond, hanem a teljesítménnyel. Olyan, mintha lottóznánk, vagy csak eldobnánk egy kockát. Remélem, hogy szombatra kitalálunk valamit, dolgozunk rajta. Az első gyakorláson egészen elégedett voltam, úgy érződött, mintha sikerült volna megtennünk egy lépést előre, nagyon pozitív voltam. Aztán ezt követően végrehajtottunk két apró változtatást, aminek nem igazán szabadott volna hatással lennie, és az idén talán ez volt a legkisebb módosítás is, amit végrehajtottunk, erre fékproblémám lett, ami óriási különbséget jelentett, és meg kellett küzdeni vele. Ez egyébként az egész eddigi évben komoly problémát jelent” – magyarázta a hétszeres világbajnok.
A csütörtöki sajtónapot betegség miatt kihagyni kényszerülő Leclerc nem túl optimista a folytatás előtt. „Jelenleg az időmérős tempó jelenti a gyenge pontunkat, és még mindig dolgozunk kell rajta. Nem hiszem, hogy az autóban benne lenne a pole pozíció, de a versenytempónk erős volt, ami pozitívum. Azonban ez egy olyan pálya, amelyen elég nehéz előzni, szóval elsődlegesen az egykörös tempóra kell összpontosítanunk, ebbe kell minden erőnket fektetnünk.
A FERRARI PÉNZBÍRSÁGOT KAPOTT |
---|
A Ferrari az első szabadedzésen változtatott a guminyomáson Leclerc autóján, miután a versenyző elhagyta a garázst. Ez nem megengedett, ennek megfelelően a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az ilyen esetekben megszokott 5 ezer eurós pénzbírsággal sújtotta az olasz csapatot. |
Meglepetést okozott az Alpine is, Pierre Gasly az első edzésen a hatodik helyen zárt, majd a folytatásban felzárkózott a McLarenre, és a harmadik pozíciót sajátította ki. A debütáló csapattársa, Franco Colapinto eközben 17. és 13. hellyel kezdett, utóbbi alkalommal 475 ezreddel maradt el a házon belüli csatában. Míg az enstone-iak egyértelműen kifejezték a Miami Nagydíjat követő bejelentésükben, hogy az argentin pilóta összesen öt versenyt kap, mielőtt a csapat újra kiértékelné a helyzetet, és maga Flavio Briatore is így fogalmazott a nyilatkozatában, most Imolában cáfolta, hogy bármilyen határidőt kiszabtak volna Colapinto előtt.
„Franco annyi versenyt fog kapni, amennyire csak szüksége van. Valahol azt olvastam, hogy öt futama lesz, azonban ez nem igaz, nincs semmilyen korlát. Gyorsnak kell lennie, nem szabad ütköznie, és pontokat kell szereznie. Csak ezt a három dolgot kérem tőle, nem tízet. Ha ezeket megteszi, akkor örökké vezethet – magyarázta, majd röviden kitért Oliver Oakes hirtelen távozására is. – Személyes okokból mondott le, és előzetesen én sem számítottam rá. Egységes a csapat. Napvilágot láttak olyan hírek, hogy voltak nézeteltéréseink Oliverrel, de ez hazugság. Nagyszerű kapcsolatot ápolunk.”
Noha előzetesen úgy lehetett tudni, hogy átmenetileg Briatore látja el a csapatfőnöki feladatokat is, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem tudja elfogadni a pozícióját, hiszen alapvetően nem az Alpine-nal, hanem a Renault-val van összeköttetésben. Ennek megfelelően egyelőre Dave Greenwoodot nevezték ki Oakes helyére.
Ami Gasly remeklését illeti, a francia pilóta úgy érzi, az idei év legjobb péntekjét tudhatják maguk mögött. „Nagyon-nagyon-nagyon jó napunk volt! Már az első körtől fogva érezhető volt, hogy a kocsi sokkal jobb állapotban van, mint Miamiban. Örülök, hogy sikerült néhány olyan kérdésre választ kapnunk, ami az elmúlt verseny után fogalmazódott meg bennünk. Nagyon elégedett vagyok azzal, amit a volán mögött érzek, a kocsi úgy reagál, ahogyan én azt szeretem. Igazán a határon tudok lenni, és a maximumot tudom kihozni belőle, ami remek érzés. Adott a teljesítmény, persze tudjuk, hogy a többiek valószínűleg többet fognak előhúzni péntekről szombatra virradóan, de szerintem kijelenthetem, hogy a mostani volt az idei év legjobb péntekje.”
„Úgy gondolom, elérhető a Q3 a kvalifikáción. Tisztában vagyunk vele, hogy szombaton általában még szorosabbá válik a verseny, de jelenleg úgy érzem, hogy ha sikerül továbbvinnünk a lendületet, és találunk még némi tempót, akkor harcban lehetünk az első tíz helyért, ami nagyon izgalmas. Nagyon örülök, és izgatott vagyok, miként alakul a hétvége.”
Mindkét szabadedzésen lendült a piros zászló, az első végén Gabriel Bortoleto, míg a másodikon Isack Hadjar hibázott és csúszott bele a falba. Noha utóbbi ezt követően még megpróbált visszatérni a pályára, elásta a Racing Bullst a kavicságyban. Az Emilia-romagnai Nagydíj programja szombaton 12 óra 30 perckor folytatódik a harmadik és egyben utolsó gyakorlással.
EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ, AZ ELSŐ SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:16.545 | átlag: 230.875 km/ó | 23 kör |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:16.577 | 0.032 mp h. | 23 |
3. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:16.597 | 0.052 | 19 |
4. | George Russell | brit | Mercedes | 1:16.599 | 0.054 | 26 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:16.641 | 0.096 | 22 |
6. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:16.696 | 0.151 | 21 |
7. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:16.905 | 0.360 | 15 |
8. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:16.922 | 0.377 | 21 |
9. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:16.925 | 0.380 | 23 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:16.998 | 0.453 | 23 |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:17.032 | 0.487 | 23 |
12. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:17.077 | 0.532 | 23 |
13. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:17.094 | 0.549 | 23 |
14. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:17.121 | 0.576 | 22 |
15. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:17.286 | 0.741 | 22 |
16. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:17.356 | 0.811 | 18 |
17. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:17.373 | 0.828 | 21 |
18. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:17.446 | 0.901 | 20 |
19. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:17.641 | 1.096 | 19 |
20. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:17.662 | 1.117 | 20 |
EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ, A MÁSODIK SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:15.293 | átlag: 234.715 km/ó | 28 kör |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:15.318 | 0.025 mp h. | 25 |
3. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:15.569 | 0.276 | 29 |
4. | George Russell | brit | Mercedes | 1:15.693 | 0.400 | 23 |
5. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:15.735 | 0.442 | 26 |
6. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:15.768 | 0.475 | 28 |
7. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:15.792 | 0.499 | 22 |
8. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:15.827 | 0.534 | 29 |
9. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:15.916 | 0.623 | 29 |
10. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:15.934 | 0.641 | 29 |
11. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:15.943 | 0.650 | 26 |
12. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:16.009 | 0.716 | 26 |
13. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:16.044 | 0.751 | 29 |
14. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:16.220 | 0.927 | 21 |
15. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:16.255 | 0.962 | 22 |
16. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:16.339 | 1.046 | 27 |
17. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:16.341 | 1.048 | 23 |
18. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:16.406 | 1.113 | 27 |
19. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:16.419 | 1.126 | 26 |
20. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:16.420 | 1.127 | 24 |
5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 16., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Piastri 1:16.545 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:15.315 |
MÁJUS 17., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
MÁJUS 18., VASÁRNAP | |
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |