Ennél eltérőbb képet nem is festhetett volna a címvédő McLaren garázsának két oldala a hétvégi Bahreini Nagydíjon: Oscar Piastri mesterhármast teljesített, és csak az eltérő stratégia miatt nem futott tökéletes versenyt, és érte el pályafutása első grand slamjét, miközben Lando Norris hibát hibára halmozott. A vb-éllovas vesszőfutása az időmérőn kezdődött, amelyen csak a hatodik rajtkockát szerezte meg, a pilóta nem is palástolta a csalódottságát, és meglehetősen önkritikusan fogalmazott. „Olyan érzés, mintha még sosem vezettem volna Formula–1-es autót, sokat szenvedek, nem tudom, miért. Cserben hagytam a csapatot.”
A brit versenyző szombat este arról beszélt, hogy nem lesz ellenszer a csapattársára, de megcélozza a második helyet, a versenye azonban nem a várakozásai szerint alakult. Norris már a start előtt hibázott, először túl sok helyet hagyott maga előtt, amikor elfoglalta a rajtkockáját, majd amikor igyekezett javítani a helyzeten, túlságosan előregurult, s a pozíción kívüli rajtja öt másodperces időbüntetést vont maga után. A vb-éllovas aztán többször is rontott a csaták során, s egy ízben vissza is kellett adnia a megszerzett pozíciót, mert pályán kívül előzte meg Lewis Hamiltont.
Bár a hétszeres vb-elsőt, majd később a csapattársát, Charles Leclerc-t is meg tudta előzni, az elektronikai és fékgondokkal küszködő George Russellen már nem talált fogást, kifutott az időből, és meg kellett elégednie a dobogó alsó fokával. „Meglep, hogy egyáltalán bármit elérek jelenleg úgy, hogy ennyire rosszul érzem magam az autóban. Nem érzem magam kényelmesen, nem vagyok boldog, nem érzem jól magam. Az, hogy mégis ilyen eredményeket érek el... meglep, mert valami egyáltalán nem klappol.”
„Az autó jó, megnyerte a versenyt. Nem is lehetnék boldogabb – mondta szarkasztikusan. – Szombaton a hatodik helyre kvalifikáltam magam, ami elég borzalmas. Mégis hogyan lehetnék boldog? Nincs értelme. Valamivel elégedettebb vagyok most, hogy sikerült visszazárkóznom a harmadik pozícióba. De úgy gondolom, a második lett volna a legjobb eredmény, és el kellett volna érnem, de nem jött össze. Nem jött össze, mert több hibát is elkövettem. Szóval elég vegyes érzések kavarognak bennem. A tempó jó, az autó csodás, mint ahogyan azt Oscar is megmutatta, de túl sokat rontottam – magyarázta, majd amikor arról kérdezték, milyen pozitívumokat tud magával vinni a hétvégéről, csak annyit mondott: – Csak azt, hogy vége lett.”
„Amikor ott voltam a harmadik helyen, egészen boldog voltam. Azzal tisztában voltam, hogy nem lesz könnyű megelőzni George-ot, nem voltak rosszak ezen a hétvégén, és mindössze másfél tizedmásodpercre voltak a pole pozíciótól, szóval egyértelmű, hogy nem küszködtek. Úgy számoltam, nehéz lesz elmenni mellette. De jól sikerült az első köröm, agresszív voltam és támadtam, jól éreztem magam. Aztán megkaptam a büntetést, és minden rossz lett.”
„Mindenkinél korábban álltam ki, és nagyon keményen nyomtam, hogy visszahozzam azt az öt másodpercet. Így viszont sokkal kopottabbak voltak a gumijaim, túlmelegítettem őket, aminek aztán megfizettem az árát. Valahányszor jól csináltam egy dolgot, kettő másikat elrontottam. Folyamatosan magamat gátoltam az előrehaladásban. Annak örülök, hogy megvolt a tempó. Az előzés nehéz volt, a turbulens levegő szörnyű. Elégedettebb voltam a tempómmal, mint szombaton, de a kocsiban jelenleg nem igazán érzem jól magam. Bárcsak tudnám, miért, bárcsak tudnám a választ! De nem tudom.”
„Sportolóként egyszerűen érzed, amikor klappol, magabiztosan, kényelmesen érzed magad. Én magabiztos vagyok azt illetően, hogy minden megvan bennem, ami kell. Nincsen semmi kétségem afelől, hogy elég jó vagyok-e, de valami nem áll össze az autó és köztem. Nem tudom megcsinálni azokat a köröket, amiket tavaly igen. Akkor minden egyes kanyarban tudtam, hogy mi fog történni, hogyan fog történni. Úgy éreztem, uralom a gépet. Az idén viszont nem is lehetnék ettől messzebb. Még Ausztráliában is, ahol nyertem, ott sem éreztem magam kényelmesen, ott sem voltam magabiztos. Az autó mesés, és ez rengeteg problémámat segít megoldani, de a közelében sem vagyok annak, amire képes lehetnék, bármilyen fájó is ezt kimondani.”
„Még szombat este is sok időt szántam rá, elég későn távoztam, mindent megvizsgáltam, hogy megértsem, miért szenvedek, mi nem klappol. Próbálok rájönni, mi változott az előző évhez képest. Én vagyok a gond? Vagy valami az autón? Eléggé bonyolult. De nem kételkedem magamban, még ha néha úgy is tűnik. Valami egyszerűen nem áll össze, nem klappol, és emiatt nem érzem jól magam a kocsiban. Megvan az önbizalmam, tudom, hogy megvan bennem minden, de az autóban nem bízom meg. Ha ez így van, akkor nem tudod, hol vannak a határok, vagy hogy milyen lesz bármelyik kanyarban, legyen az lassú, gyors, akármilyen, és sosem leszel olyan gyors, mint amilyen lehetnél. Különösen úgy, ha a világ legjobbjai ellen harcolsz. Ha nem áll össze, akkor gondban leszel, és velem jelenleg ez történik.”
Norris mindig nagyon élesen kritizálja magát a nyilvánosság előtt, amivel egyrészről támadási felületet biztosít, másrészről megkérdőjelezhető, hogy végső soron nem kontraproduktív-e, és válik a gyenge pontjává ez a szintű „önsanyargatás”. „Sokkal nehezebb lenne, ha nem mutatnám ki az érzéseimet. Sokszor ezzel vezetem le a frusztrációt, amikor például interjúkat adok. Amiatt van, mert nem sikerül elérnem azt, amit szeretnék. Ott van bennem a vágy, hogy jól végezzem a dolgom, és nyerjek. Amikor tudom, hogy mire vagyok képes, és meg sem közelítem, mint ahogyan szombaton is történt, óriásit csalódok magamban. Egyszerűen ilyen vagyok. Sikeréhes, és nagyon keményen dolgozom azért, hogy győzzek. Amikor nem úgy alakulnak a dolgok, és saját magammal szúrok ki, akkor nagyon csalódott vagyok. Nem hiszem, hogy szükségszerűen rossz hatással lennem rám az, amiket az interjúk során mondok.”
„Az egész életemben így működtem, megtanultam, hogyan blokkoljam a saját megjegyzéseimet a gondolataim közül. Néha talán kicsit hiányzik az önbizalmam, de ez már a múltban is előfordult. De ez is én vagyok. Én így végzem a dolgaimat, így dolgozom, és ez az, ami olyan jóvá tett engem, mint amilyen vagyok. Talán időnként ez határt szabott annak, hogy jobb versenyző legyek, de ahogyan már mondtam, tudom, mire vagyok képes, és elégedett vagyok. Szerintem az, amit tudok, és amire képes vagyok, elég jó ahhoz, hogy itt legyek a legjobbak között. Szóval csak újra el kell kapnom a ritmust. És igen, időnként valószínűleg túlságosan is kemény vagyok magammal, mint ahogyan szombaton is az voltam. De vasárnap feltöltekezve tértem vissza, miután aludtam egy jót. Új nap volt, készen álltam, hogy kimenjek, és jót harcoljak, és szerintem nagyjából ez is történt. Szóval csak egy nap volt. Most pedig van néhány napom, hogy pihenjek, és újra támadjak.”
Norris előnye három pontra csökkent Piastri előtt a bajnokságban, a brit örülne neki, ha első sorban házon belül dőlne el a cím sorsa. „Csapatként már az idénykezdet előtt tudtuk, hogy lesznek meleg pillanatok közöttünk, és jókat fogunk csatázni egymással. Biztos vagyok benne, hogy egyre több ilyen lesz, ahogyan halad előre a szezon, és izgatottsággal tölt el. Szóval továbbra is keményen kell dolgozunk azért, hogy mindenki előtt maradjunk. Nincs kétségem afelől, hogy mindketten azt preferálnánk, ha csak kettőnk között dőlne el, és más nem szólna bele. A csapat ezt preferálja. Mindannyiunk életét megkönnyítené. De nem felejtjük el, hogy nagyon közel vannak a többiek. Igen, a miénk a legjobb autó, de elég egyetlen hiba, és én az időmérőn hibáztam, és megbosszulja magát. Egy tized, és ott lettem volna a második helyen, szóval elég frusztráló.”
„Szoros a csata, nagy a versengés, ami nagyszerű a sport szempontjából. Nekünk továbbra is keményen kell dolgozunk, szerintem erről egy pillanatig sem feledkeztünk meg. Amilyen kiélezettek voltak az előző kvalifikációk, Max (Verstappen) pole pozíciót szerzett, George mindössze másfél tizedre volt. Könnyű hibázni, és már le is csúsztál a rajtelsőségről. Nem sétakocsikázhatunk. Továbbra is dolgoznunk kell, és szerintem mindketten izgatottak vagyunk a kettőnk között zajló csata miatt.”
21. BAHREINI NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 11., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:33.204 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:30.505 |
ÁPRILIS 12., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:31.646 |
Időmérő | 1. Piastri 1:29.841 |
ÁPRILIS 13., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Piastri, 2. Russell, 3. Norris |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |
Miami Nagydíj, Miami | május 4., 22.00 |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | május 18., 15.00 |