A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) január végén több büntetési irányelvvel is kiegészítette sportkódexet, és minden eddiginél szigorúbban meghatározta, milyen magatartást vár el a versenyzőktől az égisze alá tartozó hét világbajnokságban. Az első szabálysértés 10 ezer eurós pénzbírságot von maga után, ám ez a tétel a Formula–1-ben jóval magasabb, hiszen ott az első kihágásnál 40 ezer eurós büntetést szabnak ki. A második eset 80 ezer eurós bírságot és egy hónapos felfüggesztett eltiltást eredményez, míg a harmadik szabálysértésnél a 120 ezer eurós bírság mellett hatályba lép az egy hónapos eltiltás, valamint bajnoki pontlevonás is járhat.
Az új irányelveket számos kritika érte, a szövetség azonban egészen mostanáig kitartott a sokat emlegetett B-függelék mellett. A FIA-elnök Mohammed ben-Szulajem hétfő este megosztott közleménye ugyanakkor arra enged következtetni, hogy a közeljövőben változhatnak a szabályok. „Azt követően, hogy konstruktív visszajelzéseket kaptam az FIA hét világbajnoki sorozatának pilótáitól, fontolóra veszem a B-függelék javítását. Mint korábbi raliversenyző, a többségnél jobban megértem, a pilótáknak milyen követelményeknek kell megfelelniük. A B-függelék kulcsfontosságú része a Nemzetközi Sportkódexnek, és központi szerepet játszik abban, hogy a sportág elérhető legyen valamennyi sportszerető család számára.”
„Emberek alkotják a szabályokat, és az emberek javíthatnak is ezeken a szabályokon. Mindig is hittem a folyamatos fejlődés ezen elvében, és ez határozza meg minden cselekedetünket, amit az FIA-nál teszünk” – osztotta meg a gondolatait, majd hozzátette, egymást meghallgatva és együttműködve igyekszik pozitív jövőt építeni a sportág számára.
Az enyhülést mutató közlemény időzítése érdekes abból a szempontból, hogy a 2024-ben már káromkodás nyomán közmunkára ítélt Max Verstappen az előző versenyhétvégén, a Szaúdi Nagydíjon pont ezen szabályokra hivatkozva nem fejtette ki a véleményét a futam elején kapott 5 másodperces büntetésével kapcsolatban, és jelezte, inkább nem mond semmit, mert nem szeretne bajba kerülni. A négyszeres világbajnok hallgatása mögött többek szerint is az FIA elnöke állt, aki a futam leintése után azonnal megközelítette a versenyzőt, és beszélgetésbe elegyedett vele még a hivatalos interjúk előtt.
Az idei évben egy pilótát már elmarasztaltak a B-függelék nyomán: a Williams spanyolja, Carlos Sainz Jr. Szuzukában késte le néhány másodperccel a nemzeti himnuszt, ami 20 ezer eurós (ebből 10 ezer eurót felfüggesztettek) pénzbírságot vont maga után úgy, hogy a versenyző orvosi igazolást is fel tudott mutatni. Sainz gyomorbántalmak miatt érkezett meg késve a japán himnuszra.
4. MIAMI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 2., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 18.30–19.30 |
Sprintidőmérő | 22.30–23.14 |
MÁJUS 3., SZOMBAT | |
Sprintverseny | 18.00–19.00 |
Időmérő | 22.00–23.00 |
MÁJUS 4., VASÁRNAP | |
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja | 22.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | május 18., 15.00 |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |