A Red Bull, és különösen Max Verstappen már a bahreini tesztet követően többször hangot adott neki, hogy nehéz idénykezdetre számít, és úgy készül, az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon nem lesznek győzelmi esélyei. Noha nem szabad messzemenő következtetéseket levonni a pénteki eredményekből, főleg a szezon első állomásán, és a „vörös bikák" a múltban már többször is bebizonyították, hogy képesek visszavágni a rosszabb kezdés után, úgy tűnik, ezúttal egészen más problémával szembesültek, amit nem lehet egy éjszaka alatt megoldani: az RB24-es egyszerűen lassú.
„Őszintén szólva az egyensúly nem volt annyira vészes, nem volt igazán nagy vagy jelentős probléma. De egyszerűen valamiért nem volt meg a tapadás, igazából mind a négy gumival küszködtem az első és az utolsó szektorban is. Ez nyilván azt jelenti, hogy pillanatnyilag nem vagyunk ott az élmezőnyben. Az a baj, hogy nincsenek túl komoly egyensúlybeli problémáink, ezért szerintem nehéz lesz megoldani. Ez nem olyasmi, amire ne számítottam volna előzetesen, a mutatott tempónk negatív és pozitív értelemben sem lepett meg. Meg kell bizonyosodnunk róla, hogy találunk még némi tempót, de jelenleg egyértelműen nincs meg a sebességünk ahhoz, hogy az élmezőnyben harcoljunk" – festett kissé lesújtó képet a Red Bull teljesítményéről a holland, aki az első edzésen négy és fél tized lemaradással az ötödik, míg a másodikon hat tized hátránnyal a hetedik helyen zárt.
Ugyan a Red Bullnak tehát sikerült javítania a vezethetőségen a tél folyamán, és úgy fest, az autó ezúttal szélesebb tartományban működik jól, most a nyers tempó hiányzik. Erről árulkodtak a holland új csapattársának, Liam Lawsonnak a szavai is. „Kényelmesen érzem magam a kocsiban, de egyszerűen túl lassú. Nyilvánvalóan sok munka vár ránk az éjszaka folyamán. Egy új pályán, az első napon természetesen számítasz rá, hogy lesz munkád, de talán nem ennyi. Dolgozni fogunk rajta, és megpróbálunk javítani a helyzeten."
Az új-zélandi pilóta nem tudja, miért alakult a vártnál rosszabbul a kezdés a csapata számára. „Nem igazán tudjuk, ha így lenne, orvosolnánk a problémát. Általánosságban véve egyszerűen nincs elég tapadás, amikor egy körön használnánk, de összességében a hosszú etapon mutatott tempónk is rossz volt."
A „vörös bikák" tanácsadójának, Helmut Marko sem beszélt túl magabiztosan az első nap végén. „Az első gyakorlás jobban alakult, az utána végrehajtott változtatások ugyanakkor nem a várt sikert hozták. Szombaton még mindig lesz egy szabadedzésünk, de úgy saccolom, két-három tizedmásodperccel le vagyunk maradva, és a legjobb esetben is csak a második rajtsort érhetjük el. Az autó ingadozik alul- és túlkormányzottság között, ami a hosszú etapon hatással van a gumikopásra is. De hiszek benne, hogy tudjuk, mit kell tennünk."
„Nem vagyunk az élen, normális körülmények között a dobogó lehet a maximum a futamon – fogalmazta meg a célokat, majd elismerte, bízik a vasárnapra jósolt eső megérkezésében. – Úgy fest, jelenleg a McLaren a leggyorsabb, és mögötte szorosan érkezik a Ferrari, a Mercedes, illetve mi. Ez a harmadik–ötödik helyet jelentheti. De úgy hallottam, talán érkezik az eső, és ha így történik, akkor számíthatunk a Max-faktorra."
Az osztrák szakember kitért Lawson szereplésére is: a Racing Bullstól előrelépő versenyző egész nap nagy lemaradásban volt Verstappenhez képest, az első tréningen a tizenhatodik, míg a másodikon a tizenhetedik pozíciót foglalta el, s hátránya 6–8 tized között mozgott a márkatársához viszonyítva. Marko a Mercedesnél debütáló Andrea Kimi Antonellihez hasonlította a pilótáját. „Nagyjából ugyanolyan volt a tempójuk még úgy is, hogy Lawson nem tekerte fel teljesen a motort. Szóval rendben van, de határozottan jobb lesz a folytatásban."
A tanácsadóhoz hasonlóan a csapatfőnök, Christian Horner is védelmébe vette az új-zélandit. „Ez egy nagy szintlépés a számára. Max csapattársának lenni talán a legnehezebb feladat a Formula–1-ben, de ő mentálisan elég erős ahhoz, hogy megbirkózzon ezzel. Még nem versenyzett itt, szerintem ő az egyetlen versenyző a mezőnyben, aki még nem teljesített pár kört sem ezen a pályán. De igyekszik megvetni a lábát, remek visszajelzéseket ad, és jól beilleszkedett. A következő versenyeken majd többet láthatunk tőle."
Míg a Red Bull szenvedett az ausztráliai nyitó napon, a testvércsapata, a Racing Bulls remek tempóval hívta fel magára a figyelmet. A délutáni gyakorláson Cunoda Juki a negyedik, míg újdonsült márkatársa, Isack Hadjar a hatodik helyen zárt. Előbbi nem meglepő módon eléggé pozitívan értékelt a nap végén. „Ez nyilvánvalóan remek kezdés. Biztos vagyok benne, hogy a többiek gyorsulni fognak szombaton, és különösen az időmérőn, de határozottan jónak fest a helyzet. De magunkra kell összpontosítanunk, és még tovább kell ásnunk, hogy pluszteljesítményt nyerjünk. Úgy hiszem, nagyon szoros a küzdelem a mezőnyben, és szóval ha sikerül kipréselnünk azt az utolsó öt ezredmásodpercet, az is különbséget fog jelenteni."
A japán pilóta egyetért azzal, hogy a Williams lehet a fő riválisuk. „Határozottan. A Williams gyorsnak tűnik. A második edzésen egészen biztos vagyok benne, hogy más programot futottunk. De az Alpine is ott lehet. A két említett csapat nagyon gyors, de egyelőre mi vezetünk, szóval ezt mindenképpen pozitívumként könyveljük el, de egyúttal előre tekintünk, és mindent bele fogunk adni szombaton."
39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 14., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:17.252 |
2. szabadedzés | 1. Leclerc 1:16.439 |
MÁRCIUS 15., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 2.30–3.30 |
Időmérő | 6.00–7.00 |
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP | |
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja | 5.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kínai Nagydíj, Sanghaj | március 23., 8.00 |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |