Hajlékony szárnyak, monacói dupla kiállás, eltörölt pluszpont – így változnak a szabályok a 2025-ös idényre

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.13. 11:55
Csütörtökről péntekre virradóan felbőgnek a motorok Ausztráliában (Fotó: AFP)
Noha csak a következő, 2026-os idényben megy át forradalmi megújuláson a Formula–1, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a mostani szabályciklus utolsó évébe lépve is úgy érezte, szükség van a szabálykönyv egyes pontjainak finomítására vagy épp módosítására. Ennek eredményeként többek között érkeznek a szigorúbb szárnyterheléses tesztek, kötelező válik a legalább két kerékcsere Monacóban, nő az autók minimum súlya, és ezentúl már nem jár pluszpont a versenyen elért leggyorsabb körért sem...

Szigorúbb ellenőrzések

Az FIA az idénynyitó Ausztrál Nagydíjtól kezdődően szigorúbb teszteknek fogja alávetni a hátsó szárnyakat, míg a spanyolországi versenyhétvégétől az első szárnyakra vonatkozó szabályok is szigorodnak, amire azért volt szükség, mert tavaly több alakulat is feszegette a határokat az elemek hajlékonyságával, míg például a McLaren az úgynevezett mini-DRS-sel került a középpontba.

Bár utóbbi megoldás a hivatalos tesztek alapján nem minősült szabálytalannak, a szövetség megkérte a wokingiakat, hogy módosítsanak a hátsó szárnyukon. Az újabb szürke zónába tévedést megelőzvén az FIA pontosította az elemet érintő előírásokat, ám a bahreini teszten látottak alapján ezzel nem ért véget az ügy. A Red Bull szerint a McLaren mellett a Ferrari is használja a megoldást, ráadásul több felvétel tanúsága szerint a Mercedes is trükközhet.

A szövetség erre reagálva már ezen a hétvégén górcső alá fogja venni a hátsó szárnyakat, amit az új nagy felbontású kamerák és a kijelölt pontokra felragasztott matricák felhelyezése tesz lehetővé.  

Kötelező kiállások a Monacói Nagydíjon

Egy évvel ezelőtt a korai piros zászló lehetővé tette a mezőny számára, hogy az egyetlen kötelező kerékcserét még a kényszerszünet alatt letudja, majd újabb bokszlátogatás nélkül teljesítse a versenyt, ami a szűk pályán a stratégiai izgalmat is elvette. Az idén ugyanakkor nem ismétlődhet meg hasonló, hiszen a szövetség arra a határozatra jutott, hogy időjárási körülményektől függetlenül kötelezővé teszi a két kiállást a naptár legrövidebb távú futamán.

Több gyakorlási lehetőség a fiatal versenyzőknek

A csapatoknak 2022 óta kötelességük autónként egy-egy gyakorlási lehetőséget adni az első szabadedzések során olyan fiatal pilótának, aki legfeljebb két nagydíjon álltak rajthoz. A Nemzetközi Automobil-szövetség most ezt a tesztlehetőséget megduplázta, vagyis adott alakulatnak összességében négy első tréninget kell feláldoznia a huszonnégy Grand Prix-t felölelő idény során.

Négy csapat, a Mercedes, az Alpine, a Racing Bulls, valamint a Sauber ugyanakkor részben előnyben van az ellenfelekhez képest, hiszen fejenként egy újonccal vág neki az évnek, így az első két futamhétvége után a kötelezettsége felét automatikusan teljesíteni fogja (az Alpine esetében egy kvóta lőhető el Jack Doohannel). Bár Oliver Bearman (Haas) és Liam Lawson (Red Bull) is az első teljes idényére készül, egyikük sem teljesíti a kritériumokat: a brit eddig összesen három, míg az új-zélandi tizenegy ízben vett részt versenyen, így istállóiknak az ő autóikat is kölcsön kell adnia fiatal pilótának két első tréning folyamán. 

Bővül a veszélyes kiengedések köre

Az idén akár több esetben is büntetést vonhat maga után a veszélyes kiengedés, hiszen a szabály most már kimondja, hogy az is veszélyesnek minősül, ha a kiengedés potenciális kárt okozhat más autóban.

A bokszutcából rajtolók számára is kötelező a felvezető kör 

Ezentúl a bokszutcából rajtoló versenyzőknek is teljesíteniük kell valamennyi felvezető kört. Erre a módosításra azért volt szükség, mert adott esetben a bokszutcából indulók előnyre tehettek szert. A megszakított rajtoknál és az extra formációs kör esetében megspórolhattak üzemanyagot, míg vizes, vagy változékony időjárási körülmények között akár egy teljes bokszutcai kiállásnyi időt is nyerhettek a többi vetélytárssal szemben.

F1
8 órája

Jöjjön a többcsapatos hajsza a világbajnoki címekért a Formula–1-ben!

A remények szerint szoros harcot vív a 2025-ös F1-idényben a McLaren, a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes.

A versenyigazgató kiintheti a sérült vagy meghibásodott autókat a futamból

A versenyigazgatónak mostantól lehetősége van rá, hogy közvetlenül utasítson egy pilótát arra, hogy a biztonságos körülmények között a lehető leghamarabb elhagyja a pályát. Erre abban az esetben lehet szükség, ha valamelyik kocsi olyan mértékben sérült, hogy az magára a pilótára vagy közvetlenül másokra veszélyt jelenthet, illetve akkor, ha olyan hiba következik be, ami miatt a versenyző nem tud úgy visszatérni a bokszba, hogy azzal ne akadályozza indokolatlanul a többi vetélytársát vagy magát a versenyt. Ezzel a lépéssel az FIA a fekete-narancs zászlójelzés alkalmazását gyorsítja fel.

A rajtprocedúra megváltozása

Az FIA pontosította a rajtprocedúrákra vonatkozó szabályokat, miután az elmúlt időszakban, köztük tavaly Brazíliában, illetve egy évvel előtte Monzában is gondok adódtak.  

Nincs több pluszpont a versenyen futott leggyorsabb körért

A szövetség 2018-ban vezette be azt a szabályt, hogy pluszpontot ad a leggyorsabb körért abban az esetben, ha azt az első tízben végző versenyző valamelyike éri el. Az előző év során aztán bejelentette, hogy 2025-től eltörli a pluszpontot, mint később kiderült, részben a Szingapúri GP-n történtek miatt. Akkor ugyanis sok vitának adott táptalajt, hogy a Red Bull második számú csapatánál Daniel Ricciardo a verseny végén – a top 10-en kívül autózva – megfutotta a leggyorsabb kört, aminek következményeként Max Verstappen fő kihívója, Lando Norris csúszott le az extra pontról.

Változott az időmérő sorrendjének meghatározása

Tavaly Sao Paulóban az elhúzódó esőzés ellehetetlenítette az időmérő megtartását, és az eseményt végül el kellett napolni. Noha a kvalifikáció gond nélkül lement vasárnap, az eset miatt napirendre került az a téma, miként határoznák meg a rajtsorrendet, ha nem tudnák megtartani az időmérést. A szövetség az idei szezonra így egyértelműsítette, ilyen esetben a világbajnoki pontállás döntene a rajtfelállásról, az egyetlen kivételt az első nagydíj jelenti, amikor a sportfelügyelők saját meglátásuk szerint dönthetnek. 

Ez a regula érvényes a sprinthétvégékre is, vagyis ha az egyik sprintkvalifikációt valamilyen okból nem tudják megrendezni, akkor az egyéni összetett aktuális állása határozza meg a sorrendet.

Ezen felül az is tisztázódott, mi szerint rangsorolják azon versenyzőket, akik a második vagy a harmadik szakaszban nem tudtak mért kört teljesíteni. A sorrendet elsődlegesen továbbra is az fogja meghatározni, mely pilóta kezdte meg a gyors körét, azonban ha több résztvevő sem tudta befejezni a mért körét, akkor közöttük az előző szegmens eredménye fog dönteni. 

F1
Tegnap, 10:40

Ha klasszikus F1-es nyitány, akkor Melbourne!

A hét végén újra az ikonikus helyszínen indul a világbajnoki sorozat.

Nőtt a kocsik súlya

Az idei évben 800 kilogramm lesz az autók minimum súlya, az újabb növelésre azért volt szükség, mert a szövetség 80-ról 82 kg-ra emelte a versenyzők minimum súlyhatárát.

Hűtőrendszer használata

Abban az esetben, ha a 31 Celsius-fok felé megy a hőmérséklet adott eseményen, akkor az FIA hőségriadót hirdet, aminek eredményeként automatikusan nő az autó minimum súlya. Ez a szabadedzéseken, az időmérőn és a sprintkvalifikáción plusz 2 kilogrammot, míg a sprintfutamon és a versenyen 5 kg többletet jelent annak érdekében, hogy a hűtőrendszert vagy annak egy részét telepíteni lehessen a versenygépbe. Noha a rendszer használata opcionális, a minimum súlyhatár megváltozása valamennyi résztvevőre érvényes.

Nincs korlátozva a váltókomponensek használata

Az FIA figyelembe véve a jelenlegi sebességváltók megbízhatóságát, úgy döntött, kiveszi a szabálykönyvből azt a megszorítást, pontosan hány alkatrészt lehet felhasználni az idény során. Ennek értelmében az idén már nem jár büntetés például abban az esetben, ha egy versenyző több mint öt darab váltó-alkatrészt használ fel az év folyamán. A megengedettnél több motorkomponens használata ugyanakkor a továbbiakban is szankciót von maga után. 

Régi autós teszt

Az FIA korlátozta, adott állandó versenyző pontosan hány napot tesztelhet korábbi, vagyis legalább két évvel régebbi kocsi volánja mögött. Noha a csapatok fejenként összesen húsz napot szánhatnak ilyenfajta gyakorlásra, az állandó versenyzők egyenként mindössze négy napot kaptak, és ez idő alatt maximum ezer kilométert teljesíthetnek. Emellett adott istálló egyszerre egy gépet vihet pályára. 

Több alakulat, köztük a Ferrari már ki is használta a lehetőséget az állandó versenyzőivel, Lewis Hamilton és Charles Leclerc így az idén már nem vehet részt régi autós teszten. 

F1
2025.01.28. 15:08

A Ferrari megoldotta Hamilton problémáját – Spanyolországban folytatódik a téli felkészülés

Leclerc már pályára vitte a 2023-as autót, a folytatásban a hétszeres bajnok is tovább gyűjti az adatokat.

Módosított autóval teljesített gumiteszt

A következő évben jelentős szabálymódosítások lépnek érvénybe technikai és motorfronton, amihez igazodva a Pirelli már szorgosan készül az új, 2026-ra tervezett gumikkal. Az olasz gumibeszállító már több ízben, különböző csapatok részvételével kipróbálta az abroncsokat, de az igazi főpróbát az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat követő teszt fogja jelenteni.  

Valamennyi csapatnak ugyanis az egyik autóját úgy kell módosítania, hogy azzal a 2026-os regulákhoz minél inkább igazodjanak, és egyúttal szimulálják a kisebb tapadási viszonyokat. A résztvevők a 2025-ös mellett bármely olyan kocsit átalakíthatnak az elmúlt négy évből, amelyikkel lehetővé tehetik a Pirelli számára, hogy minél valósághűbb képet kapjon az új éra tényleges kezdete előtt.

Több sportfelügyelő alkalmazása

Az FIA dönthet úgy, hogy adott versenyhétvégén három helyett négy sportfelügyelővel dolgozik. Ez különösen az olyan helyszíneken lehet hasznos, ahol általában több munkájuk van az ítélethozóknak, hiszen így gyorsabban születhet döntés a kérdéses ügyekben.

A versenyzők viselkedése

Az egyik legnagyobb port kavaró szabálymódosítás a versenyzők viselkedését érinti, hiszen adott esetben már pontlevonáshoz, valamint eltiltáshoz is vezethet a többszöri káromkodás, vagy a nem megfelelő viselkedésforma. A pilóták többsége a tél folyamán már kifejezte a nemtetszését, és az idény előrehaladtával is arra lehet számítani, hogy további feszültséget szül az FIA és a versenyzők érdekvédelmi szövetsége (GPDA) között, ha elkezdenek érkezni a büntetések.

Mint ismert, az első kihágásnál 40 ezer eurót kell fizetni, a második 80 ezer eurós bírságot, valamint egy hónapos felfüggesztett eltiltást von maga után, míg a harmadik esetben életbe lép az eltiltás, 120 ezer eurót kell fizetni, és bajnoki pontlevonás is járhat. 

Emellett olyan esetekben is büntethetők a pilóták, ha úgy nyilvánulnak meg a szövetséggel, annak alkalmazottjaival vagy épp képviselővel kapcsolatban, hogy azzal erkölcsi kárt vagy veszteséget okoznak, illetve ha az FIA által vallott értékeknek ártanak.

Megjegyzendő továbbá, hogy a szövetség hivatalos eseményein, így például a díjátadókon részt vevő személyek (fotósok, újságírók) is pénzbüntetésben részesülhetnek, ha nem megfelelő viselkedést tanúsítanak. Az első kihágás 15 ezer eurós, míg a második 30 ezer eurós bírságot, és kitiltást (a következő esemény korlátozottan hozzáférhető területeiről, amibe beletartozik többek között a paddock, a pálya, a parc fermé és több médiazóna) von maga után.

39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés2.30–3.30
2. szabadedzés6.00–7.00
MÁRCIUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés2.30–3.30
Időmérő6.00–7.00
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja5.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, Sanghajmárcius 23., 8.00
Japán Nagydíj, Szuzukaáprilis 6., 7.00
Bahreini Nagydíj, Szahíráprilis 13., 17.00

 

Legfrissebb hírek

„Sok hazai nagydíjra készülök" – Doohan nem foglalkozik a Colapintót érintő pletykákkal

F1
2 órája

Jöjjön a többcsapatos hajsza a világbajnoki címekért a Formula–1-ben!

F1
8 órája

Újabb izgalmas év várhat ránk – F1-es versenynaptár infografikán

Képes Sport
23 órája

Ha klasszikus F1-es nyitány, akkor Melbourne!

F1
Tegnap, 10:40

Oscar Piastrival szerződést hosszabbított a McLaren – hivatalos

F1
Tegnap, 10:23

Az Alpine négy tartalékpilótával vág neki a 2025-ös idénynek

F1
2025.03.11. 13:51

„Mindig sokkal jobban teljesítettem nyomás alatt” – Norris favoritként készül 2025-re

F1
2025.03.11. 12:20

A Ferrari, a Red Bull és a McLaren előnyben lehet az idény kezdetén – Wolff

F1
2025.03.11. 10:29
Ezek is érdekelhetik