A Mercedesben és a Williamsben is benne lehet a meglepetés

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.14. 18:07
Sainz (középen) erősen kezdett a Williamsszel, de még van tennivaló (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Mercedes és a Williams is vegyes érzésekkel készül az idénynyitó Ausztrál Nagydíj folytatására. A német és a grove-i csapat fő problémáját egyaránt a lágy keverék jelenti, egyikük sem tudja kihozni belőle a benne rejlő potenciált, ami különösen az időmérőn jelent jelentős hátrányt a számukra.

A Mercedes felemás napon van túl az idénynyitó Ausztrál Nagydíjnak otthont adó Albert Parkban: az edzések első felében rendre úgy tűnt, harcban vannak az élen, George Russell a második tréningen például sokáig nagyon előkelő helyet foglalt a kemény keveréken elért idejével, miközben a körülötte lévők az eggyel lágyabbnak számító közepes gumin futották a saját köreiket. Az időmérős szimulációk során viszont elfogyni látszott a lendület, és a német csapat eltűnt az élmezőnyből.

A brit pilóta a nyitó tréningen közel fél másodperc hátránnyal a hetedik, míg a másodikon több mint 8 tizedes lemaradással a tizedik helyen zárt, miközben újonc csapattársa, Andrea Kimi Antonelli mindkétszer kiszorult a mezőny első feléből, először a tizennegyedik, majd a tizenhatodik lett, igaz, utóbbi alkalommal közel hét helyett már csak három és féllel tizeddel maradt el a tapasztaltabb márkatársától.

F1
7 órája

McLaren–Ferrari csata a láthatáron? Leclerc a pole pozíciót, Piastri a dobogó felső fokát célozta meg Ausztráliában

A csapaton belül egyelőre hátrányban lévő Hamilton korainak tartja, hogy rajtelsőségről beszéljen, de Vasseur nem aggódik a brit teljesítménye miatt.

A Mercedesnél a gumik okozták a nagy hullámzást, az Ezüstnyíl ugyanis nem tudott olyan mértékű javulást elérni a lágy (C5-ös) gumin, ami várható lett volna a közepesen (C4-es) és a keményen (C3-as) mutatott tempó alapján. Bár Russell a hosszú etapon is gyors volt a fehér oldalfestésű Pirellin, az időmérőn nagy hátrányba kerülhet a csapat, ha nem sikerül kihoznia a teljesítményt a lágy abroncsokból is.

„Eléggé felemás nap volt: akárhányszor a közepes vagy a kemény gumin futottunk, ott voltunk az első kettőben az időlistán, valamennyi kör jónak érződött, és magabiztos voltam a volán mögött. Aztán feltettük a lágyat, és nem igazán gyorsultunk. Egyértelmű, hogy benne van a tempó a kocsiban, csak nem tudtuk kihozni a maximumot a gumikból. Most meg kell értenünk, hogy ez miért történt így. Meglátjuk, mit sikerül elérnünk az éjszaka folyamán.”

„Ha az edzés véget ért volna a közepes és a kemény keveréken futott etap után, akkor azt mondanám, hogy határozottan ott vagyunk a közelben. De nyilvánvalóan nem a közepes vagy a kemény gumikon kvalifikáljuk magunkat, hanem a lágyon, amin nem igazán tűntünk versenyképesnek. Biztos vagyok benne, hogy sikerül előrelépnünk az éjjel.”

Az újonc Antonelli a szerényebb eredmények ellenére is elégedetten szállt ki a Mercedesből pénteken. „Egészen pozitív napon vagyunk túl. Egy körön még dolgoznunk kell azon, hogy a megfelelő működési tartományba tudjuk hozni a gumikat, de összességében egészen jónak éreztem. A végén elkövettem egy kisebb hibát, de körről körre magabiztosabbá váltam, és a hosszú etap szerintem egészen jól sikerült. Nem igazán használtam még a C5-ös keveréket, szóval még ismerkedem vele, különösen a felmelegítését, ami eléggé trükkös, de sok adat áll a rendelkezésünkre a folytatás előtt.”

A Mercedes mellett a pénteki első edzésen remeklő, és az élről csak az utolsó pillanatokban lecsúszó Williams is a lágy gumikban rejlő potenciál kiaknázását tartja az egyik legfontosabb feladatának. A grove-iak új szerzeménye, Carlos Sainz Jr. a nyitányon 149 ezredre követte az élen záró Lando Norrist, míg a másodikon a tizenegyedik helyre csúszott hátra, hátránya akkor már több mint 8 tizedmásodperc volt.

„Pozitív pénteket zártunk, különösen az első gyakorlás sikerült jól, a másodikon ugyanakkor nem sikerült kihoznunk a kocsiból a teljesítményt a lágy abroncsokon. Ennek mindenképpen utána kell néznünk, hiszen a kvalifikáción a lágy gumikat kell használnunk. Ha sikerül azon a keveréken is kihoznunk az autóban rejlő potenciált, akkor versenyképesek lehetünk, de a mezőny rendkívül szoros, láttam, hogy a Racing Bulls is futott néhány nagyon gyors kört a semmiből, szóval úgy tűnik, ha valaki össze tud tenni egy erős kört, akkor bárki odaérhet a harmadik szakaszba.”

„A kulcsot az jelenti, ki tudod-e hozni a lehetőséget a lágy keverékből, de egyelőre még nem tudom, ezt hogyan tudom véghez vinni. A mai nap is ezt bizonyítja: nagyon gyors voltam az első edzésen, aztán a másodikon, ahogyan mindenki rákapcsolt, nem tudtam megtalálni a tempót a lágy gumin. Szombaton öt vagy hat szettünk lesz abból a keverékből, szóval több esélyünk lesz rá, hogy kiaknázzuk a benne rejlő tempót.”

„Magas üzemanyagszint mellett is egyértelműen kirajzolódik, hogy a szintkülönbség van közöttünk, illetve a Ferrari, a McLaren, a Mercedes és a Red Bull között, de remélhetőleg nem vagyunk túl messze, és harcban leszünk a középmezőnyben.”

Az első nap után kijelenthető, nem egyetlen csapat küzd a lágy keveréken, amely változott az előző évben használt verzióhoz képest. A Pirelli bahreini tesztet megelőző jelentésében a módosítás fő okaként azt jelölte meg, hogy csökkentse a korábban tapasztalt szemcsésedést, de úgy tűnik, ez a változtatás a gumik alapvető kezelésére is hatással volt, amire még nem minden résztvevő érzett rá.

F1
6 órája

„Túl lassú a Red Bull" – Verstappen nem lepődött meg, Marko az esőben bízik Melbourne-ben

„Az a baj, hogy nincsenek túl komoly egyensúlybeli problémáink, ezért szerintem nehéz lesz megoldani."

 

39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:17.252
2. szabadedzés1. Leclerc 1:16.439
MÁRCIUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés2.30–3.30
Időmérő6.00–7.00
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja5.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, Sanghajmárcius 23., 8.00
Japán Nagydíj, Szuzukaáprilis 6., 7.00
Bahreini Nagydíj, Szahíráprilis 13., 17.00

 

Legfrissebb hírek

Hadjar lenyűgözte Markót, Doohan Gaslyt előzte meg, míg Bearman balesettel irányította magára a figyelmet a melbourne-i pénteken

F1
46 perce

„Túl lassú a Red Bull" – Verstappen nem lepődött meg, Marko az esőben bízik Melbourne-ben

F1
6 órája

McLaren–Ferrari csata a láthatáron? Leclerc a pole pozíciót, Piastri a dobogó felső fokát célozta meg Ausztráliában

F1
7 órája

Leclerc tört az élre, de a két McLaren szorosan tapadt rá a második melbourne-i edzésen

F1
15 órája

Norris a leggyorsabb, Hamilton a top 10-en kívül a két piros zászlót is hozó melbourne-i nyitányon

F1
17 órája

„Meg fogtok lepődni, milyen gyors lesz a Ferrari ezen a hétvégén" – Norris nem gondolja, hogy előnyben van a McLaren

F1
Tegnap, 17:03

Marko szerint csak „B-kategóriás”, Alonso úgy véli, a legjobb újonc Bortoleto 2025-ben

F1
Tegnap, 16:22

„Sok hazai nagydíjra készülök" – Doohan nem foglalkozik a Colapintót érintő pletykákkal

F1
Tegnap, 12:59
Ezek is érdekelhetik