Áldás vagy átok a Ferrari előretörése a McLaren szempontjából? Maranellóba kerülhet a konstruktőri trófea?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.09.09. 16:43
McLaren, Red Bull vagy Ferrari? Kié lesz a 2024-es konstruktőri cím? (Fotó: AFP)
A Ferrari remek sikert aratott a Formula–1-es Olasz Nagydíjon, azonban egyelőre a versenyzők és a csapatfőnök sem tudja, valóban beváltak-e a Monzában bevetett fejlesztések, és hogy a továbbiakban is képesek lesznek-e harcba szállni a győzelemért és esetleg a konstruktőri címért.

A Ferrari a május végi Monacói Nagydíjat követően tért vissza a dobogó felső fokára, és újra lőtávolon belül került a bajnoki összetettben. Megalapozott esélyről azonban egyelőre nehéz beszélni, hiszen a maranellói alakulat eddig eléggé hullámzó teljesítményt nyújtott az idényben. Bár a kezdeti óriási Red Bull-fölény után úgy festett, a Scuderia lehet a „vörös bikák” első számú kihívója, látványosan visszaesett az elrontott fejlesztések után, és az előretörő McLaren, meg a fel-fellángoló Mercedes mögé csak a negyedik erővé lépett hátra.

Ezt jól mutatta, hogy a monte-carlói diadal után mindössze 25 pont volt a hátránya a konstruktőri bajnokságban, míg a hazai pályán győztes Charles Leclerc 31 pontra közelítette meg a címvédő Max Verstappent, amit a kanadai kettős kiesés, illetve hat nagydíjhétvégén csupán három dobogós helyezés követett, miközben a Red Bull egyszer (Spanyol GP), a McLaren kétszer (Magyar és Holland GP), míg a Mercedes háromszor (Osztrák, Brit és Belga GP) győzedelmeskedett.

A Scuderia aztán a nyári szünetet követő zandvoorti hétvégén meglepően jó formát mutatott, és sötét lóként érkezett meg a hazai versenyére, mert amellett, hogy arra lehetett számítani, a monzai nyomvonal jobban fekszik az autójának, az SF-24-es jelentős fejlesztési csomagot is kapott. A monacói, spanyol pilótapáros a negyedik és az ötödik helyre kvalifikálta magát a tifosók előtt, majd másnap a remek stratégiai húzásnak köszönhetően Leclerc útja egészen a pódium felső fokáig vezetett. A Ferrari monacói versenyzője újabb sikere, valamint Carlos Sainz Jr. negyedik helye révén sok pontot zsebelt be, 39 pontra csökkentve lemaradását a konstruktőri tabellát vezető Red Bull mögött. Így hiába tűnik jelenleg az osztrákok mögött 8 pontos hátránnyal érkező McLaren a bajnoki cím legnagyobb várományosának, még az olaszokat sem lehet leírni.

A legfőbb próbát azonban majd az Amerikai Nagydíj jelentheti, ott mutatkozhat meg először, hogy sikerült-e megoldania a problémáit a csapatnak. A monzai aszfaltcsík ugyanis különleges karakterisztikájú, és több pályaspecifikus elem is helyet kapott az autón, miközben az azeri és a szingapúri sem számít hagyományos nyomvonalnak, így az előző versenyhétvégén mutatott remek szereplés még nem garancia arra, hogy sikerült orvosolni a korábban jelentkező gondokat.

„Várnunk kell a hagyományosabb pályákra, hogy lássuk, ez a fejlesztés valóban fordulópontot jelent-e, és a győzelmekért harcolhatunk, vagy visszaesünk oda, ahol Zandvoortban voltunk. Őszintén nem tudom. Több mintára van szükségünk ezzel az új padlólemezzel, és szokványosabb aszfaltcsíkokra kell mennünk. A következő ilyen Austin lesz, elvégre a soron következő Azerbajdzsán és Szingapúr meglehetősen egyedi. Austin fogja megmutatni, mennyire jó az új padlólemez – tekintett előre Sainz. – Bakiban nincs egyetlen nagy vagy közepes tempójú kanyar, mind lassú és egyedi akárcsak Szingapúrban. Szóval szerintem nem fogjuk ott látni, mennyit fejlődött a kocsi a gyors és a közepes tempójú kanyarokban.”

Az általa két legfontosabb helyszínnek tartott Monacóban és Monzában is diadalmaskodó Leclerc sem ragadtatta el magát túlzottan a sikertől: „A fejlesztésnek köszönhetően közelebb kerültünk a McLarenhez, de ezzel még nem mi lettünk a legyőzendő istálló az idény hátralévő részét tekintve. Szingapúrban talán erősek lehetünk, más pályákon viszont úgy hiszem, még mindig egy lépéssel a McLaren és a Red Bull mögött vagyunk. De azt megmutattuk, hogy pariban lehetünk a McLarennel, ha mindent jól csinálunk. Megtettünk néhány lépést előre, de úgy hiszem, még meg kell tennünk párat.”

A frissítésekkel kapcsolatban a csapatfőnök, Frédéric Vasseur is szkeptikus. „Hiba lenne következtetéseket levonni, vagy változtatni a terveken az olaszországi győzelem után. Elég nehéz megérteni, pontosan milyen hatása van a fejlesztéseknek egy olyan pályán, mint amilyen a monzai, hiszen eléggé különbözik a konfiguráció a többi helyszínen használttól. Az időmérőn hat vagy hét autó volt kevesebb mint egy tizeden belül, így minden apróság számít. Lehet azt mondani, hogy a fejlesztés kulcsfontosságú volt, de a vasárnapi tempónk inkább a gumihasználathoz volt köthető.”

„Hosszú út vezet Abu-Dzabiig, hozzávetőlegesen 450 pont szerezhető még. Nagyon szoros a küzdelem. Jó néhány évet eltöltöttem már a bokszfalon, de a mostani az első alkalom, amikor nyolc versenyzőnek is lehetősége van a győzelemre úgy, hogy nincs ütközés vagy baleset. Négy csapat képes nyerni vagy dobogóra állni, és folyamatosan változik a helyzet.”

„Leginkább a Spa-Francorchamps-ban látottak nyűgöztek le: az első szabadedzésen a McLaren, a másodikon a Red Bull volt a leggyorsabb, aztán mi szereztük meg a pole pozíciót, majd vasárnap a Mercedes aratott sikert. És szinte mindenhol ez volt a helyzet, a kivételt talán Zandvoort jelentette, ahol Lando (Norris) egyeduralkodott. És egészen az idény végéig erre lehet számítani: óriási küzdelem lesz.”

„Nyolc autó hasonlóan versenyképes, de amíg az egyik csapat kettős sikert ér el, a másik hetedik-nyolcadik helyen zárhat. Nem szeretnék az esetleges kiesésekről beszélni, de ez hatalmas különbséget jelenthet a pontok szempontjából. Szóval most összpontosítsunk inkább Azerbajdzsánra. Meg voltam győződve arról, hogy Hollandia nehéz lehet, és most meg vagyok arról is, hogy a következő három helyszín jobban kedvezhet nekünk.”

A Ferrari Monzában már bizonyított, így a legnagyobb kérdés az, tovább tudja-e vinni a lendületet Azerbajdzsánra és Szingapúrra, hogy még közelebb férkőzhessen az élen álló kettőshöz. A Scuderia legutóbb 2008-ban szerezte meg a csapatbajnoki trófeát, így Maranello jó ideje vár már az újabb sikerre.

Az olaszok hirtelen előretörése lehet egyszerre áldás és átok is a McLaren számára. Noha többen is úgy vélik, a wokingiak nagy lehetőséget szalasztottak el Monzában, Andrea Stella csapatfőnök szerint nem volt egyértelmű a fölényük a versenyen.

„Szeretném, ha jobban kihasználnánk az autó versenyképességét. Ami a versenyt illeti, úgy gondolom, félreértés, hogy magasan a McLaren volt a leggyorsabb. Leclerc ugyanolyan gyors volt, ugyanazt a tempót futotta, mint Oscar (Piastri) az első etapon, és a második etapban is végig ott tudott maradni a két McLaren sarkában. A Ferrari Monzában ugyanolyan versenyképes volt, mint mi, legalábbis ami Leclerc-t illeti, ami számunkra nem igazán jó hír.”

„Ez azt jelentette, hogy meg kellett küzdenünk velük, ők jó munkát végeztek, kihasználták a különbségeket. Ezzel egy időben jó hír is, mert azt jelenti, hogy több autó vehet el pontot a Red Bulltól, vagyis, azt hiszem, igazából ez jó hír. Biztosítanunk kell, hogy kihozzuk az autóban rejlő lehetőségeket, még akkor is, ha a Ferrari hatalmas kihívás elé állít minket a győzelemért folyó küzdelemben.”

7. AZERI NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 13., PÉNTEK
1. szabadedzés11.30–12.30
2. szabadedzés15.00–16.00
SZEPTEMBER 14., SZOMBAT
3. szabadedzés10.30–11.30
Időmérő14.00–15.00
SZEPTEMBER 15., VASÁRNAP
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja:13.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Szingapúri Nagydíj, SzingapúrSzeptember 22., 14.00
Amerikai Nagydíj, AustinOktóber 20., 21.00
Mexikóvárosi Nagydíj, MexikóvárosOktóber 27., 21.00

 

 

Legfrissebb hírek

Közelében sem vagyok annak, amire képes lehetnék, bármilyen fájó is ezt kimondani – Norris

F1
2025.04.14. 20:03

Az FIA büntetett, majd visszakozott – furcsa esetekből nem volt hiány Bahreinben

F1
2025.04.14. 13:49

Hamilton úgy érzi, rájött, hogyan kell vezetni az „idegen" Ferrarit

F1
2025.04.14. 12:09

„Oscar Oscarnak” – nemzetközi sajtóvisszhang a Formula–1-es Bahreini Nagydíj után

F1
2025.04.14. 11:59

Marko attól fél, hogy Verstappen távozik – a Red Bull válságmegbeszélést tartott a riasztó bahreini verseny után

F1
2025.04.13. 23:25

Hülkenberget kizárták a bahreini versenyről – hivatalos

F1
2025.04.13. 21:27

Az FIA döntött Russell DRS-ügyében – hivatalos

F1
2025.04.13. 21:12

Norris csalódott, hogy miatta maradt el a kettős McLaren-siker; Russell bízik benne, hogy nem kap büntetést

F1
2025.04.13. 20:25
Ezek is érdekelhetik