A 2026-os idény új érát nyit a Formula–1-ben, hiszen az autókat és az erőforrásokat érintő szabályváltoztatások egy időben lépnek érvénybe. Noha a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) már két éve megállapodott a résztvevő gyártókkal arról, milyen lesz az új motorformula, a versenygépekre vonatkozó előírásokat csak a közelmúltban véglegesítette, és először a soron következő Kanadai Nagydíj csütörtöki sajtónapján tárta a nagyérdemű elé.
A regulák megalkotásánál fő célkitűzésként szerepelt az autók könnyebbé, biztonságosabbá és versenyképesebbé tétele, ezzel is fokozva az izgalmakat a versenypályán. A 2026-os gépek minimum súlya 798-ról 768 kilogrammra, a tengelytávjának a hossza 3600-ról 3400 milliméterre, a szélessége 2000-ről 1900 milliméterre, míg a padlólemez maximális szélessége is 150 milliméterrel csökken, vagyis könnyebbé, kisebbé, valamint keskenyebbé válnak, igaz, még mindig súlyosabbak lesznek, mint a 2021-es elődeik.
Noha a Formula–1 kitart a 2022-ben bevezetett 18 colos gumik mellett, az első abroncsok szélessége 25, míg a hátsóké 30 milliméterrel csökken – a szabályalkotók bíznak benne, hogy mindez nem eredményez jelentős tapadásvesztést. A 2026-os kocsik leszorítóereje 30, míg a légellenállása 55 százalékkal csökken, miközben izgalmas újdonságként bemutatkozik az aktív aerodinamika, ezen újítások lényege, hogy a versenyzők jobban követhessék egymást, míg az előzést elősegítő motormódot, az override-ot a minél akciódúsabb futamok érdekében vezetik be. A mozgatható szárnyakkal, az első kereket feletti szárnyelem eltüntetésével, illetőleg a keskenyebb első szárnnyal a piszkos levegőt kívánják minimalizálni, és a szívóhatást is csökkentenék, hogy a teljesítmény kevésbé függjön az alacsonyra és merevre hangolt beállításoktól.
„Ezzel a szabályrendszerrel az FIA olyan új generációs autókat kívánt megalkotni, amelyek teljes mértékben összhangban vannak a Formula–1 DNS-ével, könnyű, rendkívül gyors és agilis gépeket, amelyek továbbra is a technológia élvonalában vannak, és ennek elérése érdekében úgynevezett fürge autó-koncepciót dolgoztunk ki. Könnyebb, erősebb, és jobban a vezetői képességekre összpontosít. A 2026-ra vonatkozó technikai szabályokat úgy tervezték, hogy szorosabb versenyzést biztosítson a versenyzők között, növelje a csapatok közötti versengést, illetőleg javítsa a látványt" – jelentette ki Nikolasz Tombazisz.
Ami az motorokat illeti, változik annak a teljesítménye és a leadási módja is: bár a belső égésű motor teljesítménye 400 kW-ra csökken, az akkumulátoré 120-ról 350 kW-ra nő, vagyis úgy marad meg a teljesítmény, hogy növekszik a fenntarthatóság. Az MGU-H-t eltávolítják, miközben teljes mértékben új és fenntartható üzemanyag fogja táplálni a hibrid erőforrást. Emellett a fékezés során visszanyerhető energia mennyisége megduplázódik, aminek értelmében a maximális visszanyerhető energia 8.5 MJ lesz körönként. Az már említett override-motormód az előzési helyzetek elősegítésében fog meghatározó szerepet vállalni. Míg az elöl haladó autó energiafelhasználása 290 km/ó sebességnél csökken, és 305 km/ó felett nullára redukálódik, a mögötte érkező 350 kW teljesítményhez jut hozzá 337 km/ó-ig, illetve 0.5 MJ többletenergiát is kap.
Az új technikai szabályokat várhatóan június 28-án hagyja jóvá a FIA Motorsport Világtanácsa.
53. KANADAI NAGYDÍJ | |
Júnis 7., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 19.30–20.30 |
2. szabadedzés | 23.00–00.00 |
Júnis 8., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 18.30–19.30 |
Időmérő | 22.00–23.00 |
Júniua 9., VASÁRNAP | |
A verseny (70 kör, 305.27 km) rajtja: | 20.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | Június 23., 15.00 |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | Június 30., 15.00 |
Brit Nagydíj, Silverstone | Július 7., 16.00 |