A Red Bull visszavágna Japánban; a Ferrari újra harcba szállna a győzelemért

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.04.04. 17:12
A Ferrari Japánban fenyegetést jelenthet a Red Bullra? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, a negyedik állomás Szuzuka, ahol a 38. Japán Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A favoritnak tartott Red Bull visszavágna az ausztráliai vereség után, míg a Ferrari tovább vinné a lendületet, és ezúttal is nyomást helyezne az ellenfelére.

 

A LEGFORRÓBB TÉMÁK

A Red Bull érzi a Ferrari fenyegetését, de visszavágna

A Ferrari érezhetően közeledett a Red Bullra, és bár az Ausztrál Nagydíjat megelőzően az volt az egyik legnagyobb kérdés, hogy meghiúsítja-e a „vörös bikák” újabb kettős győzelmét, arra senki sem számított, hogy a Scuderia a tizenhat nappal korábban vakbélműtéten áteső Carlos Sainz Jr. vezérletével az első két helyen szeli át a célvonalat az Albert Parkban.

A maranellóiak élén a spanyol versenyzővel már a második alkalommal szakították meg a rivális menetelését, a tavalyi szingapúri versenyen tíz, míg a mostani melbourne-in kilenc futamot felölelő sikerszériának vetettek véget.

Noha a pole pozícióból induló címvédő Max Verstappen már az ötödik körben búcsúzni kényszerült fékprobléma miatt, míg a csapattársa, Sergio Pérez a padlólemez sérülése okán vesztett teljesítményt, a Ferrari nagy valószínűség szerint akkor is harcba szállhatott volna az első helyért, ha az osztrák istállót nem hátráltatják különböző gondok. Ez óriási fegyvertényt jelent a Frédéric Vasseur által vezetett alakulat számára, hiszen nemcsak egyértelmű a fejlődése, hanem konstansan képes szállítani az eredményeket is, és ha a fejlesztési versenyben sem marad ezúttal alul, akár fenyegetést jelenthet a Red Bullra a konstruktőri bajnokságban.

A Scuderia lemaradása jelenleg mindössze négy pont úgy, hogy a remek formában lévő Sainz Szaúd-Arábiában nem tudott részt venni az időmérőn és a futamon sem, helyette a Formula–2-es mezőnyt erősítő Oliver Bearmannek kellett beugrania. Bár a fiatal brit pilóta a remek hetedik helyen látta meg a kockás zászlót, az olaszok nagy eséllyel így is pontokat hullajtottak el a helyszínen, így anélkül akár listavezetőként is megérkezhettek volna az idény negyedik állomására.

A „vörös bikák” szempontjából így különösen fontos lesz, hogy Pérez a folytatásban kiegyensúlyozottan hozza az eredményeket, mivel azzal nemcsak csapata helyzetét, hanem a saját ülését is bebiztosíthatná. Ha azonban a tavalyihoz hasonló visszaesést produkálna, azzal egyértelműen a Ferrarit és talán pont a csapatát legyőző Sainzt segíthetné.

A spanyol versenyző esetleges szerződtetését a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner sem zárta ki Ausztrália után, és egyre inkább úgy fest, az osztrákok külsős versenyzőt szerződtetnek, ha arra a döntésre jutnak, hogy megválnak Péreztől az év végén.

A 2025-ös Red Bull-ülésre korábban az egyik legnagyobb esélyesnek tartott Daniel Ricciardo egyelőre nem teljesít jól, és sajtóhírek szerint ultimátumot is kapott, aminek értelmében két futam múlva kispadra kerülhet, ha nem lép előre addig. Bár a csapattársa, Cunoda Juki jól kezdte az évet, a tanácsadó, Helmut Marko jelezte, egyelőre a japán sem nyújtott elegendőt ahhoz, hogy átvegye Pérez helyét.

A mexikóinak így teljesítménykényszerben kell vezetnie, miközben csapata a visszavágásra készül Japánban. A Red Bull az előzetes várakozások alapján különösen erős lesz a Honda hazai pályáján, miközben a Ferrari bizonyítaná, hogy újra nyomás alá tudja helyezni a riválist.

A Williams nehéz helyzetben

Ausztráliában csak tizenkilenc versenyző állt fel a rajtrácsra, miután a Williamsnek egy autója maradt a nyitány után. Alexander Albon még az első szabadedzésen törte össze az FW45-öst, és a becsapódás következtében többek között sérült a váz is, méghozzá olyan mértékben, hogy a csapat azt a helyszínen nem tudta megjavítani. Mivel a grove-iak rendelkezésére nem állt pótelem, vissza kellett léptetnie a thaiföldi vázát.

Bár Albon követte el a hibát, az árát a csapattárs, Logan Sargeant fizette meg, hiszen az istálló arra a döntésre jutott, hogy az amerikai vázát neki adja. Ugyan a thaiföldi végül közel került a pontszerzéshez, a Williamsnek üres kézzel kellett távoznia Melbourne-ből. A csapat a hétvégét követően keményen dolgozott azon, hogy megjavítsa a sérült elemet, és noha sikerrel is járt, nem lehet nyugodt Szuzuka előtt.

A patinás alakulat ugyanis továbbra sem rendelkezik pótvázzal, ami azt jelenti, hogy egy újabb baleset nyomán megint könnyen elveszíthet egy kocsit egészen a Miami Nagydíjig – várhatóan addigra készül el a harmadik vázzal. A továbbiakban a megszerelt elemmel versenyző Sargeant a tavalyi japán időmérő első szakaszában egyébként összetörte már az autót, és akkor a szerelők vázat is kényszerültek cserélni – egy hasonló eset ezúttal végzetes lenne a csapat számára.

Alonso megosztó büntetése

Mint ismert, Fernando Alonso az ausztrál verseny leintését követően kapott büntetést, miután a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra a határozatra jutott, hogy kiszámíthatatlanul és potenciálisan veszélyesen vezetett, miközben az előző körökhöz képest az utolsóban száz méterrel korábban fékezett, ami megzavarhatta az őt támadó George Russellt, aki a falba szállt a Mercedesszel.

A döntés eléggé megosztotta a Formula–1 világát, egyesek túl enyhének, mások túl szigorúnak tartották a kiszabott szankciót. Az Aston Martin természetesen nem értett egyet a büntetéssel, és jelezte, száz százalékban kiáll versenyzője mellett, fellebbezni ugyanakkor újabb bizonyíték hiányában nem tudott az ügyben.

Az érintett Alonso arról beszélt, hogy a szövetség a versenyzés művészetébe nyúlt bele az érdekes szankcióval, míg Russell arra hívta fel a figyelmet, ha az ellenfél nem kapott volna büntetést, akkor azzal Pandóra szelencéjét nyitotta volna ki. A brit a szuzukai sajtónapon azt is megosztotta, egy kávézóban véletlen összefutott a spanyollal Ausztrália után, ám nem esett szó a verseny végén történtekről. A büntetés viszont nagy valószínűség szerint még fog beszédtémát jelenteni Japánban, és az sincs kizárva, hogy a versenyzői ülésen is szóba kerül az ügy.

Vettel visszatérhet?

A Formula–1-nek 2022 végén búcsút intő Sebastian Vettel nemrég visszatért a versenyzés világába, és a Porsche Le Mans-i 24 órás versenyére készített hiperautóját tesztelte Spanyolországban. A német versenyző élvezte az új kihívást, de egyelőre nem biztos benne, hogy rajthoz áll a legendás eseményen. Azt ugyanakkor bevallotta, hogy flörtöl az F1-es visszatérés gondolatával, és többekkel, köztük Toto Wolff-fal is tartja a kapcsolatot.

Bár a négyszeres világbajnok úgy fogalmazott, még nem érzi úgy, hogy eljött a visszatérés ideje, korát tekintve úgy gondolja, még lesz lehetősége, így nem tartja elképzelhetetlennek, hogy egy napon ismét magára húzza a bukósisakot. A korábbi rivális, Lewis Hamilton mindenesetre üdvözölné a német visszatérését, és örülne neki, ha ő venné át a helyét a Mercedesben. A hétszeres világbajnok nem győzte dicsérni a vetélytársat, és elmondta, meglátása szerint előre vinné az „ezüstnyilakat”.

MI VÁRHATÓ A JAPÁN NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es bajnokság, a negyedik állomás Szuzuka, ahol a 38. Japán Nagydíjat rendezik meg. Az 5807 méter hosszú pálya remek tesztlehetőséget jelent a teljes mezőnynek, mert a gyors szakaszok mellett lassabb hajtűkanyarok is tűzdelik, miközben a versenynaptárban újonnan elfoglalt helye révén minden eddiginél tisztább képet ad arról, egyes csapatok mennyit léptek előre a télen.

A tavaly még a megszokott késő őszi időpontban rendezett versenyhétvégén Verstappen nagy fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót az időmérőn. A holland nagyjából hat tizeddel előzte meg az őt követő két McLarent, illetve Charles Leclerc-t, míg az ötödik helyen érkező csapattárs, Pérez lemaradása a hét tizedet is meghaladta.

A holland versenyző a rajtelsőséget másnap a dobogó felső fokára váltotta, és közel húsz másodperccel szelte át a célvonalat a második Lando Norris előtt, míg harmadikként Oscar Piastri látta meg a kockás zászlót. A McLaren tehát kettős pódiumot ünnepelhetett, ráadásul az idény során először, így érdekes lesz látni, hogy most hétvégén mire lehet képes, ezúttal ugyanis sokkal jobb formában vágott neki az évnek, mint egy éve.

A különleges autófestéssel készülő wokingiak mellett a Ferrarinak is mérvadó lehet, milyen teljesítményt tud nyújtani Japánban, a pálya ugyanis különösen fekszik a Red Bullnak. Ha a Scuderia ezúttal is közel tud maradni riválisához, netalántán nyomást is tud helyezni rá, az a vártnál izgalmas folytatást ígérhet a bajnokságban.

Ami a történelmi múltat illeti, a jelenlegi mezőnyből Hamilton számít a legeredményesebbnek Japánban, négy ízben várhatta az élről a piros lámpák kialvását, és öt alkalommal győzedelmeskedett (négyszer Szuzukában, egyszer Fudzsiban). Rajta kívül az aktív versenyzők közül egyedül Verstappen startolhatott az élről, a hollandnak az elmúlt két évben az időmérőn és a futamon sem volt ellenfele. A címvédő és a hétszeres világbajnok mellett még Valtteri Bottas (2019), illetve Alonso (2006, Szuzuka; 2008, Fudzsi) diadalmaskodott már.

Ami a jelenlegi formát illeti, hiába a Ferrari Ausztráliában aratott kettős sikere, a Red Bull és Verstappen érkezhetett meg favoritként a helyszínre. A holland eddig valamennyi kvalifikáción megszerezte a pole pozíciót, és ha nincs a technikai meghibásodás, akkor Melbourne-ben is lett volna beleszólása a győzelembe. A legnagyobb kérdést így az jelenti, vajon a Ferrari ezúttal fenyegetést tud-e jelenteni rá, illetve hogy Péreznek sikerül-e visszatérnie a Bahreinben és Szaúd-Arábiában mutatott formához.

A tavaly kettős dobogót szerző McLaren úgy érzi, most nehezebb dolga lesz a helyszínen, míg az Ausztráliában pont nélkül maradó Mercedes bízik benne, hogy eredményesebb lesz, mint két héttel korábban. Az Aston Martin eközben újításokkal felvértezve közeledne, az RB volánja mögött pedig Cunoda Juki szállítana újabb pontokat hazai közönség előtt.

Az izgalmakat növelheti a hétvégére jósolt időjárás, ugyanis mindhárom nap van esély az esőre, pénteken és vasárnap 40, míg szombaton 20 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik a csapadék.

38. JAPÁN NAGYDÍJ
ÁPRILIS 5., PÉNTEK
1. szabadedzés4.30–5.30
2. szabadedzés8.00–9.00
ÁPRILIS 6., SZOMBAT
3. szabadedzés4.30–5.30
Időmérő8.00–9.00
ÁPRILIS 7., VASÁRNAP
A verseny (53. kör, 307.471 km) rajtja7.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00
Miami Nagydíj, MiamiMájus 5., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, ImolaMájus 19., 15.00


 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik