Vége a várakozásnak – szerdán rajtol az F1-es idény előtti teszt

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.02.20. 18:11
A Red Bull kockáztatott, de vajon megérte? (Fotó: X/redbullracing)
Szerda reggel veszi kezdetét a 2024-es Formula–1-es idényt megelőző háromnapos kollektív teszt Bahreinben, ahol a csapatok először próbálhatják ki az új autójukat a rekordhosszú bajnokság előtt.

Nyolcvanhat nap várakozás után közép-európai idő szerint szerda reggel nyolc órakor zöldre vált a bokszutca végi lámpa Bahreinben, és kezdetét veszi a 2024-es Formula–1-es idényt megelőző kollektív teszt.

Noha valamennyi istálló megmutatta, sőt, pályára is vitte már a 2024-es versenygépét, a promóciós és filmforgatási napok a korlátoltságuk miatt legfeljebb némi ízelítőt adhattak, így az első éles próbára Szahírban kerül sor.

A csapatok február 21. és 23. között róhatják a köröket a sivatagi aszfaltcsíkon, amely egy héttel később már az idénynyitó Bahreini Nagydíjnak ad otthont. A helyi idő szerint 10 órától 19-ig, míg közép-európai idő szerint reggel 8 órától délután 5-ig tartó program lehetőséget biztosít az alakulatok számára, hogy a nappali forróságban, valamint a kora esti lehűlés idején is gyűjthessék az adatokat, és feltérképezhessék, miként viselkedik az autójuk változó hőmérsékleti viszonyok között. 

Ez azért fontos, mert a két fő esemény, vagyis az időmérő és a verseny is villanyfényes körülmények között zajlik le egy héttel később, előbbi ottani idő szerint 19, míg utóbbi 18 órakor kezdődik, így egy-egy tesztnap vége adhat érdemi információt az egyes gárdák számára arról, hogy milyen esélyeik lehetnek a bahreini évnyitón.

A kevés tesztlehetőség miatt felértékelődik a pályán töltött idő, így ha valamilyen probléma üti fel a fejét, vagy esetleg valamelyik versenyző összetöri az autóját, az könnyen visszaüthet a szezon kezdetén, s erősen kérdéses, mennyi versenyhétvégét vesz igénybe, hogy adott csapat visszahozza a kezdeti hátrányát.

Bár a teszten senki sem fedi fel a valós erejét, valamennyi alakulatnak lehetőséget ad rá, hogy felmérje, hol tart, és körülbelül hol foglalhat helyet az erősorrendben az új bajnokság előtt.

Az előző években tapasztalhattuk már, hogy bizonyos következtetéseket le lehet vonni már a téli felkészülésből is: az új szabályok bevezetésekor a Ferrari különösen jó formában nyitott, majd győzelmet aratott az idénynyitón, míg tavaly az Aston Martin keltett nagy feltűnést a paddockban, és lépett elő a Red Bull első számú üldözőjévé, amit jól jelzett Fernando Alonso sorozatban megszerzett három dobogós helyezése.

A McLaren eközben azt mutatta meg, milyen hatásai lehetnek annak, ha nem a tervek szerint alakul a teszt. A  wokingiak 2022-ben a fékgondok miatt vesztettek rengeteg értékes időt, és 2023-ban is ők tették meg a legkevesebb kört a teljes mezőnyből, ami rányomta a bélyegét az évkezdetre is: a csapat az elmúlt két esztendőben pont nélkül zárt a szahíri nyitányon.

Az előző bajnokság folyamán óriásit javuló, és végül negyedikként záró istálló így különösen bízik benne, hogy ezúttal zökkenőmentesen róhatja a köröket, és már az első versenyhétvégétől kezdve szilárd alapokra építhet. A McLaren nem titkolt célja, hogy harcba szálljon a győzelemért, és a tavaly egyeduralkodó Red Bull első számú kihívójává lépjen elő, ami a 2023-as esztendő második felében mutatott formája alapján nem is elrugaszkodott elképzelés.

Érdemes lesz figyelni a Mercedest is, amely két eléggé sikertelen év után térne vissza a győztesek útjára. A 2014 és 2021 között hét egyéni, illetőleg nyolc konstruktőri címet szerző csapat számára azért lenne különösen fontos a jó szereplés, mert az elmúlt két év csalódásai után teljesen új irányt vett, és alapjaiban szabta át az autóját. Az esetlegesen újabb félresiklott tervezési irányt már nehéz lenne magyarázni, főleg ha az „ezüstnyilak" által kidobott filozófiát a Red Bull idén sikerre tudná vinni. 

A  „vörös bikák" ugyanis hiába zártak szinte tökéletes idényt, látványos változtatásokat vittek véghez a gépükön, és több olyan megoldást használtak fel, amit korábban a német rivális próbált sikertelenül munkára bírni...  Adrian Neweynak mindig sikerül meglepetést okoznia, de persze az sem kizárt, hogy az osztrákok bicskája is beletörik az új irányba, és sebezhetővé válnak, ami arra kényszerítheti őket, hogy visszatérjenek a járt útra. Mindez lehetőséget biztosíthatna az őket másoló ellenfeleknek a felzárkózásra. 

Ilyen szempontból izgalmas lesz látni a Ferrari teljesítményét is, a maranellóiak a csapatfőnök, Frédéric Vasseur elmondása szerint 95 százalékban módosítottak a kocsin, és több elem esetében a tavalyi Red Bullból merítettek inspirációt. Hiába érkezik több szakember, valamint Lewis Hamilton 2025-től a gárdához, a Scuderia így sem átmeneti évként tekint a mostanira. Célja, hogy a Szingapúri GP-n elért eredményt több helyszínen is megismételhesse, és ha sikerül olyan formában kezdenie az évet, mint ahogyan az előzőt befejezte, akkor remek esélye van rá, hogy akár több alkalommal is felülmúlja a „vörös bikákat".

A hatodikként végző Alpine elmozdulna a senki földjéről, és közeledne az első ötöshöz, a 2024-es autóját először ma bejárató Williams a középmezőny elejére ugrana, mint ahogyan a nevet váltó Stake, valamint VCARB is előrelépne, utóbbi ráadásul nagyrészt a Red Bull segítségével, ami okozhat még vitás helyzeteket az előttünk álló rekordhosszú szezonban. 

Bár valamennyi versenyző ugyanazzal a teammel vág neki a mostani bajnokságnak, mint amelyikkel az előzőt befejezte, az idén óriási mozgásra lehet számítani a pilótapiacon. Azt már eddig is szinte biztosra lehetett venni, hogy Sergio Pérez az utolsó évadjára készül Max Verstappen csapattársaként, de azzal, hogy Hamilton váratlanul a Ferrarihoz igazolt, újabb élcsapatnál nyílt meg a lehetőség a 2026-os szabályváltoztatások előtt. Az év egyik legforróbb témáját így az jelentheti, ki ülhet be a hétszeres világbajnok helyére, illetve ki kaphat lehetőséget a háromszoros vb-első mellett. 

IDÉNY ELŐTTI KOLLEKTÍV TESZT, BAHREIN
 február 21.február 22.február 23.
 délelőttdélutándélelőttdélutándélelőttdélután
RED BULLVerstappenVerstappenPérezVerstappenPérezPérez
MERCEDESRussellRussellHamiltonHamiltonHamiltonRussell
FERRARILeclercSainz????????
MCLAREN????????????
ASTON MARTINAlonsoStrollAlonsoStrollStrollAlonso
ALPINEOconGaslyGaslyOconOconGasly
WILLIAMSAlbonSargeantSargeantSargeantAlbonAlbon
VCARB????????????
STAKE????????????
HAASMagnussenHülkenbergHülkenbergMagnussenMagnussenHülkenberg

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik