ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Max Verstappen révén a Red Bull fennállása 100. futamgyőzelmét szerezte meg az előző nagydíjon, s elit klubba csatlakozott, hiszen a Formula–1-ben mindössze az ötödik csapattá vált, amelyiknek sikerült elérnie a mérföldkövet. Az osztrák istálló tehát ünnepi hangulatban érkezhetett meg hazai versenyére, a Red Bull Ringre, ahol nem lehet más a célja, mint tovább folytatni a múlt év végén elkezdett sikersorozatát, és behúzni az idei kilencedik győzelmét.
A feltörekvő riválisok ugyanakkor mindenképpen megnehezítenék a dolgát, főleg azután, hogy Kanadában minden eddiginél közelebb tudtak férkőzni a „vörös bikákhoz”. Az idén már hatszor dobogóra álló Aston Martin leginkább a Montrealban bevetett fejlesztéseiben bízhat, hiszen annak hatásai jobban megmutatkozhatnak Spielbergben, és a csapat még közelebb kerülhet a Red Bullhoz. A silverstone-iak emellett a konstruktőri második helyet is minél hamarabb visszaszereznék, de ebbe lesz némi beleszólása a Mercedesnek is.
JÚNIUS 30., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
Időmérő: 17.00–18.00 | |||||
JÚLIUS 1., SZOMBAT | |||||
Srintkvalifikáció: 12.00–12.44 | |||||
Sprint: 16.30–17.00 | |||||
JÚLIUS 2., VASÁRNAP | |||||
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Július 9., 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone | ||||
Július 23., 15.00 | Magyar Nagydíj, Mogyoród | ||||
Július 30., 15.00 | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps |
Noha az „ezüstnyilak” számára nem igazán kedvezett a kanadai aszfaltcsík, így is felvették a versenyt az Aston Martinnal, és Lewis Hamilton révén újra pezsgőzhettek. A Mercedes az idén eddig összesen négy alkalommal végzett az első hármasban, és ebből háromszor az előző két Grand Prix-n, a teljesítménye tehát határozottan javuló tendenciát mutat.
Figyelembe véve, hogy az alakulat várakozásai szerint az osztrák pálya jobban fog feküdni a W14-esnek, a hétszeres világbajnoknak, valamint a Kanadában nullázó csapattársának, George Russellnek is remek esélye lehet rá, hogy újra a dobogón zárjon, s akár borsot törjön a Red Bull orra alá.
Ami a Ferrarit illeti, a maranellóiak már Montrealban is meggyőző teljesítményt nyújtottak, és ezúttal a pocsék időmérő után pont az eddig egyik gyenge pontjuknak számító versenytempó révén tudtak visszakapaszkodni vasárnap. A negyedik és az ötödik helyen célba érő Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. ugyanis az utolsó 30 körös etap során csupán egy másodpercet vesztett a másodikként befutó Fernando Alonso mögött, ami jól mutatta, komoly fenyegetést jelenthettek volna az Aston Martinra és a Mercedesre is a pódiumért vívott csatában.
A Scuderia ráadásul sajtóértesülések szerint néhány újdonságot is bevet most hétvégén, és többek között módosított padlólemezzel és új első szárnnyal vág neki az Osztrák Nagydíjnak, amelyen egy évvel ezelőtt máig utolsó sikerét aratta. Bár az előttünk álló sprinthétvégén csak egy szabadedzés áll az alakulat rendelkezésére, hogy felkészüljön, az olasz Formu1a.uno oldal információi alapján a frissítéseket már előtesztelte a Fioranóban tartott filmforgatási napon, így már rendelkezik némi adattal.
A Ferrari mellett két másik csapat is fejlesztésekkel készül: a Williamsnél Alexander Albon után Logan Sargeant is megkapja a jócskán módosított autót, míg a McLaren a következő három versenyen kívánja szinte teljesen átszabni az MCL60-ast, s az első frissítések most hétvégén fognak debütálni a gépen.
A grove-iak igyekeznek még feljebb törni a konstruktőri tabellán, ahol csupán két pont választja el őket a hetedik Alfa Romeótól, míg a wokingiak megerősítenék pozíciójukat a középmezőny elején, és visszakapaszkodnának az előttük 27 pontra elhúzó Alpine-ra.
MI VÁRHATÓ AZ OSZTRÁK NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a küzdelem, a kilencedik állomás Spielberg, ahol a 36. Osztrák Nagydíjat rendezik meg. Ausztria először 1964-ben látta vendégül a Formula–1 mezőnyét, az első spielbergi versenyre azonban egészen 1997-ig kellett várni. A helyszín ezt követően 2003-ig adott otthont a futamnak, majd hosszabb kihagyás után 2014-ben került vissza a versenynaptárba.
A 4318 méter hosszú pálya összességében már a tizenkilencedik alkalommal rendez futamot, hiszen 2020-ban és 2021-ben is kétszer fogadta a „száguldó cirkuszt”, miután a Stájer GP-nek is otthont adott.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív pilóták közül Verstappen számít a legsikeresebbnek a spielbergi nyomvonalon, a holland már négy ízben diadalmaskodott (háromszor az Osztrák, egyszer a Stájer Nagydíjon). Mögötte Hamilton és Valtteri Bottas következik fejenként két sikerrel, míg Leclerc egy győzelmet számlál.
Ami a jelenlegi formát illeti, Verstappennek remek esélye van rá, hogy tovább növelje győzelmei számát, igaz, ezúttal lehet, hogy kevésbé lesz sima az útja az újabb siker felé, hiszen a sprinthétvégés lebonyolítás, valamint a jósolt eső könnyen boríthatja az előzetesen várt papírformát.
Ami az időmérőt illeti, a mezőnynek mindössze egyetlen óra alatt kell megtalálnia a megfelelő beállításokat, ami már önmagában is magában hordozza az esetleges tévedéseket, de a változékony időjárás és az esetleges csapadék még tovább nehezítheti a csapatok dolgát.
Normális körülmények között Verstappen számít a favoritnak, ám már száraz pályás körülmények között is meggyűlhet a baja az üldözőkkel. Az Aston Martin és a Mercedes is úgy véli, erősebb lesz, mint Kanadában, egy körön azonban nem ők, hanem talán a Ferrari jelentheti a legnagyobb fenyegetést, ha ezúttal nem szúrja el a stratégiát, s pilótái sem hibáznak.
Leclerc az év első sprinthétvégéjén, Azerbajdzsánban már bebizonyította, hogy képes legyőzni a „vörös bikákat” a kvalifikáción, nem mellesleg egy évvel ezelőtt is csak 29 ezreddel maradt le a pole pozíciót szerző Verstappenről Ausztriában. A monacói mellett Sainzot is érdemes megemlíteni, a spanyol az elmúlt hétvégéken többször is maga mögé tudta utasítani a márkatársat egy körön, és tavaly ő is egy tizeden belül követte a hollandot.
Ami a sprintkvalifikációt illeti, hiába a pénteken életbe lépő parc fermé, a szombati sorrend könnyen eltérhet a péntekitől, amit jól mutat, hogy Azerbajdzsánban mindössze hat pilóta kvalifikálta magát ugyanabba a pozícióba a két időmérőn. Mint ismert, noha a szombati összecsapás felépítésében megegyezik a hagyományoséval (Q1, Q2, Q3), a különböző szakaszok valamivel rövidebbek (12, 10 és 8 perc), és meghatározott, mikor milyen keverékeket használhatnak a versenyzők.
Az első szekcióban a kemény, a másodikban a közepes, a mindent eldöntő utolsóban pedig a lágy gumi a kötelező, ráadásul összességében kevesebb abroncs is áll a mezőny rendelkezésére a hétvégén, így az egyes szakaszokban egy-egy szettet kell beosztaniuk a csapatoknak. A legfrissebb szabálymódosítás ugyanakkor adott némi könnyítést az istállóknak, Spielbergben ugyanis már nemcsak új, hanem használt lágy Pirellin is pályára lehet hajtani a Q3-ban.
Erre a módosításra azért volt szükség, mert Lando Norris és Cunoda Juki Azerbajdzsánban már pénteken elhasználta a lágyat a jobb vasárnapi rajthely reményében, és – noha előbbi szombaton bejutott az utolsó szakaszba – nem tudott pályára hajtani, hiszen nem maradt új lágy keveréke. Az akkori eset miatt felvetődött, hogy a brit köztes esőgumin akár kimehetett volna, ám Niels Wittich jelezte, nem akar ilyen abszurd helyzetet látni szombaton, ezért is változtattak a sportszabályzat vonatkozó pontján.
Ami a sprintet illeti, alapesetben már szombaton előzetes képet kaphatunk arról, mi várható vasárnap, ám az időjárás-előrejelzések szerint könnyen két nagyon eltérő futamot láthatunk, hiszen a miniversenyen jóval nagyobb a valószínűséggel érkezik meg az eső. A 100 kilométeres futam végén a megszokott módon az első nyolc helyezett kap pontot, és csak specifikus esetben lesz hatása a főversenyre.
A rajtbüntetések közül az első szabadedzésen, az időmérőn, illetve a sprinten kapottakat a vasárnapi futamon fogják alkalmazni, míg a sprintkvalifikáción kiosztottat a sprinten kell letölteni. Erőforrás- vagy váltócsere esetén is a vasárnapi futamon kell leróni a büntetést, kivéve akkor, ha a csapat megsértette vele a parc fermé szabályokat, ugyanis abban az esetben a sprinten és a főversenyen is bokszutcai rajt következik.
A sprintnek így kizárólag abban az esetben lehet közvetlen hatása a versenyre, ha egy pilóta olyan büntetést kap, amit nem tud letölteni a szombati futamon, mivel akkor azt vasárnap fogják alkalmazni.
Ami a versenyt illeti, az elmúlt öt spielbergi megméretésen négyszer a pole pozícióból induló aratott győzelmet, míg tavaly a második helyről elrugaszkodó diadalmaskodott, vagyis igencsak meghatározó a rajtsorrend. Bár vasárnap is van esély záporok kialakulására, a hétvégén a legnagyobb valószínűséggel akkor várnak száraz körülmények a mezőnyre, így ha az előző két nap esik, a főfutam ugrás lehet az ismeretlenbe a csapatok számára.
Az idei évet figyelembe véve ugyanakkor a Red Bull így is fő esélyesként számít, és némi szerencsére is szüksége lesz az ellenfeleknek ahhoz, hogy megtörjék a sikerszériáját. A Mercedes, az Aston Martin és a Ferrari is kész lecsapni a lepattanóra – nehezen megjósolható, hogy közülük melyikük jelentheti a legnagyobb fenyegetést.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a fent említett három istálló mindenképpen szoros csatát fog vívni egymással, és meglepetés lenne, ha rajtuk kívül bárki másnak esélye nyílna a top 3-ra. Noha a nagy fejlesztésekkel készülő McLaren Lando Norris révén már két ízben is pódiumra állhatott Spielbergben, a wokingiak ezúttal már annak is örülnének, ha visszatérnének az első tízesbe.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine tűnik a legmagabiztosabbnak, az enstone-i istálló Miami óta valamennyi futamon a top 10-ben zárt, és Spielbergben tovább folytatná jó sorozatát. A McLaren a fejlesztések révén térne vissza a mezőny első felébe, a Williams újabb pontokkal lépdelne felfelé a tabellán, míg az Alfa Romeo Spanyolország és Kanada után Ausztriában is a pontzónában végezne.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 6 | 8 | 8 | 3 | 195 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 4 | 7 | 2 | 126 |
3. | Fernando Alonso | - | 6 | 8 | - | 117 |
4. | Lewis Hamilton | - | 3 | 8 | 1 | 102 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 7 | - | 68 |
6. | George Russell | - | 1 | 6 | 1 | 65 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 5 | - | 54 |
8. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 37 |
9. | Esteban Ocon | - | 1 | 5 | - | 29 |
10. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 15 |
11. | Lando Norris | - | - | 3 | - | 12 |
12. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 7 |
13. | Nico Hülkenberg | - | - | 1 | - | 6 |
14. | Oscar Piastri | - | - | 2 | - | 5 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 2 | - | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 2 |
18. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 321 |
2. | Mercedes | 167 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 154 |
4. | Ferrari | 122 |
5. | Alpine-Renault | 44 |
6. | McLaren-Mercedes | 17 |
7. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
8. | Haas-Ferrari | 8 |
9. | Williams-Mercedes | 7 |
10. | AlphaTauri-Honda RBPT | 2 |