ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZINGAPÚRI PADDOCKBÓL
Egyre fokozódik a helyzet a pilótapiacon, ráadásul az Olasz Nagydíjon nem várt szereplő került a versenyző után néző csapatok kívánságlistájának élére. Mint ismert, Alexander Albon hiába ült autóba a monzai pénteken, szombaton már nem tért vissza a volán mögé, miután nem érezte jól magát.
A thaiföldit az időmérő napján vakbélgyulladás miatt műteni is kellett, ráadásul ismert, de nagyon ritka szövődmény lépett fel nála, ami légzési elégtelenséghez vezetett. A versenyzőt lélegeztetőgépre kötötték, de az állapota szerencsére gyorsan javult, s kedden már elhagyhatta a kórházat.
A szingapúri futamon a tervek szerint már induló Albon Nyck de Vriest hozta helyzetbe, aki beugróként remek teljesítménnyel hívta fel magára a figyelmet, és pontot szerzett a debütáló futamán.
A Formula–2-ben, valamint a Formula–E-ben is bajnoki címet jegyző hollandot már korábban is összeboronálták a Williamsszel, azonban a monzai bevetése előtt erősen kérdéses volt, ezúttal összejön-e az F1-es szerződés a számára, ráadásul nem ő volt a patinás istálló egyetlen kiszemeltje sem, hiszen Logan Sargeant neve is többször felbukkant az övé mellett.
Nicholas Latifi elküldése után a grove-iaknál mindenképp befutó lehet, a versenyző ugyanakkor könnyen kiköthet az AlphaTaurinál vagy az Alpine-nál is. Bár a hírek szerint az enstone-iak meghívták a hungaroringi tesztjükre, valószínűbb forgatókönyvnek tűnik, hogy végül a faenzaiakhoz igazol.
A Red Bull vezetői már korábban egyértelművé tették, hogy elengedik Pierre Gaslyt abban az esetben, ha megfelelő személyt találnak a helyére. Helmut Markóék először az IndyCarban versenyző Colton Hertát próbálták az AlphaTaurihoz vinni, azonban sokáig kérdéses volt, hogy kap-e külön engedélyt a Nemzetközi Automobil-szövetségtől (FIA), hiszen nem rendelkezett elég ponttal a szuperlicenszhez.
A szövetség végül úgy határozott, nem kivételez az amerikaival, aminek következményeként látszólag Gasly előtt is bezárultak a kapuk. De Vries azonban a Red Bull figyelmét is felkeltette, és most már ő tűnik az első számú esélyesnek, ha a francia az Alpine-hoz igazol.
Míg Cunoda Juki és Csou Kuan-jü helye is biztosítottá vált az elmúlt hetekben, Mick Schumacher továbbra is az üléséért harcol. A Haas ugyanis még mindig nem döntötte el, meg akarja-e tartani a németet, a helyére Nico Hülkenberg, illetve Antonio Giovinazzi pályázik a legnagyobb eséllyel.
Bár a németet, valamint Daniel Ricciardót is szóba hozták az Alpine-nal, jelenleg bármelyik szerződtetése meglepetésként hatna, így egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy végül mind a ketten kiszorulnak a 2023-as mezőnyből...
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Max Verstappen idénybeli 11. sikerét könyvelhette el a rivális Ferrari hazai nagydíján, aminek révén 116 pontra növelte az előnyét a legközelebbi vetélytárs, Charles Leclerc előtt úgy, hogy még hat verseny hátra van a 2022-es kiírásból. Adott versenyző összesen 164 pontot szerezhet a fennmaradó futamokon (beleértve a sprintet is), ami azt jelenti, hogy a holland akár már most hétvégén bebiztosíthatja a második bajnoki címét.
Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, Verstappennek mindenképpen nyernie kell vasárnap, máskülönben egy héttel eltolódik a bajnokavatás. Ha a holland sorozatban hatodszor is elsőként szeli át a célvonalat, a matematikailag még esélyes három ellenfele közül George Russell azonnal kiesik, így már csak Leclerc és a csapattárs, Sergio Pérez eredményétől függ, megvédi-e a címét Szingapúrban.
Verstappen kétszeres világbajnokká válik vasárnap, ha…
Ami az esélyeket illeti, az idei évet figyelembe véve a mexikói több ízben kiszorult a top 3-ból, vagyis nemegyszer végzett olyan pozícióban, ami a holland sikerét biztosítaná a hétvégén, nem úgy, mint Leclerc eddigi helyezései, hiszen a monacói nem zárt a hatodik pozíciónál hátrébb, amikor célba ért. Verstappen sikeréhez így elengedhetetlen lenne egy újabb Ferrari-fiaskó.
A fentieket látva tehát könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull-os hiába nyer, Szingapúrban még nem ülhet fel újra a sportág trónjára, az azonban valószerűtlen, hogy nem az ő fejére kerül fel a korona 2022-ben. A Red Bull tanácsadója, Marko elmondása szerint csak idő kérdése, mikor lesz világbajnok a pilótája, és már marketingszempontból is elemezte, mi lenne a legjobb forgatókönyv.
Az osztrák egy héttel eltolná az ünneplést, hogy Verstappen Japánban biztosítsa be a végső győzelmet a Honda miatt, ami akár némi pluszlökést is adhatna a visszatéréssel kacérkodó motorgyártónak.
A hétvége legnagyobb kérdése tehát kétségkívül az, hogy a hollandnak sikerül-e már most fellépnie Alberto Ascari, Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipaldi, Mika Häkkinen, valamint Fernando Alonso mellé a kétszeres világbajnokok klubjába.
MI VÁRHATÓ A SZINGAPÚRI NAGYDÍJON?
Két szabad hétvége után folytatódik a kiírás, a 17. állomás Szingapúr, ahol a 13. Szingapúri Nagydíjat rendezik meg. Az 5063 méter hosszú pálya 2008-ban látta először vendégül a Formula–1-et, méghozzá a sorozat történetében először villanyfényben, s noha 2019-ig visszatérő helyszíne volt a versenynaptárnak, az elmúlt két esztendőben nem rendezett futamot a koronavírus-járvány miatt.
Ami a történelmi múltat illeti, Sebastian Vettel és Hamilton egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből, hiszen amellett, hogy mind a ketten négy pole pozíciót szereztek, előbbi ötször, utóbbi négyszer szelhette át elsőként a célvonalat a Marina-öbölben.
Ami a jelenlegi formát illeti, a német és a brit sikere is nagy meglepetés lenne, még akkor is, ha a Mercedes győzelmi esélyekről ábrándozik az éjszakában. A legnagyobb esélyesnek ugyanis Verstappen számít, aki nemcsak az első sikerét arathatja a vasárnap, hanem akár bebiztosíthatja a második világbajnoki címét is.
Ami az időmérőt illeti, nem a holland, hanem az idén eddig összesen nyolc pole pozíciót szerző és az előző szingapúri versenyt az élről megkezdő Leclerc tűnik a favoritnak, hiszen a várakozások szerint a pálya jobban kedvez az egy körön az év nagy részében egyébként is gyorsabb Ferrarinak.
A monacói mellett a Monacóban és Magyarországon is remek egykörös tempót mutató Carlos Sainz Jr. is fenyegetést jelenthet, illetve a Hungaroringen rajtelsőséget szerző Mercedes is okozhat némi meglepetést a korábbi mumuspályáján, így küzdelmesebb kvalifikáció várhat a Red Bullra.
Noha ezúttal nem lehet újabb büntetéshullámra számítani, az esélyek könnyen borulhatnak az időmérő napjára is várható eső miatt. A falak közelsége és a kanyargós pálya száraz körülmények között is nagy kihívást jelent a versenyzőknek, így a csapadék több balesethez, piros zászlókhoz és akár kaotikus eredményhez vezethet.
Ami a versenyt illeti, Szingapúrban meglehetősen sokat számít a rajtpozíció, amit jól jelez, hogy az eddigi 12 alkalomból nyolcszor az élről induló szelte át elsőként a célvonalat, s mindössze egyszer fordult elő, hogy valaki a top 5-ön kívülről indulva nyert. Bár ez azt sejteti, nem túl könnyű az előrelépés, és valóban alakult ki többször is vonatozás, az előző, 2019-es futam például sok előzést hozott, így kérdéses, idén épp melyik arcát mutatja a pálya.
A szervezők a jobb show érdekében több részen is újraaszfaltozták a nyomvonalat, mivel ezzel kívánják meggátolni, hogy az autók pattogása a többi utcai pályához hasonlóan gondot idézzen elő. A jelenség eddig Azerbajdzsánban okozta legnagyobb fejtörést a versenyzők és a csapatok számára, és az ottani versenyt követően döntött úgy az FIA, hogy új direktívákat vezet be a delfinezés kordában tartása érdekében – ezek az új előírások Belgium óta vannak érvényben.
Noha meglehetősen vegyes képet mutattak az eddigi versenyek, a biztonsági autó állandó szereplőnek számít, így a stratégáknak mindenképpen számításba kell venniük a vasárnapi taktika kialakításánál, hiszen az sc-fázis alatt jócskán lerövidül a bokszutcában eltöltött idő hossza.
Pénteken 29 Celsius-fok és száraz pálya fogadja a mezőnyt, a második edzés ideje alatt azonban kisebb záporok is átvonulhatnak a nyomvonal felett. Az esőfelhők szombaton és vasárnap sem tágítanak a Marina-öbölből, mindkét nap 60 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég, ráadásul pont az időmérő és a verseny idején. A higanyszálak 28 Celsius-fokig kúsznak fel a hétvégén. |
Bár az időjárás eléggé kiszámítható volt eddig a Marina-öbölben, és egyetlen alkalommal, 2017-ben rendeztek esős Szingapúri Nagydíjat, ezúttal fontos tényezővé léphet elő, hiszen az időmérő mellett a verseny idejére is jósolnak számottevő csapadékot.
Az eső könnyen káoszba fulladó versenyt és akár meglepetéseredményt is hozhat, normális körülmények között ugyanakkor Verstappen számít a fő esélyesnek. A sorozatban öt sikernél járó holland először nyerhetne Szingapúrban, és a győzelmével akár be is biztosíthatja a második vb-címét.
Ebbe persze a riválisoknak is lesz beleszólása, és a Ferrari az előzetes várakozások szerint jóval közelebb kerülhet a Red Bullhoz, mint az előző helyszíneken. A maranellóiak mellett nem mellesleg az eddig eléggé hullámzó teljesítményt mutató Mercedes is fenyegetést jelenthet, hiszen az „ezüstnyilak” számításai szerint a Marina Bay Street Circuit feküdhet a legjobban a W13-asnak.
Ami a dobogós esélyeket illeti, ha a németeknek nem jönne össze az első hely, a top 3 mindenképpen elérhető cél lehet a számukra. George Russell hétszer, míg Lewis Hamilton hatszor állhatott fel a pódiumra az idén, miközben a konstruktőri tabellát vezető három csapat versenyzőin kívül egyedül Lando Norris pezsgőzhetett, ami jól mutatja, milyen nagy a szakadék az él- és a középmezőny között.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, szoros küzdelemre van kilátás a csapatbajnoki negyedik helyért küzdő McLaren és Alpine között. Előbbi alakulat Olaszországból is pontokkal távozhatott, míg utóbbi noha az év eleje óta kiegyensúlyozottan szerepelt a top 10-ben, Monzában kiszorult onnan. Az enstone-iak így visszavágnának a nullázás után, s hozzájuk hasonlóan az Aston Martin is újra pontot szerezne.
Az előző versenyen az AlphaTauri, az Alfa Romeo és a Williams is elcsípett top 10-es helyezést, ezen gárdák dolgát azonban némileg nehezítheti, hogy egy-egy versenyzője még nem versenyzett Szingapúrban. A faenzaiaknál Cunodának, a svájci-olasz istállónál Csounak, míg a grove-iaknál Latifinek kell ismerkednie a pályával. Rajtuk kívül még az üléséért harcoló Schumacher számára lesz új terep a szingapúri aszfaltcsík.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 11 | 13 | 14 | 4 | 335 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 7 | 13 | 3 | 219 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 8 | 14 | 3 | 210 |
4. | George Russell | - | 7 | 15 | - | 203 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 7 | 14 | 3 | 187 |
6. | Lewis Hamilton | - | 6 | 14 | 2 | 168 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 12 | 1 | 88 |
8. | Esteban Ocon | - | - | 12 | 1 | 66 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 11 | - | 59 |
10. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
11. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 22 |
12. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 22 |
13. | Sebastian Vettel | - | - | 6 | - | 20 |
14. | Daniel Ricciardo | - | - | 5 | - | 19 |
15. | Mick Schumacher | - | - | 2 | - | 12 |
16. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
18. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 5 |
19. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 4 |
20. | Nyck de Vries | - | - | 1 | - | 2 |
1. | Red Bull | 545 |
2. | Ferrari | 406 |
3. | Mercedes | 371 |
4. | Alpine-Renault | 125 |
5. | McLaren-Mercedes | 107 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 52 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Red Bull | 33 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 25 |
10. | Williams-Mercedes | 6 |