ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPÁI PADDOCKBÓL
Sebastian Vettel Magyar Nagydíj előtti bejelentése elindította a dominót, s a pilótapiacon néhol káoszba fulladó mozgolódás kezdődött a nyári szünetben. Alighogy véget ért a mogyoródi verseny,Fernando Alonso bejelentette, az Alpine-t hátrahagyva az idény végén visszavonuló négyszeres világbajnok Vettelt váltja az Aston Martinnál, majd a francia csapat lépett, s tette hivatalossá pártfogoltja, Oscar Piastri szerződtetését.
Mindez várható volt, azonban néhány órával később borult minden, hiszen a fiatal ausztrál jelezte, ő semmilyen szerződést nem írt alá az enstone-i alakulattal. Piastri visszautasítása csak egyet jelenthetett, a pilóta jobb ajánlatot kapott más csapattól, s noha azóta sem vált biztossá, hol folytatja, a McLaren szerdai bejelentése megerősítette az egyre hangosabb pletykákat.
A wokingiak ugyanis a hivatalos közlemény szerint közös megegyezéssel felbontották Daniel Ricciardo 2023 végéig érvényes szerződését, ezzel szabad utat hagyva a Formula–2-es tavalyi bajnok érkezésének. Noha az Alpine jelezte, nem akarja fiatalját más színekben látni, és kész jogi útra terelni az ügyet, Piastri egyértelműen állást foglalt, s a McLaren is magabiztosnak tűnik azt illetően, hogy meg nem nevezett kiszemeltje jövőre az autójába ülhet.
A legvalószínűbb forgatókönyv tehát az, hogy esetlegesen némi kártérítés ellenében Piastri érkezik Lando Norris mellé, míg az elküldött Ricciardo azt az ülést foglalhatja el, amelyiket a csapattól őt kitúró honfitárs visszautasított.
Hiába ácsingózik ugyanis több csapat, köztük a Haas is a nyolcszoros futamgyőztesre, a versenyző számára mindenképpen a franciák biztosíthatnák a legjobb lehetőséget. Ricciardo két évet (2019, 2020) versenyzett az akkor még Renault-néven futó gárdával, mielőtt a wokingiakhoz szerződött volna, így ismerős lenne számára a terep, s a tapasztalata sokat segíthetné a konstruktőri negyedik helyért pont a McLarennel viaskodó istállót.
A wonkinagiakon és az enstone-iakon kívül az AlphaTauri, az Alfa Romeo, a Hass és a Williams még nem erősítette meg a 2023-as pilótapárosát. Míg a faenzaiak szinte biztosan a Red Bull-neveltek közül választanának, ha úgy döntenének, elküldik Cunoda Jukit, a többi alakulat újabb átigazolásokat indíthat el.
Bár Csou Kuan-jü helye biztosítottnak tűnik az Alfa Romeónál, Mick Schumacher jövője már jóval bizonytalanabb. Hiába ugyanis a néhány kiugró eredmény, a Haas többször is utalást tett rá, kész elküldeni a németet, amit csak tovább erősít, hogy az amerikaiak azonnal megkörnyékezték Ricciardót is. A Williamsnél eközben Nicholas Latifi maradhat ülés nélkül, az ő helyére az F2 idei bajnokságában jelenleg a harmadik helyen álló Logan Sargeant pályázik a legjobb eséllyel.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Max Verstappen a 10. helyről aratott győzelmet Magyarországon, s növelte 80 pontra, vagyis több mint három futamgyőzelemnyire (!) az előnyét az újabb problémás versenyt futó Charles Leclerc előtt az egyéni összetettben. A holland tehát a tetemes különbség tükrében magabiztosan készülhet a folytatásra, míg a Ferrari könnyen összeroppanhat a rá nehezedő egyre nagyobb súly miatt.
Tükörsima felkészülés és rajt, majd megbízhatósági, stratégiai és vezetői hibák sora, s megannyi elhalasztott lehetőség jellemezte a maranellóiak eddigi évét, s egyre inkább kell hátrafelé is nézniük, hiszen a lassan visszakapaszkodó Mercedes egyre nagyobb fenyegetést jelent a számukra.
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto is elismerte, leginkább maguknak köszönhetik, hogy nyolc helyett négy győzelem áll a nevük mellett, a szakember ugyanakkor nem gondolja úgy, hogy komoly változtatásokat kellene eszközölniük. Bár a csapat és a versenyző még nem mondott le a bajnoki címről, a soron következő hétvége akár még kilátástalanabb helyzetbe sodorhatja őket, hiszen a többször is eltolt technikai direktívák hatályba lépnek Spában, s a pletykák szerint némileg vissza is vethetik az SF-75-ös teljesítményét.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ugyanis amellett, hogy akár büntetés árán is kordában kívánja tartani a delfinezést, a csapatokat is meggátolná abban, hogy trükközzenek a padlólemezzel. A gyanú szerint egyes istállók, köztük a Red Bull és a Ferrari is kihasznál egy kiskaput, ami lehetővé teszi a számukra, hogy pluszteljesítményt érjenek el, a szigorúbb mérések azonban megfoszthatják őket a lehetőségtől, s akár változtatásra is sarkallhatják őket.
Noha az eleinte hevesen tiltakozó olaszok és osztrákok mostanság sokkal nyugodtabban beszéltek a módosításokról, a Mercedes számításai szerint egy-két tizedet bukhatnak az eddig trükköző riválisok, ami tovább csökkentené az „ezüstnyilak” lemaradását.
A németek már a Hungaroringen is nagy meglepetést okoztak idénybeli első pole pozíciójukkal, s végig csatában voltak a győzelemért is, ami mindenképpen bizakodásra adhat okot a számukra. A most hétvégére várható esős idő ráadásul még inkább összezárhatja az ollót szombaton, s Lewis Hamiltonék akár meghatározó tényezővé is előléphetnek a bajnokságban.
MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?
Közel négy hét kihagyás után folytatódik a bajnokság, a 14. állomás Spa-Francorchamps, ahol a 67. Belga Nagydíjat rendezik meg a hét végén. A legendás pálya 1950-ben fogadta először a mezőnyt, s azóta összesen 54 versenynek adott otthont.
Ami a történelmi múltat illeti, az elmúlt tíz évben hét különböző győztest ünnepelhetett a közönség, s közülük öten a jelenlegi mezőnyt is erősítik. A legeredményesebb aktív versenyzőnek Hamilton számít a négy diadalával, őt Vettel követi három sikerrel, míg Ricciardo, Leclerc és Verstappen egyaránt egyszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
Ami a jelenlegi formát illeti, utóbbi kettő jó esélyekkel pályázhat az újabb győzelemre idén, igaz, a Mercedesre is érdemes lesz figyelni, s az sem kizárt, hogy meglepetéseredmény születik a jósolt eső, vagy az esetleges biztonsági autós szakasz miatt.
Ami az időmérőt illeti, Spában az elmúlt három évben három különböző versenyző szerzett pole-t, közülük Leclerc jelenleg 8 elsőségnél jár az idén, Verstappen háromszor, míg Hamilton egyszer sem indulhatott még az élről. A szombati formából kiindulva továbbra is a Ferrarinál lehet némi előny, ugyanakkor rendkívül szoros csatára lehet számítani, s még az eső is megbolygathatja az esélyeket.
Pénteken 24 Celsius-fokig kúszhatnak a higanyszálak, s a pályára bekúszó felhők némi csapadékot is hozhatnak főleg a második edzés ideje alatt. Szombaton hasonló időre lehet számítani, s jelen állás szerint 40 százalék az esélye annak, hogy leszakad az ég az időmérő közben. Vasárnapra aztán némileg kitisztulhat az ég, akár 25 Celsius-fok is lehet, és esőre sem lehet számítani. |
Ami a versenyt illeti, több pilóta is a büntetés szélén táncol a motorkomponensek terén, s könnyen lehet, hogy egyesek a csere és így a hátrasorolás mellett döntenek, hiszen Spa-Francorchamps-ban viszonylag könnyű előzni, és az időjárás is megkönnyítheti a felzárkózást. A pletykák szerint Leclerc és/vagy Verstappen is a mezőny végén találhatja magát, azonban ha egyelőre elkerülik a szankciókat, kétségkívül ők számítanak a favoritoknak vasárnap.
Kettejük csatájába a csapattársak és a Mercedes-versenyzők is beleszólnának, csapadékra ugyanakkor nem igazán lehet számítani a futam ideje alatt, így más sikere mindenképpen meglepetésként hatna.
Ami a dobogós esélyeket illeti, ha az Mercedes önerőből még nem is túl nagy esélyes a sikerre, top 3-as helyezés könnyen elérhető lehet a számára. A csapat Azerbajdzsán óta letaszíthatatlan a pódiumról, Hamilton sorozatban ötször, míg Russell összességében háromszor végzett az első háromban ezen időszak alatt.
A Ferrarin, a Red Bullon és a Mercedesen kívül egyedül a McLarennek sikerült idén elcsípnie dobogót, s a teljesítménykülönbségekből kiindulva nincs is sok esély újabb csapat feliratkozására Spában. A lehetőséget a biztonsági autós szakasz jelenthetné, ami eléggé szokványosnak mondható a helyszínen, hiszen az elmúlt tíz versenyen hatszor pályára kellett hajtania a safety carnak. Ha idén is ez történne, talán az Alpine-nak lehet a legnagyobb sansza a top 3-ban zárni.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a konstruktőri negyedik helyért csatázó McLaren és az Alpine mellett az Alfa Romeo, a Haas és az Aston Martin számít esélyesnek. A svájci-olasz csapat négy verseny után törné meg a rossz sorozatát, az amerikaiak Ausztria után újra erős hétvégét zárnának, míg a silverstone-iak Franciaország és Magyarország után Belgiumban is az első tízben végeznének.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 8 | 10 | 11 | 3 | 258 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 5 | 10 | 3 | 178 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 6 | 11 | 2 | 173 |
4. | George Russell | – | 5 | 12 | – | 158 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 6 | 11 | 2 | 156 |
6. | Lewis Hamilton | – | 6 | 12 | 2 | 146 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 10 | 1 | 76 |
8. | Esteban Ocon | – | – | 10 | – | 58 |
9. | Valtteri Bottas | – | – | 7 | – | 46 |
10. | Fernando Alonso | – | – | 9 | – | 41 |
11. | Kevin Magnussen | – | – | 5 | – | 22 |
12. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | – | 19 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 3 | – | 16 |
14. | Sebastian Vettel | – | – | 5 | – | 16 |
15. | Mick Schumacher | – | – | 2 | – | 12 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 5 |
18. | Lance Stroll | – | – | 4 | – | 4 |
19. | Alexander Albon | – | – | 2 | – | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 431 pont |
2. | Ferrari | 334 |
3. | Mercedes | 304 |
4. | Alpine-Renault | 99 |
5. | McLaren-Mercedes | 95 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Honda | 27 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 20 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |