Hat versenyt kellett várnia Sergio Pérez első győzelmére a Red Bull versenyzőjeként. Igaz, a futam alakulása az immár kétszeres futamgyőztes mexikói pilóta kezére játszott. Pérez egyébként rögtön azt követően, hogy átszelte a célvonalat, félrehúzódott, és megállt az autójával. Kissé furcsa jelenet volt, ráadásul Pérez szerint hamarabb is utolérhette volna a baj.
„Közel voltunk ahhoz, hogy fel kelljen adnunk a versenyt, de szerencsére sikerült eljutnunk a célig, ami nagyon nehéz volt – emlékezett vissza a mexikói. – Itt általában elég őrültek a versenyek, a második rajtom pedig elég gyengén sikerült, de amikor Hamilton mellém ért, azt gondoltam, nem szalaszthatom el az előttem álló lehetőséget. Az egész versenyen nagyon jó volt a tempónk, de Hamilton végig nyomás alatt tartott. Az új rajtnál a lehető legkésőbb fékeztem, ő is így tett, de neki nem jött össze. A mai eredmény hatalmas löketet ad számomra és az egész csapat számára is. Nagyon sajnálom Maxot, mert nagy versenyt futott. Megérdemelte volna a győzelmet, és hihetetlen lett volna, ha az első és a második hely is a miénk, de a mai így is fantasztikus nap.”
A sima győzelem helyett végül majdnem a világbajnoki pontverseny első helyének az elvesztésével ért véget Max Verstappen számára az azerbajdzsáni hétvége. A Red Bull versenyzője egyértelműen a hivatalos gumiszállítót okolja a defektjéért, ám úgy véli, a Pirellinél valahogyan majd úgyis kimagyarázzák magukat, mint az egyik tavalyi esetnél is tették.
JÚNIUS 4., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:43.184 | ||||
2. szabadedzés: 1. Pérez 1:42.115 | ||||
JÚNIUS 5., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Gasly 1:42.251 | ||||
Időmérő: 1. Leclerc 1:41.218 | ||||
JÚNIUS 6., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Pérez, 2. Vettel, 3. Gasly | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Június 20., 15.00 | Francia Nagydíj, Paul Ricard | |||
Június 27. 15.00 | Stájer Nagydíj, Spielberg | |||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg |
„Ez a sportág igen sz.r, amikor ilyen dolgok történnek – mondta Verstappen. – Kört kör után teszünk meg, és mindenki ugyanazt az ívet használja. Furcsa, hogy csak velem történnek ilyen dolgok. Úgy gondolom, kellően feltakarították a pályát Stroll balesete után, de a Pirellinél valószínűleg majd úgy is azt mondják, hogy a törmelék miatt történt a balesetem, ahogyan azt tavaly Imolában is tették. Valójában viszont nemcsak az én gumim, hanem Strollé is megadta magát, és ez hihetetlenül frusztráló. A szerencsének köszönhetően legalább maradtunk a világbajnokság élén, pedig nagy hátrányba is kerülhettünk volna.”
A második állórajtig úgy tűnt, hogy ha nem is sikerül előrébb verekednie magát Lewis Hamiltonnak az utolsó körökben, úgy távozhat Bakiból, hogy visszavette az első helyet a világbajnoki pontversenyben. Aztán a hétszeres világbajnok hibázott, és még a pontszerzésre is elszálltak az esélyei.
„Őszintén szólva elég megalázó tapasztalatot szereztem – ismerte be a leintés után Hamilton. – Nagyon keményen dolgoztunk a hétvégén, hogy visszaverekedjük magunkat a top tízbe. A versenyen minden annyira jónak tűnt, mindent beleadtam, és annyira keményen harcoltam, amennyire csak tudtam. Aztán az új rajtnál, amikor Checo felém jött, véletlenül elállítottam valamit a kormányon, amivel kikapcsoltam a fékeket. Ezért mentem egyenesen a bukótérbe, és akkor még nem is sejtettem, mit tettem. Ezt most nagyon nehéz lenyelni, de legjobban a csapatot és azokat sajnálom, akik mindent megtettek azokért a pontokért, amiket szerezhettünk volna.”
Az után, hogy mindkét versenyzőjük a mezőny második feléből volt kénytelen rajtolni, az Aston Martinnál eltérő stratégiát választottak a futamra. Sebastian Vettel és Lance Stroll az utolsókként teljesítette a kerékcseréjét – igaz, az utóbbinak erre végül nem volt lehetősége a defektje miatt. Vettel viszont tartotta magát a taktikához, ráadásul a külső tényezők és az igen erős teljesítménye még inkább hozzájárult ahhoz, hogy először állhatott dobogóra az Aston Martin versenyzőjeként.
A versenyt követően megvizsgálták a hivatalos gumiszállítónál a futamon használt abroncsok egy részét, és kiderült, mások is igen közel voltak ahhoz, hogy – Strollhoz vagy Verstappenhez hasonlóan – pórul járjanak. Például Hamilton bal hátsó gumiján is találtak egy nagyobb vágást. Ahogyan azt a Red Bull versenyzője megjósolta, Mario Isola, a Pirelli versenyigazgatója úgy véli, hogy a pályán lévő rengeteg törmelék miatt csökkent a gumik élettartama, ám azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy mitől fajult el egyeseknél defektig, hiszen Verstappen abroncsait például még nem vizsgálták meg teljesen. |
„Nagyszerű nap volt, egyszerűen a fellegekben járok – mondta örömittasan a német. – Amikor idejöttünk, egyáltalán nem számítottunk dobogós helyezésre. Nehezen indult számunkra a szezon, de ez a verseny remekül alakult. Jól éreztem magam az autóban, és a történteknek, illetve a stratégiának köszönhetően voltunk képesek erre a különleges eredményre. Főleg amiatt, mert pénteken még úgy gondoltuk, hogy sehol sem vagyunk, most nagyon megnyugodtam. Tegnap nem jöttek össze a dolgok, de ma még édesebb ez az eredmény. Kulcsfontosságú volt, hogy mivel a tizenegyedikként rajtoltam, szabadon választhattunk gumikat. Új lágyakra esett a választás, és a rajtnál máris sikerült két helyet javítanom, ráadásul tovább kinn is tudtam maradni. Emellett a tempónk is jó volt a versenyen.”
Harmadik alkalommal fordult elő idén Valtteri Bottasszal, hogy nem szerzett pontot. Az újabb nullázásával ráadásul visszaesett az egyéni pontverseny hatodik helyére, s mivel Hamilton elrontotta a futam újraindítását a hajrában, a Mercedes üres kézzel távozhat Bakiból. Bottas nem tudja, mi állhat a gyengélkedésük hátterében, és egyáltalán nem élvezte a mai versenyt.
„Elég hasonlóan éreztem magam az autóban, mint tegnap – árulta el a Mercedes-pilóta. – Nem igazán tudjuk ennek az okát, de nem volt meg a kellő tempónk. Már a rajttól nehéz volt tartani a lépést a többiekkel, még az egyik Aston Martin is, amely egy ideig előttem haladt, gyorsabb volt nálunk. Az idei autónk egyik legnagyobb gyengeségét a gumik felmelegítése jelenti. Az újraindításkor esélyem sem volt, az autók jobbról-balról mentek el mellettem, ami egyáltalán nem volt jó móka.”
1. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | |
2. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1.385 mp h. |
3. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 2.762 mp h. |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 3.828 mp h. |
5. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 4.754 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 6.382 mp h. |
7. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 6.624 mp h. |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 7.709 mp h. |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 8.874 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 9.576 mp h. |
11. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 10.254 mp h. |
12. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 11.264 mp h. |
13. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 14.241 mp h. |
14. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 14.315 mp h. |
15. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 17.668 mp h. |
16. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 42.379 mp h. |
17. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 3 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 45 | |
Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 29 | |
Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 3 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 2 | 5 | 5 | 1 | 105 |
2. | Lewis Hamilton | 3 | 4 | 5 | 2 | 101 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 1 | 5 | - | 69 |
4. | Lando Norris | - | 2 | 6 | - | 66 |
5. | Charles Leclerc | - | - | 5 | - | 52 |
6. | Valtteri Bottas | - | 3 | 3 | 2 | 47 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 5 | - | 42 |
8. | Pierre Gasly | - | 1 | 5 | - | 31 |
9. | Sebastian Vettel | - | 1 | 2 | - | 28 |
10. | Daniel Ricciardo | - | - | 5 | - | 26 |
11. | Fernando Alonso | - | - | 3 | - | 13 |
12. | Esteban Ocon | - | - | 4 | - | 12 |
13. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 9 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 8 |
15. | Kimi Räikkönen | - | - | 1 | - | 1 |
16. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda | 174 |
2. | Mercedes | 148 |
3. | Ferrari | 94 |
4. | McLaren-Mercedes | 92 |
5. | AlphaTauri-Honda | 39 |
6. | Aston Martin-Mercedes | 37 |
7. | Alpine-Renault | 25 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 2 |
9. | Haas-Ferrari | 0 |
10. | Williams-Mercedes | 0 |