Hét verseny után három futamgyőzelemmel és 12 pontos előnnyel áll a világbajnoki pontverseny élén Max Verstappen. Bár a Francia Nagydíjon a pole pozícióból rajtolhatott, a Red Bull eltérő taktikája is kellett ahhoz, hogy végül győzelemre váltsa a rajtelsőségét a holland versenyző.
„A verseny elején kissé nehezen ment – emlékezett vissza a futamára Verstappen. – A pályaelhagyásom az egyes kanyarban elég rosszul jött ki. Amikor befordultam, mindent jónak éreztem, aztán elveszítettem az uralmat az autó hátulja felett, emiatt el kellett hagynom a pályát, és persze a pozíciómat is elveszítettem. Nyilván nagyon dühös voltam, de ilyenkor csak előre kell tekinteni. Hosszú volt a verseny, és sok minden történhetett volna. Később úgy döntöttünk, hogy átállunk két kiállásra, és akkor azt gondoltam, hogy nézzük meg, beválik-e egyáltalán, mert ezen a pályán sosem tudni az ilyet. Amikor egyre közelebb kerültem Lewishoz, láttam az abroncsain, hogy nagyon kopottak, így a DRS-sel, a jó végsebességgel és szárnyak dőlésszögének ideális beállításával mondhatjuk, hogy könnyedén elmentem mellette.”
Sokat tett Lewis Hamilton azért, hogy megszerezze a győzelmet a Francia GP végén, ám a frissebb gumikon érkező Max Verstappen ellen nem sok esélye volt az utolsó körökben. Az eltérő taktika miatt a hétszeres világbajnokot nem viselte meg annyira a végeredmény, hiszen szerinte többre aligha lehetett volna képes ezen a versenyen.
Hiába állhatott Azerbajdzsán után Franciaországban is dobogóra Pérez, volt némi aggódnivalója a futam után. Miután ugyanis az utolsó körökben megelőzte Bottast, kissé elhagyta a pályát a 10-es kanyarban, emiatt pedig vizsgálatot indítottak ellene a sportfelügyelők. Pérez végül fellélegezhetett, hiszen nem büntették meg a pályaelhagyásért, s így megtarthatja a harmadik pozícióért járó trófeát. |
„A két kiállás valószínűleg megtette volna a dolgát, de nálunk számításba sem jött – mondta a leintést követően Hamilton. – Úgy gondolom, hogy jó munkát végeztünk ma, csak nem jöttek össze a dolgok. Emiatt nem vagyok annyira csalódott, hiszen én a lehető legjobban teljesítettem. Persze van, amit egy kissé csinálhattunk volna jobban, de összességében a Red Bull gyorsabb volt nálunk az egész hétvégén. A mai verseny megmutatta a valódi tempójukat.”
Verstappen mellett Sergio Pérez révén a Red Bull másik versenyzője is a dobogón ünnepelhetett a Paul Ricard-on. A mexikói versenyző szerint ez főképp a taktikájuknak köszönhető, s beszélt arról az esetről is, ami miatt vizsgálták őt a sportfelügyelők a leintést követően.
„Jó volt a stratégiánk. Sokáig mentünk az első szett gumin, ez pedig végül kifizetődött, a legvégén viszont kellett volna még néhány kör, hogy Lewist is elkapjuk – mondta Pérez. – Ez így is jó eredmény a csapat számára, és megmutatja, hogy sikerült fejlődnünk. Bottas előzésénél kívülről próbálkoztam a tízes kanyarban. Már előtte voltam, de próbáltam sok helyet hagyni neki, ami miatt lesodródtam a pályáról. Amikor visszajöttem, egyáltalán nem jutottam előnyhöz, ráadásul azért tettem így, hogy elegendő helyet hagyjak neki, és elkerüljek mindenféle lehetséges ütközést.”
Az élmezőnyből talán Valtteri Bottas szenvedett leginkább a gumikkal, ami végül a dobogójába került a finn versenyzőnek. Bottas leginkább amiatt volt frusztrált már a futam végén is, hogy a Mercedesnél nem hallgattak rá, hiába szeretett volna Verstappenhez hasonlóan ő is egy újabb kerékcserét.
„Úgy gondolom, hogy azért szerzett ma több pontot a Red Bull, mert kissé okosabb volt a stratégiát illetően – vélekedik a finn. – Nekünk is két kiállást kellett volna csinálnunk. A korai kerékcserénk miatt másodszorra is ki kellett volna állnunk. Az utolsó tíz-tizenöt körben semmi sem maradt a gumikból, emiatt pedig nagyon nehéz dolgom volt. Nálunk nagyon gyorsan koptak az első gumik, és nem tudom, hogy miért.”
JÚNIUS 18., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:33.448 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:32.872 | ||||
JÚNIUS 19., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.300 | ||||
Időmérő: 1. Verstappn 1:29.990 | ||||
JÚNIUS 20., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Pérez | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Június 27. 15.00 | Stájer Nagydíj, Spielberg | |||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg | |||
Július 18., 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone |
Azt követően, hogy Verstappen megelőzte, Bottas a csapatrádión fejezte ki a nemtetszését a mérnökei döntésével kapcsolatban.
„Egyértelművé tettem a számunkra, hogy mit gondolok. Korábban javasoltam, hogy álljunk át két kiállásra, de a csapat mégis úgy döntött, hogy csak egy kerékcserénk lesz” – magyarázta a Mercedes-versenyző.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint nem volt más választásuk a taktikát illetően, ráadásul azzal is számolniuk kellett, hogy Bottas túl keményen bánt a gumikkal.
„Valtteri abroncsainál vibráció jelentkezett, és a verseny vége felé nagyon aggódtunk amiatt, hogy a vibráció átmegy a felfüggesztésre – magyarázta Wolff. – Bármikor előjöhetett volna nála valamilyen meghibásodás, annyira elkoptatta a gumikat. Tudtuk, hogy végül túl korán álltunk ki, de nem volt más választásunk. Abban reménykedtünk, hogy Pérezt megbüntetik, amiért a pályán kívül előzött, ezért azt mondtuk Valtterinek, hogy maradjon öt másodpercen belül hozzá képest. Aközött vaciláltunk, hogy bízzunk a büntetésben, vagy kiálljunk még egyszer, és rámenjünk a bónuszpontra. Kockáztattunk, és végül veszítettünk.”
Csupán a 16. helyen látta meg a kockás zászlót Charles Leclerc, aki a többiekhez hasonlóan a gumikkal szenvedett. Akárcsak Verstappen, Leclerc is kénytelen volt emiatt a körülötte autózóknál eggyel többször kiállni friss gumikért, ám számára így sem alakult jól a futam.
„Ez volt az F1-es pályafutásom egyik legnehezebb versenye – vallotta be a Ferrari-pilóta. – Mindkét autónkkal nagyon szenvedtünk. Nagyjából öt-hat körig éreztem jónak a gumikat, és hiába óvtam őket, gyorsan elkezdtek kopni. Emiatt ki kellett állnunk másodjára is, pedig tudtuk, hogy ezzel kikerülünk a pontszerző helyekről. Ez egy nagyon rossz verseny volt a számunkra, és rá kell jönnünk, hogy miért.”
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:27.25.770 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2.904 mp h. |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 8.811 mp h. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 14.618 mp h. |
5. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:04.032 p h. |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:15.857 p h. |
7. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:16.596 p h. |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:17.695 p h. |
9. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:19.666 p h. |
10. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:31.946 p h. |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 1:39.337 p h. |
12. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. |
14. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. |
15. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1 kör h. |
17. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
19. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
20. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 3 | 6 | 6 | 2 | 131 |
2. | Lewis Hamilton | 3 | 5 | 6 | 2 | 119 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 2 | 6 | - | 84 |
4. | Lando Norris | - | 2 | 7 | - | 76 |
5. | Valtteri Bottas | - | 3 | 4 | 2 | 59 |
6. | Charles Leclerc | - | - | 5 | - | 52 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 5 | - | 42 |
8. | Pierre Gasly | - | 1 | 6 | - | 37 |
9. | Daniel Ricciardo | - | - | 6 | - | 34 |
10. | Sebastian Vettel | - | 1 | 3 | - | 30 |
11. | Fernando Alonso | - | - | 4 | - | 17 |
12. | Esteban Ocon | - | - | 4 | - | 12 |
13. | Lance Stroll | - | - | 4 | - | 10 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 8 |
15. | Kimi Räikkönen | - | - | 1 | - | 1 |
16. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1 | Red Bull-Honda | 215 |
2 | Mercedes | 178 |
3 | McLaren-Mercedes | 110 |
4 | Ferrari | 94 |
5 | AlphaTauri-Honda | 45 |
6 | Aston Martin-Mercedes | 40 |
7 | Alpine-Renault | 29 |
8 | Alfa Romeo-Ferrari | 2 |
9 | Williams-Mercedes | 0 |
10 | Haas-Ferrari | 0 |