A Stájer Nagydíj pénteki napján az egyik fő témát nem a pályán látottak, hanem a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által csütörtök délután közzétett újabb direktíva jelentette, mely szerint az augusztus 1-i hétvégén megrendezendő Magyar GP-től biztonsági okokra hivatkozva lelassítják a bokszkiállásokat.
A szigorítás értelmében kizárólag passzív módon lehet működtetni a kerékcseréknél használt érzékelőket, aminek betartatása érdekében minimumidőket írtak elő az egyes procedúrákhoz. Az új irányelv szerint adott szerelő csak 0.15 másodperccel a kerékanya rögzítése után jelezheti, hogy elkészült, ha ezt hamarabb teszi, akkor a szenzor érvénytelennek minősíti a jelzést, és a folyamatot meg kell ismételni.
JÚNIUS 25., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:05.910 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:05.412 | ||||
JÚNIUS 26., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||
JÚNIUS 27., VASÁRNAP | ||||
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg | |||
Július 18., 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone | |||
Augusztus 1., 15.00 | Magyar Nagydíj, Mogyoród |
Emellett a versenyzőknek adott zöld jelzéssel kapcsolatban is bevezetnek egy időlimitet: legalább két tizednek kell majd eltelnie a négy kerék rögzítése, valamint a jelzés között, hogy időt biztosítsanak a szerelőknek arra, hogy tudjanak reagálni, ha valami nincs rendben.
Az új szabályozást a csapatok többsége üdvözölte, nem úgy a Red Bull, amely híres a gyors bokszkiállásairól.
A „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko múlt héten még arról beszélt, hogy az egyre idegesebb Mercedes a hátsó szárny, majd a gumihasználat után a kerékcseréknél használt felszereléseiket vette górcső alá, így szerinte egyértelmű, hogy a Mercedes kezdeményezte az új direktíva bevezetését annak érdekében, hogy lelassítsa őket egy olyan területen, amelyen általában előnyt élveznek a riválissal szemben.
Fontos megjegyezni, hogy a múlt hétvégi Francia Nagydíjon például Max Verstappen részben pont az osztrák alakulat gyorsabb bokszkiállása révén vehette vissza a vezetést az első etap után.
„A Mercedes akart változtatást, hogy ellophassa a kerékcseréknél lévő előnyünket. Nagyjából négy tizedet fogunk veszíteni. Hét év kemény munkája van abban, hogy ilyen gyorsak a bokszkiállásaink” – mondta csalódottan az osztrák az Auto Motor und Sportnak adott nyilatkozatában.
A csapatfőnök, Christian Horner is úgy érzi, kifejezetten őket célozták meg az új direktívával. „Nem igazán értem, hogy mit akarnak ezzel elérni. Eléggé bonyolult a helyzet. De az biztos, hogy ha a többiek nem tudnak legyőzni téged, gyakran megpróbálnak lelassítani, és valami ilyesmi történik most is.”
A szakember emellett arra is rámutatott, előfordulhat, hogy pont az óvintézkedések teszik veszélyesebbé a kiállásokat. „Az, hogy két tizedmásodpercig várakoznod kell, mielőtt kiengeded a kocsit, akár még veszélyesebb is lehet, mert meg kell ítélned ezeket a különbségeket. Annak a szerelőnek kell döntést hoznia, aki elengedi az autót, szóval nem hiszem, hogy ezt jól átgondolták volna."
„A Formula–1 az innovációról és a versengésről szól. Figyelemre méltó bravúr, hogy két másodperc alatti kerékcseréket láthatunk, és ösztönöznünk kellene a csapatokat, ahelyett, hogy irányítani akarnád őket. Ez hol áll meg? Meg fogják mondani, hogyan sétáljunk vissza a garázsba, vagy éppen üljünk a bokszfalon, és milyen gombokat nyomhatunk meg? Kissé kiábrándítónak találom. A csapat kötelessége biztosítani, hogy biztonságosan zajlik le a kiállás, és ha a kerék nincs rögzítve, akkor az a büntetés, hogy azonnal le kell állítanod az autót."
„Az már alapjában is brutális büntetés, és így jársz, ha nem megfelelően rögzíted mind a négy kereket. Szóval nem tudom, mit akarnak elérni ezzel az új technikai direktívával, szerintem az egész nagyon bonyolult."
Míg tehát a Red Bull egyértelműen nem örül a változtatásnak, az Alpine sportigazgatója, Alan Permane pozitívan fogadta az új szabályt, és azt is megszellőztette, hogy az osztrákok nem teljesen tartják be a regulákat a kerékcseréknél. „A szabályok kimondják, hogy az embernek kell meghatároznia a bokszkiállás menetét, azonban amikor kielemzed a Red Bull kiállásait, egyértelművé válik, hogy egyes folyamatok az emberi reakcióidőn belül zajlanak le.”
A RaceFans értesülései szerint nemrég egyes csapatok bizonyos kérdéssel fordultak az FIA-hoz, és különböző észrevételeket fogalmaztak meg a rendkívül gyors kiállásokat végző riválisaikkal, így köztük a Red Bull-lal kapcsolatban is.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff elismerte, hogy alakulata is a szövetséghez forduló istállók között szerepelt, ugyanakkor azt egyelőre nem tudja, pontosan mi vezetett az új direktíva bevezetéséhez.
„Az FIA-nál az egyik általunk használt rendszer biztonsági mechanizmusáról érdeklődtünk, hogy optimalizálhassuk. Hogy ezzel előidéztünk-e valami mást is? Nem tudom, de az biztos, hogy mi ezt a kérdést tettük fel. Érdekes látni, hiszen biztosan van valamilyen oka annak, hogy változtattak, nem vagyok teljesen biztos abban, hogy mi áll a háttérben. A kerékpisztolyok használata, valamint az autó kiengedése elég komplex művelet.”
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl eközben kijelentette, rájuk nem lesz semmilyen hatása az új irányelvnek. „Üdvözöljük az FIA döntését, mert a kerékcserék biztonsága nagyon fontos. Jó, hogy most vezetik be, mielőtt még történne valami. A bokszkiállások fontos tényezővé váltak, és a csapatok is nagyon keményen küzdenek egymással ezzel a területen. Mi úgy terveztük meg a kerékcseréinket, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőlük, miközben mindvégig a szabályok adta kereten belül dolgozunk. A folyamatainkon ennek megfelelően nem is kell változtatnunk a szabályváltoztatás miatt."
Az Alfa Romeo sportigazgatója, Beat Zehnder úgy véli, a módosítások után nem nagyon láthatunk már két másodperc alatti kerékcseréket. „Ha tartod magadat a szabályokhoz, akkor lehetetlenné válnak a két szekundum alatti kiállások."
Érdekesség, hogy a Stájer Grand Prix péntekjén pont egy bokszutcai eset borzolta a kedélyeket, igaz, ennek nem volt sok köze a kiálláshoz. Valtteri Bottas a csere után adott túl nagy gázt, aminek eredményeként a Mercedes keresztbe állt a bokszutcában, miközben tőle pár méterre McLaren-szerelők álldogáltak a garázs előtt. Az esetet a sportfelügyelők is vizsgálták, s végül három rajthelyes büntetésben részesítették az indoklás szerint a bokszutcában veszélyesen hajtó versenyzőt.
„Igen, megforogtam. Valami új dologgal próbálkoztunk az elindulásnál. Nem hiszem, hogy büntetést kapnék miatta. Ez egyszerű hiba volt, megesik. Szerintem csak meg szeretnék érteni, hogy pontosan mi történt" – mondta még az ítélet előtt az első gyakorlást a negyedik, míg a másodikat a tizenkettedik pozícióban záró finn.
Ami a pályán történteket illeti, mindkét szabadedzésen a favoritnak számító Max Verstappen bizonyult a leggyorsabbnak. A holland délelőtt 422 ezreddel, míg délután 384 ezreddel előzte meg az először harmadik, majd a negyedik helyen végző bajnoki riválisát, Lewis Hamiltont.
„A második gyakorláson Lewis gyorsabb volt, azonban törölték a körét. Ez kicsit árnyalja a képet. Összességében azonban jó napot tudhatunk magunk mögött. Persze van még hová fejlődni bizonyos területeken, de elégedett vagyok a kocsival. Biztosan nagy szoros csata lesz közöttünk az időmérőn, hiszen ha Lewis már a második tréningen ilyen időre volt képes, akkor az időmérő előrehaladtával... Nos, majd meglátjuk, egyáltalán milyen idő lesz, ám az biztos, hogy kiélezett küzdelem vár ránk" – utalt arra, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy a kvalifikáció idején leszakad az ég Spielbergben.
Míg a Red Bull-os arra számít, hogy Hamilton komolyan megizzaszthatja, a brit egyelőre úgy érzi, hogy túl nagy a lemaradásuk. „Nem volt túl rossz. Szerintem közel van egymáshoz a két autó. Ugyanakkor nagyon nehéz lesz legyőzni a Red Bullt. Nem tudhatjuk, mi történik, amikor feltekerik a motort. Nekem nem voltak túl nagy problémáim a mai nap során, és jobban éreztem magam az autóban is. Nagyon keményen dolgoztam, hogy megértsem, hogyan érzem igazán kényelmesen magamat, és bízom benne, hogy ez hamarosan ki fog fizetődni."
„Kissé hátrányban voltunk, főleg egy körön. Mint mondtam, vannak hiányosságaink, különösképpen az egyenesben veszítünk sok időt. Szóval továbbra is keményen kell dolgoznunk, hogy javuljunk ezen a területen."
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:05.910 | átlag: 235.848 km/ó | 34 kör |
2. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:06.166 | 0.256 mp h. | 32 |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:06.332 | 0.422 | 32 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:06.386 | 0.476 | 34 |
5. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:06.397 | 0.487 | 36 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:06.519 | 0.609 | 35 |
7. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:06.551 | 0.641 | 35 |
8. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:06.584 | 0.674 | 33 |
9. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:06.614 | 0.704 | 29 |
10. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:06.629 | 0.719 | 36 |
11. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:06.630 | 0.720 | 33 |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:06.669 | 0.759 | 38 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:06.696 | 0.786 | 33 |
14. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:06.708 | 0.798 | 32 |
15. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:06.848 | 0.938 | 31 |
16. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:06.861 | 0.951 | 35 |
17. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:07.180 | 1.270 | 31 |
18. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:07.473 | 1.563 | 30 |
19. | Robert Kubica | lengyel | Alfa Romeo-Ferrari | 1:07.823 | 1.913 | 30 |
20. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 1:08.081 | 2.171 | 31 |
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:05.412 | átlag: 237.644 km/ó | 37 kör |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:05.748 | 0.336 mp h. | 35 |
3. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:05.790 | 0.378 | 35 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:05.796 | 0.384 | 35 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:05.827 | 0.415 | 39 |
6. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:05.934 | 0.522 | 38 |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:05.994 | 0.582 | 39 |
8. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:06.079 | 0.667 | 36 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:06.089 | 0.677 | 36 |
10. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:06.145 | 0.733 | 37 |
11. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:06.147 | 0.735 | 39 |
12. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:06.251 | 0.839 | 32 |
13. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:06.270 | 0.858 | 39 |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:06.297 | 0.885 | 41 |
15. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:06.451 | 1.039 | 39 |
16. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:06.628 | 1.216 | 39 |
17. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:06.886 | 1.474 | 29 |
18. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 1:07.404 | 1.992 | 30 |
19. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:07.669 | 2.257 | 32 |
20. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | idő nélkül |