F1: Hamiltonnak lehetett, Verstappennek nem – a versenyigazgató indokolt

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.03.29. 11:56
null
Hamilton 0.745 ezreddel szelte át Verstappen előtt a célvonalat (Fotó: AFP)
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) megcáfolta a Mercedes és a Red Bull azon állítását, mely szerint a Bahreini Nagydíj versenye közben változtak meg a pályahatárokat érintő szabályok a négyes kanyarnál.

 

17. BAHREINI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 26., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.394
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.847
MÁRCIUS 27., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.577
Időmérő: 1. Verstappen 1:28.997
MÁRCIUS 28., VASÁRNAP
A verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 18., 15.00Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola
Május 2., 16.00Portugál Nagydíj, Portimao
Május 9., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona

A pole pozícióból induló Max Verstappen és a címvédő Lewis Hamilton csatájáról szólt a 2021-es bajnokság nyitánya Bahreinben, a két versenyző más-más stratégiát követett, aminek eredményeként a Red Bull-os az utolsó körökben frissebb gumikon támadhatta a korábbi kerékcseréivel az élre álló Mercedes-pilótát.

Bár a két versenyző végre a pályán is összecsaphatott egymással a győzelemért, sorsdöntőnek a 4-es kanyart érintő pályahatárok bizonyultak a párharcban, hiszen Verstappen a három körrel a leintés előtt bemutatott előzése közben négy kerékkel elhagyta a fehér vonalat, és az FIA arra szólította fel, hogy adja vissza a pozíciót a riválisnak.

Ez önmagában rendben is volt, azonban sok kérdést felvetett az, hogy a verseny korábbi szakaszában számos versenyző, köztük Hamilton is következmények nélkül léphette át a fehér vonalat a pálya azon pontján. A leintést követően a német és az osztrák istálló versenyzője is úgy nyilatkozott, verseny közben változtak meg a játékszabályok, előbbi csapatfőnöke, Toto Wolff kiemelte, világos szabályokat akar.

„Következetesnek kell lennünk akkor, amikor az előírásokat megfogalmazzuk" – idézte az osztrákot a Magyar Távirati Iroda. – A verseny közben, váratlanul szembesültünk vele, hogy előnyként is értelmezhető, ha valaki szélesebben veszi ezt a kanyart, és így akár büntetés is lehet belőle" – magyarázta a csapatfőnök, és hozzátette, azonnal tájékoztatták erről mindkét versenyzőjüket. Az osztrák ezt követően Verstappen előzésére, majd elengedésére is kitért.

„Ő pontosan ugyanannyira zavart volt, mint a nézők" – jelentette ki Wolff, aki szerint a szabályoknak „tisztának és világosnak kell lenniük, nem pedig valamiféle Shakespeare-drámának különböző értelmezési lehetőségekkel".

 

Az üggyel kapcsolatban megszólalt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is, aki ugyancsak több következetességet vár az FIA-tól.

Eléggé frusztráló, amikor látod, hogyan kezdte el a Mercedes a pálya azon részét használni, amikor magasabb tempóra kapcsolt. Mi ezt követően megkérdőjeleztük, hogy ez engedélyezett-e, majd nem sokkal később felszólították őket arra, hogy tartsák tiszteletben a pályahatárokat, máskülönben fekete-fehér zászlós figyelmeztetést kapnak. A pályahatárok mindig sok vitát szülnek, de igazából csak következetességre lenne szükségünk. Nem mondhatod azt, hogy verseny közben használhatod azt a részt, de előzni már nem előzhetsz ott. Feketén-fehéren kellene leírni a szabályokat, ne legyenek szürke árnyalatok."

Míg a Mercedes és a Red Bull versenyzői, valamint csapatfőnökei arról beszéltek, hogy a verseny közben változtak meg a játékszabályok, az FIA versenyigazgatója, Michael Masi igyekezett tisztázni a helyzetet, noha pont az ő általa kiadott és a pénteki szabadedzések között módosított jegyzete jelentette a probléma forrását.

Abban ugyanis azt az iránymutatást adta, hogy az edzésen és az időmérőn törlik azon versenyzők köridejét, akik a 4-es kanyarban kiszélesítik a pályát, míg a versenyt illetően annyit írt, nem figyelik külön a pályahatárokat.

Masi rámutatott, Hamilton pályakiszélesítései, illetve Verstappen pályaelhagyása nagyon egyértelműen különbözött egymástól, és annak megítélése összhangban állt a felvázolt szabályokkal is.

Ha egy versenyző a pályán kívülről előz, s ezzel előnyre tesz szert, azonnal szólok a rádión, és azt javaslom a csapatnak, minél hamarabb adja vissza a pozíciót. Ezt egyértelműen tisztáztuk. Ami a verseny ideje alatt történő pályaelhagyásokat illeti, a versenyzői eligazításon, valamint a jegyzetekben is egyértelműen megemlítettük, hogy a köridők szempontjából nem fogjuk külön figyelni a kiszélesítéseket. Ugyanakkor a Sportszabályzatnak megfelelően azt már figyeljük, hogy senki se jusson jogosulatlan előnyhöz" – magyarázta a szakember, majd hangsúlyozta, a futam teljes egészében ugyanaz a szabály vált érvényben.

Semmi sem változott futam közben. Két emberünk figyelte a 4-es kanyart, valamennyi autót valamennyi körben, és gyakorlatilag minden autó helyesen járt el, ahogyan azt elvártuk. Volt alkalmi jelleggel pályát elhagyó autó, amelynek nehéz pillanata volt, de ez nem volt folyamatos dolog" – jelentette ki.

A versenyigazgató azonban arra már nem felelt, hogy ha nem változtak a szabályok, akkor a csapatok miért figyelmeztették a versenyzőiket a futam közben arra, hogy többé nem engedett a pályakiszélesítés, és arra sem, hogy a többek által is elkövetett, de nem csata közbeni pályaelhagyások miért nem számítottak előnyszerzésnek.

Legfrissebb hírek

Norrist probléma hátráltatta, de szerinte Piastri megérdemelt győzelmet aratott Spában

F1
16 perce

Piastri vezérletével kettős McLaren-siker és Leclerc-dobogó a spái versenyen

F1
5 órája

F1 75: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét

F1
7 órája

Hamilton, Alonso és Antonelli is a bokszutcából rajtol az esős Belga Nagydíjon

F1
7 órája

Az eső káoszt okozhat Spában, de Verstappen szerint a McLaren csak még nagyobb fölényben lesz

F1
8 órája

Hamilton: Elfogadhatatlan, hogy mindkét alkalommal kiestem a Q1-ben

F1
Tegnap, 19:49

Norrisé a pole pozíció Piastri és Leclerc előtt; Hamilton már a Q1-ben kiesett a spái időmérőn

F1
Tegnap, 15:36

Verstappen aratott sikert a két McLaren előtt a spái sprintversenyen

F1
Tegnap, 11:35
Ezek is érdekelhetik