ÚJ IDŐMÉRŐ – 90 MÁSODPERCENKÉNT KIESIK VALAKI
Az elmúlt hetekben sok szó esett az új időmérős rendszerről, amelyet a versenyzők többsége tejesen értelmetlennek és feleslegesnek tart. A szabályalkotók nem feltétlenül izgalmasabb időmérőt várnak a változtatástól, hanem azt, hogy többször keveredik meg a rajtsorrend, többször hibáznak akár a legjobbak is, és megkeveredik a rajtrács.
Fernando Alonso szerint ez nem fog megvalósulni.
MÁRCIUS 18., PÉNTEK |
2.30–4.00: 1. szabadedzés |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
MÁRCIUS 19., SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
MÁRCIUS 20., VASÁRNAP |
6.00: a verseny (58 kör, 307.547 km) rajtja |
A KÖVETKEZŐ VERSENYEK |
Április 3., 17.00: Bahreini Nagydíj |
Április 17., 8.00: Kínai Nagydíj |
Május 1., 14.00: Orosz Nagydíj |
„Túl sokat várnak az új időmérőtől, pedig semmi sem fog megváltozni. Minden csapatnál rengeteg okos ember dolgozik, akik megértették a szabályt, és pontosan tudják, mit kell tenniük. Minden csapat tudja, mit kell tennie, nem lesz átmeneti idő. Nekünk továbbra is az lesz a feladatunk, hogy gyors köröket fussunk" – mondta Alonso.
S ha továbbgondoljuk, az új szabályok inkább csak fokozzák az előző rendszerben néha túlságosan is magabiztos Ferrari éberségét, és azt a kevés meglepetést is kizárhatja az új rendszer. Ráadásul mivel a legjobb nyolcnak azokon a gumikon kell rajtolnia, amelyeken a második szakaszból továbbjut, az erre egy-egy körön képes Mercedes pilótákon kívül másoknak több körre is szükségük lehet a gyors körre, és sokkal kopottabb gumikon fognak rajtolni, így kevesebb esélyük lesz arra, hogy versenyre keljenek a címvédővel.
Sergio Pérez sem volt elragadtatva.
„Nagyon kedvesek voltak, hogy kikérték a véleményünket, de az a gond, hogy amikor leültek velünk, már eldöntötték, hogy ez lesz a rendszer. Mindegy, ez van, ebben a rendszerben versenyzünk, az első hétvégén úgyis hozzászokunk" – mondta a mexikói.
AZ IDŐMÉRŐ MENETE
1. szakasz: 16 perc
A 7. perc végén kiesik, aki az utolsó helyen áll. Ugyanez történik 8.30, 10, 11.30, 13 és 14.30 percnél. Ezt követően kiesik az is, akinek a szakasz leintése után a legrosszabb az időeredménye. Heten esnek ki, 15-en folytatják.
2. szakasz: 15 perc
A 6. perc végén kiesik, aki az utolsó helyen áll. Ugyanez történik 7.30, 9, 10.30, 12 és 13.30 percnél. Ezt követően kiesik az is, akinek a szakasz leintése után a legrosszabb az időeredménye. Heten esnek ki, nyolcan folytatják.
Akárcsak az előző szezonban, az első nyolcnak azokon a gumikon kell rajtolnia, amelyeken a legjobb köridejét futotta a 2. szakaszban. A legjobb nyolc a harmadik szakaszra kap egy-egy készletet a leglágyabb gumikból, a többiek ezt a versenyen használhatják.
3. szakasz: 14 perc
Az 5. perc végén kiesik, aki az utolsó helyen áll. Ugyanez történik 6.30, 8, 9.30, 11 és 12.30 percnél. Az utolsó másfél percben ketten maradnak versenyben a pole pozícióért, amelyet a leggyorsabb kört futó kap meg.
SZIGORÍTOTT RÁDIÓZÁS – NAGYOBB A PILÓTÁK FELELŐSSÉGE
Sergio Pérez szerint sokkal nagyobb hatása lesz a rádiós üzenetek korlátozásának. Legalábbis az első versenyen.
„Nagyon kell figyelnünk Ausztráliában, mert most már tényleg egyedül kell végigmennünk a rajtprocedúrán. Tavaly már szigorítottak, de mostantól még inkább rajtunk múlik, hogy rajtolunk. A világ legjobb pilótái versenyeznek az F1-ben, de az első futam még így is kaotikus lehet. Aztán ha ezen túl leszünk, minden megint visszaáll a normál kerékvágásba, mert megértjük és átlátjuk a rendszert" – mondta Pérez.
Lewis Hamilton szerint nem csak egy versenyt bolondíthat meg a változtatás.
„Nem örülök neki abból a szempontból, hogy a nézők nem kapnak jobb versenyeket, viszont nekünk többet kell dolgoznunk. Nehezebbek lesznek így a versenyek, s ki tudja, talán valaki el is ront egy-két dolgot, ami hatással lehet a versenyre. Ha így lesz, utólag mondhatjuk, megérte. Mi azon dolgozunk, hogy semmi se foghasson ki rajtunk. Néha lesz egy csomó matrica a kormányon" – mondta Hamilton, akinek a barcelonai teszten több színű felirattal is üzent a mérnöke a célegyenesben bemutatott táblán – talán a színkombinációk is plusz jelentéssel bírnak.
ENGEDÉLYEZETT UTASÍTÁSOK A BOKSZUTCÁBÓL AZ AUTÓ FELÉ
A verseny előtt a bokszutca nyitásától számítva a rajtig:
– Figyelmeztetés kritikus problémára (defekt, sérülés, stb.) az autón.
– Tájékoztatás másik autó meghibásodásáról.
– A bokszba hívás az autó javítása vagy végső kiállás céljából.
– Általános pályabírói figyelmeztetések (sárga zászló, piros zászló, a rajtprocedúra megszakítása).
– Vizes pálya, törmelék vagy olaj egy-egy kanyarban.
– Utasítás arra (a felvezető körben), hogy cseréljen helyet más versenyzővel a rajtsorrend megtartása miatt.
A rajt után:
– Annak megerősítése, hogy hallotta az üzenetet.
– Kör vagy szektoridő közlése.
– A riválisok köridejének közlése.
– Távolság a riválishoz képest (edzéseken is).
– „Gyorsabban!" „Most gyorsíts!" „XY ellen versenyzel" – ehhez hasonló utasítások és tájékoztatások.
– Forgalomra való figyelmeztetés (edzéseken is).
– A kerékcserénél előkészített gumik típusa.
– Hány kört ment a rivális egy adott keveréken a verseny alatt.
– Az ellenfél által használt gumitípus.
– Az ellenfél lehetséges stratégiájának ismertetése.
– Biztonsági autós időszak.
– Vezetés közben elkövetett szabálytalanság, mint kanyar levágása, ellenfél meglökése (akár riválisé), illetve annak leendő büntetése.
– A DRS használatának engedélyezése, tiltása.
– A DRS meghibásodása.
– Az első légterelő állítása a következő bokszkiállásnál.
– Olajfeltöltés.
– Bokszkiállás időzítése.
– Figyelmeztetés a pálya szegélyeire, bójákra.
– Figyelmeztetés a pálya szabálytalan elhagyása miatt.
– A versenyirányítás üzenetének átadása.
– Az autó meghibásodásának mértéke.
– Hátralévő körök száma.
– Időjárási információk.
Ezeken felül az időmérőn:
– Az időmérőn mekkora lemaradás szükséges a tiszta körhöz.
– Figyelmeztetés az FIA súlyellenőrzésére.
Ezeken felül a szabadedzésen:
– Az aero tesztmenetek menetének pontos közlése.