Kötelezővé tehetnek két kerékcserét az F1-ben

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.11.29. 16:09
null
Jövőre akkor is kereket kell cserélni, ha egyébként bírják a gumik – mint amikor még tankoltak futam közben (Fotók: Reuters)
Ha elfogadják az új szabálytervezetet, jövőre két kerékcsere kötelező lesz az F1-es futamokon, és az elsőt legkésőbb féltávnál végre kell hajtani. A Pirellinek így nem kell a sokat szidott, gyorsan kopó abroncsait vinnie a pályákra, és megóvja magát a kritikáktól, míg a versenyeken így is lesz elég kerékcsere – igaz, a stratégiai sokszínűség elveszik, az egykiállásos bravúrgyőzelemre esély sem marad. A pilóták saját, karrierjük végéig velük maradó rajtszámot kaphatnak, ami praktikus és marketingszempontból hasznos lehet.

A Pirelli megelégelte, hogy a Formula–1 szereplői idén – főleg a szezon elején – kritikus hangon emlegették a céget a versenyhétvégéken, és mindenképpen el akarja érni, hogy megszűnjön ez a jelenség. Azt már korábban jelezte, hogy a 2014-es idényben óvatosan választ gumikeverékeket a versenyhétvégékre, azzal a céllal, hogy a lehető legkisebb szerepet kapjon a gumikkal való spórolás.

Csakhogy a Pirellitől éppen azért kérték, hogy gyorsan kopó abroncsokat gyártson, hogy a több kerékcserével izgalmasabbá tegyék a futamokat. Most, hogy az olasz beszállító a saját jó hírnevének fenntartása érdekében kihátrált az elképzelés elől, a szabályalkotók új ötlettel álltak elő: minden nagydíjon kötelezővé tennének két kerékcserét.

Nem elkapkodott tervezetről van szó, már azt is kidolgozták, hogy egy készlet gumival a keményebb keveréken legfeljebb a verseny 50 százalékát lehetne teljesíteni, míg a lágyabbakon a 30 százalékát. Így többé nem lesz értelme a gumikkal nagyon kíméletesen bánó autót építeni, ami az év elején nyerő helyzetbe hozta a Lotust és a Ferrarit, valamint kiemelte a középmezőnyből a Force Indiát.

A pilótáknak sem kell a gumikra összpontosítaniuk, de nem feltétlenül szűnnek meg a spórolós GP-k és lehet nyomni teljes távon padlógázzal, hiszen az 1.6 literes V6-os motorok egy versenytávon elhasználható üzemanyagának mennyiségét korlátozzák, és 100 kilogrammból ki kell hozni a viadalt, ami bizony azzal járhat, hogy a futam egy részén tartalékolni kell.

A kötelező kerékcserékre vonatkozó szabályt az FIA motorsport-világtanácsának december 6-ra tervezett ülésén fogadhatják el.

Azt is írásba foglalhatják, hogy a csapatok nyolc, szezon közbeni tesztnapjából az egyiket kifejezetten a Pirelli gumijainak tesztelésével, az olasz gyár utasításainak megfelelően kell végrehajtani, míg a szezon előtti kollektív tesztek egyik napját vizes pályán tartják meg – akár mesterségesen fellocsolt pályán.

ÁLLANDÓ SZÁMOKAT KAPHATNAK A VERSENYZŐK

A pilóták állandó számozása is a tervek között szerepel, amit marketing- és praktikus szempontok indokolnak. Az elképzelés szerint a versenyzők választanak maguknak egy rajtszámot, amelyet aztán egész pályafutásuk során maguknak tudnak – kivéve az egyest, amelyet tetszés szerint választhat a világbajnoki címvédő. Az Autosport információi szerint a csapatfőnökök októberi értekezletén elsöprő sikert aratott a terv, s azt is felvetették, hogy a számok kiosztása vagy kiválasztása akár önmagában egy sajtóesemény lehetne.

A Formula–1-ben 1973-ban vezették be az állandó rajtszámokat, de azok egy szezonra szóltak. 1996-ig a világbajnok megkapta az egyes rajtszámot, a csapattársa pedig a kettest, az istálló korábbi rajtszámait pedig az addigi címvédő örökölte meg. A Tyrrell Jackie Stewart vb-címe és azonnali visszavonulása miatt a 3-as és a 4-es számot kapta meg, s 1996-ig ezt is viselte. A Ferrarit évtizedeken át azonosították a 27-es és a 28-as autóval, előbbivel elsősorban Gilles Villeneuve-öt, aki a 27-es Ferrarival szenvedett halálos balesetet 1982-ben (Fioranóban a Ferrari tesztpályája mellett Enzo Ferrari háza a Gilles Villeneuve utcában van, s bár ez az egyetlen ház ott, a 27-es számon jegyzik). De miután Alain Prost világbajnokként 1990-ben a Ferrarival indult, az 1-es és a 2-es autó az olaszoké lett, a 27-es és a 28-as pedig a McLarené. Egy évvel később Ayrton Senna világbajnoki címe után visszacserélték a számokat.

Jenson Button az idén ötös rajtszámmal indult: pirossal, mint Nigel Mansell 1992-ben – vajon ragaszkodna hozzá?
Jenson Button az idén ötös rajtszámmal indult: pirossal, mint Nigel Mansell 1992-ben – vajon ragaszkodna hozzá?

Az 1996-os idény óta az összes csapat rajtszámát az előző évi világbajnokság végeredménye határozza meg: az egyes az egyéni világbajnoké, a kettes a csapattársáé, míg a többiek a konstruktőr-vb sorrendjének megfelelően kapják meg a számukat.

Ebben a rendszerben az a rossz, hogy ha az idén veszek egy szurkolói kabátot vagy sapkát a kedvencem rajtszámával, jövőre vehetek újat, mert jobban vagy rosszabbul szerepel a vb-n, és váltani kell. Az pedig az FIA dolga lesz, hogy a rajtszámokra hivatkozó szabályokon (például rajtsorrend, ha elmarad az időmérő) módosítson.

Valentino Rossi MotoGP-menő és a NASCAR-ban szereplő pilóták a legjobb bizonyítékai, hogy az állandó rajtszám hatalmas marketingértékkel bír. Rossi és a tengerentúli sorozat sztárjai akkor sem cserélnek rajtszámot, ha vb-t nyernek, így a motoros neve egybeforrt a 46-os számmal, míg Jimmie Johnsont mindenki 48-asként ismeri (igaz, a NASCAR-ban néhány kivételtől eltekintve a csapatok birtokolják a rajtszámokat).

Az is hivatalossá vált, ami már hónapok óta tudható volt, hogy a 2014-es Bahreini Nagydíjat villanyfénynél rendezik meg. A villanyoszlopok már állnak a 10. F1-es futamára készülő szahíri pálya mellett, és a hét végén egy hosszútávú sportautóversenyen használják is.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik