Autója szabálytalan padlólemeze miatt megfosztották Kimi Räikkönent az Abu-dzabi Nagydíjon megszerzett 5. rajthelyétől. A finn, aki néhány rosszabb kvalifikációs teljesítmény után újra le tudta győzni csapattársát, Romain Grosjeant, kikerült az időmérő eredménylistájából, és a mezőny végéről vagy a boxból kell kezdenie a vasárnap 14 órakor rajtoló 55 körös futamot.
A finn autóját az FIA kvalifikáció utáni ellenőrzése során találták szabálytalannak: a megengedettnél hajlékonyabb volt a padlólemez. A technikai ellenőrök az esetet előterjesztették a sportfelügyelők (akik között a volt pilótákat Martin Donnelly képviseli) felé, akik meghallgatták a csapat érvelését. A Lotus bizonyítani tudta, hogy a hármas kanyarban sérült meg a padlólemez, de nem volt elég meggyőző az érvelés.
Tavaly Sebastian Vettelt ugyanitt ugyanígy büntették, mert nem maradt elég üzemanyag az autójában az FIA-mintavételre. A Red Bull ezután úgy döntött, átalakítja az autót, hogy Vettel a legnagyobb végsebességet élvezhesse és áttörhessen a mezőnyön a futam során. Ez sikerült is neki, a mezőny után eredve a harmadik helyen ért célba, éppen Räikkönen és Fernando Alonso mögött. Räikkönen maga is zárt már dobogón ilyen rossz rajthelyről, 2006-ban Bahreinben a 22. rajtkockából indulva lett harmadik.
Idén már volt hasonló esete a Lotusnak, Romain Grosjean a Magyar Nagydíjon ugyanilyen okból izgulhatott, de a csapat bizonyította, hogy megsérült a padlólemez, és nem járt büntetés. Állítólag most éppen ez az eset okozta Räikkönen kizárását, hiszen a hungaroringi szabálytalanságnál azzal is érvelni lehetett, hogy ez egyszeri eset, most viszont bebizonyosodott, hogy ismétlődő problémáról van szó, és a Lotus nem tett meg mindent azért, hogy ez ne forduljon elő még egyszer.
Räikkönen a büntetése előtt még arról beszélt, mennyivel jobban érzi magát a rövidebb tengelytávú autójában.
„A tengelytáv módosítása is kellett hozzá, jobban szeretem így vezetni, jobban fekszik a stílusomhoz. Ma legalábbis nagyon jól működött, remélem, így is marad. Az esti edzéseken különösen jó az autó" – mondta az ötödik rajtkockából induló finn még a büntetés kiszabása előtt.
Räikkönen pénteken borúsan nyilatkozott a közeljövőjéről, elárulva, hogy még nem kapott fizetést ebben az évben, és abban bízik, megoldódik a probléma, mert különben nem indul el az utolsó két versenyen. Amikor erről kérdezték, egyértelmű választ adott. „Egyszer elmondtam, többször nem ismétlem meg. Egyébként sincs semmi közük hozzá" – mondta a finn.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Grosjean Abu-Dzabiban is tartja kiváló formáját |
2. szabadedzés: Leszállt az éj, elszállt Grosjean szerencséje |
Reakciók: Räikkönen az idén még egy fityinget sem kapott |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: Vettelé a forró edzés a hűvös időmérő előtt |
Prost: Ha Hamilton nem változtat, még inkább lemarad |
Időmérő: Webber-csoda Abu-Dzabiban: legyőzte Vettelt |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Mark Webber szenzációs kört futva, a mezőnyben egyedüliként 1:40 perc alá jutva megszerezte a pole pozíciót az Abu-dzabi Nagydíjon, és jó esélyt teremtett arra, hogy a tavaly nyári Brit GP után újra futamot nyerjen, egyúttal szép emlékkel távozzon a Formula–1-ből. A jövőre Porschéval a Le Mans-i 24 óráson versenyző ausztrál a szerelőit dicsérte 13. rajtelsőségének megszerzése után.
„Elég jó a hétvégénk, az időmérő első két szakaszában mégsem éreztem azt, hogy elég jók vagyunk a pole megszerzéséhez. Ám alakítgattunk az autón az időmérő alatt, és egyre jobb lett. Az volt a cél, hogy sikerüljön Seb tempóját diktálni az utolsó szektorban úgy, hogy közben a pálya elején, a gyors részeken se veszítsek időt. Ez sikerült – mondta Webber, aki az eddigi négy Abu-dzabi Nagydíjon a 2., a 3., a 4. és az 5. helyről is rajtolt már. – A győzelem igenis lehetséges, a közepesen kemény gumikon különösen gyors vagyok. Nagyon sok szurkoló van itt, Ausztráliából is rengetegen jönnek, nagyon könnyű itt kijutni a pályára."
Sebastian Vettel Indiában a negyedik vb-címe megszerzése után azt ígérte, nem fog lassítani, az utolsó három futamon is győzni akar, és a zárószakasz elején a legjobb időt is érte el. Ám az utolsó gyors körében hibázott, és végül kikapott csapattársától.
„A Mercedes erősnek tűnt az időmérő elején, de nem talált annyi időt a harmadik szakaszban, mint mi. Mark fantasztikus kört futott, gratulálok neki. Én az első kanyart elrontottam, és hiába próbáltam javítani a többiben, itt ez nagyon nehéz. A stratégia nem egyértelmű, a Lotus biztosan kitalál valamit, egy kiállással is nagyon gyors lehet – mondta Vettel, aki kissé aggódik a műszaki hiba miatt. – Marknak a múlt héten tönkretette a versenyét a generátor meghibásodása, és még nem derítettük ki, mi volt az ok, ezért aggódunk kissé."
Nico Rosberg nem árulta el, hitt-e a Mercedes a Red Bull legyőzésében.
„Elégedett vagyok az eredménnyel, a célunk az volt, hogy a legjobbak legyünk a Red Bull mögötti mezőnyben – mondta a harmadik rajtkockát megszerző német. – Jó érzés, hogy talán ráijesztettünk a Red Bullra, de megint túl gyorsak voltak. A célunk a konstruktőr-vb második helye, s mivel a Ferrarik eléggé hátul vannak, jól állunk."
A másik Mercedesszel Lewis Hamilton a bukótérben fejezte be az időmérőt, a negyedik rajtkockát megszerző angol azt mondta, kicsúszását műszaki hiba okozta. Ross Brawn csapatfőnök megerősítette: a lengőkar megsérült a jobb hátsó keréknél, valószínűleg a kerékvetők miatt.
„Ahogy átmentem a sikánon, valami elromlott a kocsi jobb oldalán, és kitört a hátulja. Amikor el akartam indulni, nem mozdult, valami tönkrement. Még szerencse, hogy nem estem vissza túlságosan, mert itt nagyon nehéz előzni és visszanyerni az elveszített pozíciókat" – mondta Hamilton, aki éppen öt évvel ezelőtt szerezte meg a világbajnoki címét Brazíliában.
Fernando Alonso az időmérő második szakaszában kiesett, a 11. helyről indulhat, amiben igyekszik meglátni az előnyt, de azért elismeri, hogy az autója túl gyenge a jobb helyezéshez.
„Ha választanom kellene, hogy a kilencedik vagy a tizedik helyről induljak használt gumikon, vagy a tizenegyedikről vadonatújakon, utóbbira szavaznék – mondta a Ferrari spanyol pilótája. – Nem vagyunk elég jók ezen a hétvégén, ez egyértelmű a szabadedzések és az időmérő eredménylistájából. Megpróbáljuk a lehető legtovább nyújtani az első etapot, aztán meglátjuk, mire jutunk. Tavaly simán megvolt a verseny egy kerékcserével, de két biztonsági autós időszak is segített."
Alonso az időmérő első szakaszában biztató eredményt produkált, de rámutatott, hogy csalóka Felipe Massa 2. és a saját 5. helyezése, hiszen sokan óvatosan futottak a lágy gumikon, mert később is kimentek rajtuk, ezért megpróbálták nem tönkretenni azokat.
Az abroncsok egyébként nagyon tartósnak tűnnek, a Pirelli szerint az egy kerékcserés stratégia könnyen megvalósítható.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Nico Hülkenberg (5.): – Tökéletes kört futottam a harmadik szakaszban. A hatodik rajthely azért is értékes, mert itt nemigen lehet előzni, még DRS-sel sem, és nagyon magas a végsebességünk. Az egész hétvégén az első tízben vagy annak környékén voltunk, bizakodom a verseny előtt.
Romain Grosjean (6.): – Nem volt egyszerű időmérő, az eddigi tempónk után jobb eredményben bíztam, de estére más autót kaptam. A verseny hosszú lesz, kevés stratégiai fordulattal, nehéz lesz a dobogóra kerülni.
Felipe Massa (7.): – Elégedett vagyok, az egész hétvégén kihoztam az autóból, ami benne van. Izgultam, hogy bejutok-e a harmadik szakaszba, de összejött, és ha az utolsó kanyarban nem lett volna bizonytalan a kocsi, előrébb is kerültem volna.
Sergio Pérez (8.): – Nagyon jó volt az autó, néhány századon múlt a hetedik rajtkocka. A harmadik szabadedzés bosszantóan alakult, de fontos volt, hogy ne essünk pánikba, szép munka volt.
Daniel Ricciardo (9.): – Már az is nagy tett, hogy a harmadik szakaszba jutottam, hiszen sokat küszködtünk a kocsival. Jó kört mentem a második szakaszban, és úgy éreztem, még javíthatok rajta, de nem jöttek be a változtatások.
Paul di Resta (11.): – Elégedett vagyok a 12. rajthellyel, nincs veszve semmi, sőt kifejezetten jó esélyünk van a pontszerzésre.
Jenson Button (12.): – Nagyon csalódott vagyok, az egész hétvégén elégedett voltam az autóval, de az időmérőn nem volt tapadás. Talán a hőmérséklet okozta, de semmi sem úgy sült el, ahogy szerettem volna.
Jean-Éric Vergne (13.): – Nagyon jónak éreztem a kocsit, még kopott gumikon is, de a legfontosabb körömben elrontottam a nyolcas kanyart. Elismerem, hibáztam, túl keményen akartam. Talán jó stratégiával ellensúlyozni tudom a hibámat.
Pastor Maldonado (14.): – Az első szakasz csodás volt, a másodikban viszont mindig elém került valaki, nem volt tiszta köröm. Az autó stabilabb és kiegyensúlyozottabb lett, utóbbi különösen jól jön a futamon.
Valtteri Bottas (15.): – Bíztam benne, hogy a harmadik szakaszba jutok, kicsit csalódott vagyok. Ahogy hűlt az aszfalt, a többiek gyorsultak, mi nem. Itt különösen nagy hátrány, ha hátulról rajtolsz.
Esteban Gutiérrez (16.): – Nagyon csalódott vagyok, hiszen jó az autó. A gyors köröm után egy lassút mentem, és az volt a terv, hogy az igazán gyors azt követi, de kifutottam az időből. Hibáztunk, néhány másodpercen múlt az egész.
Adrian Sutil (17.): – Nagyon kényelmetlennek érzem az autót ezen a hétvégén. A szabadedzéseken szörnyű volt a kocsi, az időmérőre kicsit javítottunk rajta, de még ez sem volt elég ahhoz, hogy továbbjussak az első szakaszból. Hosszú verseny lesz, amit tudok, megteszem.
Giedo van der Garde (18.): – A legfontosabb köröm előtt beragadtam egy boxba tartó Force India mögé, így nem tudtam megfelelően felmelegíteni a gumikat, és három tizeddel lassabb lett a köröm az ideálisnál. Így is legyőztem a riválisaimat, a továbbjutásra pedig nem lett volna esélyem.
Charles Pic (19.): – Sajnos nem sikerül mindent kihozni az autóból, pedig egyértelműen jobbak vagyunk a közvetlen vetélytársnál. Kár, hogy csak a büntetés miatt kerülhettem elé, de a versenyen bizonyítjuk, hogy mindenképpen jobbak vagyunk.
Max Chilton (20.): – Az időmérőn nem működött a DRS-em, ráadásul egy köröm volt, mert elkoptak a gumik. Ez így együtt túl sok volt.
Jules Bianchi (21. – büntetés után): – Nem voltunk túl jók, de örülök, hogy sikerült a két Caterham közé férkőznöm. A szabadedzésen úgy éreztem, elkerültem a nagy becsapódást a kicsúszáskor, de a váltó így is megsérült, és a csere miatt semmit sem ért a jó köröm.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
5. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
21. | Jules Bianchi* | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Kimi Räikkönen** | finn | Lotus-Renault |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés | |||
**szabálytalan padlólemez miatt kizárták az időmérőről |
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:39.957 | átlag: 200.030 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:40.075 | 0.118 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:40.419 | 0.462 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:40.501 | 0.544 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:40.542 | 0.585 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:40.576 | 0.619 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:40.997 | 1.040 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:41.015 | 1.058 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:41.068 | 1.111 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.111 | 1.154 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.093 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:41.133 | |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.200 | |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.279 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:41.395 | |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:41.447 | |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:41.999 | |
18. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:42.051 | |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:43.252 | |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:43.398 | |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:43.528 | |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:44.198 |