F1: Newey a Ferrarit, a Lotust és a Force Indiát okolja

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.01. 11:41
null
Adrian Newey úgy véli, egyeseknek fontosabb a saját sikerük a biztonságnál (Fotó: Reuters)
Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a Lotust, a Ferrarit és a Force Indiát tartja felelősnek a Brit Nagydíjon történt defektekért. A brit szakember szerint a Pirelli-gumik módosítását saját eredményességük érdekében megakadályozó három istálló szűklátókörűsége okozta, hogy még mindig veszélyesek a Formula–1-es abroncsok.

„Nagyon szomorú ez az állapot,sajnos ilyen a Formula–1 belpolitikája. Az év eleje óta történtek aggasztó defektek, amelyekre a Pirelli jól reagált, Montrealra felajánlotta a módosított, biztonságosabb gumikat, de három csapat megvétózta a módosítást, mert sokkal jobban érdekelte a saját eredményességük, mint a teljes mezőny biztonsága – mondta Newey. – Ez a szűklátókörűség okozta azt, hogy a Brit Nagydíj aggasztó eseményei miatt már mindenki a pilóták épségéért aggódik."

A Pirelli a Kanadai GP-re elvitte a módosított abroncsokat, amelyekben a futófelületen belül a tavalyihoz hasonló kevlár anyagú öv volt, nem az idei szezonra kifejlesztett acél. Montrealban kipróbálták a csapatok a gumikat, de a Brit Nagydíjra tervezett éles bevetés elmaradt, mert csak abban az esetben történt volna meg, ha mindenki beleegyezik, ám a Ferrari, a Force India és a Lotus nemet mondott.

E három alakulat az idei korai versenyeken sokkal jobban kezelte a gumikat, mint a riválisok, és attól tartottak, az egész téli felkészülésük értelmét veszti, ha módosítják az abroncsokat.

A Pirelli Silverstone-ban a gumik fém övhöz ragasztási módszerének módosításától várta a korábbi defektek elkerülését, ehelyett új típusúak történtek.

„A defekteket a Pirellinek kell megvizsgálnia, de amit elsőre láttam, abból biztosan állíthatom, hogy a kevlár övvel ellátott gumikkal nem történt volna meg ilyesmi – mondta Newey. – Ez nemcsak biztonsági kérdés: az sem lenne szerencsés, ha az döntené el a világbajnokságot, kinek van kevesebb defektje. Ami pedig a biztonságot illeti, a defektes autó irányíthatatlanná válik, míg a mögötte jövőket az a három kilogrammos fémbetétes gumicafat veszélyezteti, amely a levegőbe röpül. Nem is merek belegondolni, mi történik, ha egy ilyen nekiütközik valaki sisakjának. Ha most sem történik semmi, nagyon csalódott leszek."

A Lotus, a Ferrari és a Force India ígéretet tett rá, hogy a jövőben nem vétózza meg a Pirelli gumijainak megváltoztatására irányuló törekvéseket, így az F1 hivatalos szállítója átállhat az acél „betétes” abroncsokról a kevlár alapú gumikra, amelyek esetében jóval kisebb a defekt esélye.

„Együtt kell működnünk a Pirellivel. Ha a defektek megelőzésének módja a fém öv kevlárra cserélése, hát legyen, a legfontosabb a biztonság" –mondta Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke.

„Fontos, hogy megoldjuk ezt a kérdést, amely mindannyiunk számára életbevágó. Lépjünk túl rajta" – így Stefano Domenicali, a Ferrari csapatvezetője.

„Korábban nem beszélhettünk biztonsági okokról, de most teljesen más a helyzet. Ha az emberek épsége is szóba kerül, nem lehet fontos kérdés a technikai cél" – fogalmazott Rob Fernley, a Force India megbízott vezetője.

Legfrissebb hírek

Kettős McLaren-siker és Hülkenberg-dobogó a kaotikus Brit Nagydíjon

F1
2 órája

„Kib.szottul sz.r vagyok!” – Leclerc dühöngött az időmérő után

F1
20 órája

„Voltak pillanatok, amikor csak vakartuk a fejünket” – a McLaren az időmérőn elbukott, de a versenyen nyerne

F1
21 órája

Verstappen ellopta a show-t Silverstone-ban, az övé a pole pozíció az izgalmas időmérőn

F1
Tegnap, 15:31

Bearman 10 rajthelyes büntetést kapott az autótörése után – hivatalos

F1
Tegnap, 15:18

F, mint Formula, F, mint Fairytale – kritikánk az F1-ről, a nyár slágerfilmjéről

F1
Tegnap, 13:57

Leclerc a leggyorsabb a két piros zászlós megszakítást hozó harmadik edzésen

F1
Tegnap, 13:45

F1 75: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma

F1
Tegnap, 9:52
Ezek is érdekelhetik