Alonso és Räikkönen között fog eldőlni a vb?

LUKÁCS DÁNIELLUKÁCS DÁNIEL
Vágólapra másolva!
2013.05.13. 10:06
null
Alonso és Räikkönen ünnepelhetett dobogón, de ki ünnepel majd év végén? (Fotó: Reuters)
A Formula–1-ben a jelenlegi körülmények között – annak ellenére, hogy a címvédő Sebastian Vettel vezeti a világbajnoki pontversenyt – a Ferrari és a Lotus első számú pilótája tűnik a legerősebbnek a mezőnyben, köszönhetően annak, hogy versenygépeik még ezekkel a rendkívül gyorsan elkopó Pirelli abroncsokkal is viszonylag jól gazdálkodnak. A riválisok eközben szenvednek, az első sorba két autót kvalifikáló Mercedes annak is örülhetett, hogy legalább egyik versenyzője pontot tudott szerezni, az olasz gumiszállító pedig nagy változásokra szánta el magát.

A hétvége győztese egyértelműen a Ferrari, és nemcsak azért, mert dobogóra hozta be mindkét pilótáját az ötödik és a kilencedik rajthelyről – bár, ez már önmagában hatalmas bravúr, hiszen a Circuit de Catalunyán még soha senki nem tudott győzni a harmadik sorból rajtolva –, hanem mert az elképesztően erős versenytempó mellett ezúttal taktikai döntéssel is megmentették Fernando Alonso versenyét. A kétszeres világbajnok spanyolnak persze tartozott ezzel a csapata, hiszen az idén két futamon is szertefoszlottak győzelmi esélyei taktikai baklövések miatt, vasárnap viszont a telemetria adatait helyesen értelmezve utolsó boxkiállására a tervezettnél két körrel korábban hívták ki Alonsót, ezzel elkerülve, hogy a lassú defekt gyors véget vessen a győzelmi álmoknak.

A mérnökök teljesítménye mellett Stefano Domenicali, a Scuderia csapatvezetője méltatta azt is, ahogyan Fernando Alonso teljesítette a versenyt, aki győzelmét nagyban köszönhette kiváló rajtjának és a Mercedesek gyors leküzdésének, ami után saját tempójában, győzelmére veszélyes ellenfél hiányában autózhatta végig a versenyét. Az istállófőnök utalt Pat Fryra, az aerodinamikai részleg vezető mérnökére is, aki ezúttal vakbélműtéte miatt nem lehetett ott a boxutcában:

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 131
2. Ferrari 117
3. Lotus-Renault 111
4. Mercedes 72
5. Force India-Mercedes 32
6. McLaren-Mercedes 29
7. Toro Rosso-Ferrari 8
8. Sauber-Ferrari 5

„Nagyon feszült verseny volt, amelyen a legapróbb részlet óriási befolyással bírt. E tekintetben kiválóan olvastuk a versenyt, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a gumik kezeléséből és a boxkiállások ütemezéséből mennyit profitáltunk, úgyhogy önhittség nélkül is azt mondhatom, hogy a mérnöki csapat hibátlanul dolgozott. Azt hiszem, ebben Pat Fry keze is benne van, még ha ő ezúttal nem is lehetett velünk. Fernando ismét nagyszerű versenyt futott, a kulcspillanatokban agresszíven vezetve, majd amikor arra volt szükség, visszafogottabban, előnyét kiépítve és konzerválva” – nyilatkozta Domenicali.

Alonso, aki 2006-os, Renault-val elért győzelme után tudta újra megnyerni hazai nagydíját – noha nyert már azóta Spanyolországban rendezett Európa Nagydíjat –, a büntetést is megúszta, amelyet azzal kockáztatott, hogy a levezető körben megállt egy spanyol zászlóért, amelyet végig lobogtatott, amíg be nem ért a boxutcába. A versenybíróság egy korábbi, precedensértékű döntésre hivatkozva hagyta megtorlatlanul az esetet.

Felipe Massa is dicséretet érdemel, a brazil pilóta ugyanis az időmérő edzésen elkövetett feltartása miatt beszedett három rajthelyes büntetésének köszönhetően csak a kilencedik helyről startolhatott, megalkuvást nem tűrő versenyzésének köszönhetően mégis a harmadik helyen végzett.

„Nagyon fontos ez a negyven pont, amellyel Barcelonából távozunk, örülök, hogy felzárkóztunk a riválisainkra. Különösen örülök Felipe teljesítményének, ugyanis ezen a pályán nem egyszerű a kilencedik helyről rajtolva harmadiknak célba érni. Az utolsó pillanatokig harcolt, és nagyon megérdemelte ezt az eredményt” – mondta el Stefano Domenicali.

Annak ellenére, hogy Romain Grosjean hátsó felfüggesztése a nyolcadik körben felmondta a szolgálatot – az eset előtt a Lotus csapat vezetői egyelőre értetlenül állnak, hiszen korábban még nem volt problémájuk ezen a téren –, elégedettek lehetnek az enstone-i istállónál, és nemcsak Kimi Raikkönen kiegyensúlyozottsága miatt, aki idei öt versenyéből negyedszer végzett a dobogón, hanem amiatt is, ahogyan az autó bánik a sokat szapult Pirelli abroncsokkal. Az E21-es magasan kiemelkedik a Formula–1 mezőnyéből ebben a műfajban, és ezzel kapcsolatban árult el néhány részletet Ricardo Penteado, Kimi Räikkönen és a Renault Sport F1 mérnöke:

„A gumik kezelése ismét kulcsfontosságúnak bizonyult az eredmény tekintetében, és ezen a területen nagyon sokat dolgozunk a csapattal: a kanyarok csúcspontjában és kijáratában leadott egyenletes motorteljesítmény nagyban segíti az autó stabilitását, különösen az erős féktávokat követően. Nagy kár, hogy Romain versenye ilyen hamar véget ért, de sikerült megmutatnunk, hogy az idén bármilyen típusú pályán versenyképesek tudunk lenni” – magyarázta Penteado.

A Mercedes ezzel szemben a másik véglet az élmezőnyben, a német istálló első rajtsort kibérelő pilótái a versenyen mintha tojásokon lépkedtek volna, szinte mozgó akadályt jelentettek a mögülük rajtoló pilóták számára, és sikerült elérniük azt a „bravúrt”, hogy a második helyről induló Lewis Hamilton csak a 12. helyen, körhátránnyal fejezze be a versenyt. Nico Rosberg azért a lehetőségekhez képest jól dolgozott, és noha nem tudta felvenni az élmezőny tempóját – Hamiltonnal ellentétben, akinek végig meglehetősen instabil volt az autója –, sikerült az előre betervezett három kerékcserés taktikához tartania magát.

Sebastian Vettel stratégiai hibaként értékelte, hogy túl későn váltottak a mezőnyre végül leginkább jellemző négy kiállásra, és a gumik produkcióját a Pirellinél is kudarcként tartják számon, hiszen az olasz gumigyártó célja továbbra is a két-három kiállásos verseny, amit ezúttal a két legkeményebb keverékkel sem sikerült elérniük. Noha Paul Hembery, a Pirelli versenyigazgatója kiemelte, hogy a barcelonai pálya különösen sokat kivesz az abroncsokból, azt is hangsúlyozta, hogy hasonló szintű gumikopás az évad hátralévő versenyein nem fordulhat elő. Ennek érdekében változásokat fognak eszközölni a gumigyárnál, ami valószínűleg a keverékek felülvizsgálata mellett az abroncsok struktúráját is érinteni fogja.

„A stratégia ismét előtérben volt a Spanyol Nagydíjon, amely a különleges vonalvezetése miatt rendkívül megterhelő a gumiknak. Ez az oka a jelentős gumikopásnak, ami ilyen szinten valószínűleg nem fog előfordulni a szezon hátralevő részében. A célunk minden futamra a két-három kiállás, vagyis a négy egyértelműen túl sok, és igazából ez korábban csak egyszer fordult elő, Törökországban, az első évünkben. Tervezünk néhány módosítást annak érdekében, hogy ezt a célt elérhessük, és ezekkel Silverstone-ra fogunk elkészülni” – közölte Paul Hembery.

Az eddig lezajlott öt futam után levonható az a következtetés, hogy ha a Ferrarinál nem kell a bajnokság hátralevő részében váratlan, rajtuk kívülálló technikai problémákkal megküzdeniük, pillanatnyilag Fernando Alonso a vb első számú esélyese, legnagyobb ellenfele pedig Kimi Räikkönen lehet. Kérdés persze, hogy az erősorrendet borítja-e majd, hogy a Pirelli újratervezett gumikkal jön ki a szezon „aranymetszésénél”.

SPANYOL NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (66 kör, 307.104 km)
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:39:16.596
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 9.338 mp h.
3. Felipe Massa brazil Ferrari 26.049 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 38.273 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 47.963 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:08.020 p h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:08.988 p h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:19.506 p h.
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:21.738 p h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Lewis Hamilton brit Mercedes 1 kör h.
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1 kör h.
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
17. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
FELADTA
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 52 megtett kör
Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 21
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 8
Leggyorsabb kör: Gutiérrez (56. kör) 1:26.217
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 2 3 5 89
2. Kimi Räikkönen 1 4 5 85
3. Fernando Alonso 2 3 4 72
4. Lewis Hamilton 2 4 50
5. Felipe Massa 1 4 45
6. Mark Webber 1 4 42
7. Romain Grosjean 1 4 26
8. Paul di Resta 4 26
9. Nico Rosberg 3 22
10. Jenson Button 4 17
11. Sergio Pérez 3 12
12. Daniel Ricciardo 2 7
13. Adrian Sutil 1 6
14. Nico Hülkenberg 2 5
15. Jean-Éric Vergne 1 1

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik