A Formula–1 2013-as pilótapiacáról elterjedt nézet, hogy a pénz a korábbi évekhez képest nagyobb szerepet játszott a tehetséghez képest az újoncok kiválasztásában. Valóban, Heikki Kovalainen és Timo Glock búcsúja a mezőnytől elsősorban a helyükre érkezők jobb anyagi hátterének köszönhető, de ne felejtsünk el különbséget tenni a fizető pilóták között.
MEGJELENT A NEMZETI SPORT F1-ES MAGAZINJA. RÉSZLETEK ITT!
Ezt a típust is kétfelé lehet osztani. Az egyik kategóriába azok tartoznak, akik a jómódú apuka vagy rokon támogatásával akkor is szépen menetelnek az F1-ig a szamárlétrán, ha az alacsonyabb kategóriákban nem érnek el kiugró sikereket, hanem csak annyit bizonyítanak, hogy nem lógnak ki lefelé a mezőnyből – azaz megállják a helyüket. Ők sem teljesen reménytelen esetek (azok azért a legelején kihullanak a rostán), de azért nincsenek azon a szinten, mint akiket éppen a tehetségük láttán karol fel egy vállalat vagy vállalkozó, és az eredményeitől teszi függővé a további támogatását, esetleg a későbbi F1-es szereplést.
Többek között ilyen volt Lewis Hamilton is, ilyenek a Red Bull által az F1-ig juttatott tehetségek – a Toro Rosso jelenlegi párosa –, s ilyen a mexikói új hullám két képviselője, Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez is. Az első, rokoni ágas kategóriából az idei mezőnyben három pilóta van a nevezési listán, s mindhárman a két kiscsapatnál, a Marussiánál és a Caterhamnél versenyeznek.
Velük szemben vannak fenntartásaink, de bízunk benne, a GP2-ben elért eredményeik alapján sem teljesen érdemtelenül kaptak szuperlicencet az FIA-tól, és a teszteken sem mutattak olyan formát, ami ijesztő lenne a velük a versenyeken elsősorban lekörözéskor találkozó többiek számára.
CATERHAM
A Caterhamnél nem lehetne tagadni, hogy anyagi megfontolásból váltották le a Heikki Kovalainen, Vitalij Petrov párost, amely helyére két „családi" fizető pilóta került.
A tavaly a Marussiánál versenyző Charles Picnek a kilencvenes évek elején a Williams tesztpilótájaként dolgozó, később két, anyagi nehézségekkel küszködő csapatnál, a Ligier-nél és a Lotusnál is a pénze miatt versenyzési lehetőséget kapó Eric Bernard a keresztapja. Pic és öccse, Arthur mögött a Lagardere befektetőcsoport áll, a mentora pedig Olivier Panis, Bernard korábbi F1-es csapattársa.
A Caterham nem győzte hangsúlyozni, hogy Pic szerződtetésének legfeljebb annyiból van anyagi háttere, hogy a Renault is francia, és a versenyző segítségével több autót sikerül majd eladni világszerte. Egyébként a tehetsége volt a fő szempont... Annyiból mindenképpen érdekes Pic szerződtetése, hogy ő lesz az első, aki két 2010-es születésű csapatban is versenyez.
Új társa a holland Giedo van der Garde, a korábbi GP2-es rivális, aki már 2007-ben az F1 közelébe került, és ki is tartott az álma mellett. Ebben segítségére volt apósa, a milliárdos Marcel Boekhoorn, Hollandia egyik leggazdagabb embere, aki egyik vállalatát, a McGregor ruházati céget reklámozza a veje versenyzése által – a menedzsere, Jan Paul ten Hoopen a McGregor gazdasági igazgatója egyben.
Bár valószínűleg egyik pilóta sem harcol ki egyértelmű fölényt a csapaton belül, a Caterham velük nehezebben fogja utolérni a középmezőnyt, amely immár nemcsak technikai fölénnyel rajtol, hanem versenyzői is magasabb szintet képviselnek.
MARUSSIA
Pic elmondta, hogy a tavalyi Marussiához képest a Caterham fő erőssége a Renault-motor és a KERS, azaz az autó maga nem feltétlenül jobb az orosz istálló gépénél. A Marussia, bár az idén is marad a Cosworth-motornál, megkapja a Williams KERS-ét, és Luiz Razia visszalépése után kénytelen volt szerződtetni azt a Jules Bianchit, aki a Caterham elleni siker kulcsát tarthatja a kezében.
A Marussiának az idénynyitó hetében még Bernie Ecclestone-nal is van némi elintéznivalója. Az F1 gazdasági vezetője minden csapattal megállapodott az új alapszerződésről, de a Marussiával le sem akart ülni tárgyalni. Csakhogy közben kiderült, hogy az alapszerződés kétoldalú, azaz csak akkor mutathatják az F1-es közvetítések során a csapat autóit, ha aláírják az alapszerződést. Ha pedig Melbourne-ben a versenyt eldöntő előzés éppen Chilton vagy Bianchi lekörözésekor történik, szerződés nélkül vagy nem láthatunk semmit, vagy kikockázzák a Marussiát, vagy Ecclestone fizethet egy halom pénzt a kiscsapatnak – akkor már egyszerűbb, ha megállapodnak, és alapból fizet. |
A Ferrari pilótaakadémiájának tagjaként a francia pár éve hazája legnagyobb ígérete volt, de a sors úgy hozta, hogy Pic, Jean-Éric Vergne és a Lotus által rehabilitált Romain Grosjean is egy évvel előbb állhatott rajthoz. Ám, miután a Force Indiánál alulmaradt Adrian Sutillal szemben, a Marussiánál megkapja a lehetőséget, és sokkal nehezebb feladat elé állítja majd Max Chiltont, a csapat másik újoncát.
Az eredeti terv Timo Glock elbocsátása után Razia szerződtetése volt, a brazil elegáns szponzorcsomag ígéretével írt alá. A pletykák 15 és 30 millió dollár közötti összegről szóltak, s bár pontos adatot nem lehet tudni, az irányadó lehet, hogy Van der Gardéról egy bírósági tárgyalás során kiderült, 2007-ben hárommilliót fizetett 6000 kilométernyi tesztért (más kérdés, hogy ebből alig több mint 2000-et tett meg, így közel kétmilliót visszakapott).
Mielőtt egyetlen versenykört is megtettek volna a 2013-as idényben, azt mondjuk, Bianchi a legjobb a Marussia és a Caterham két-két pilótája közül, még úgy is, hogy legalább ezer kilométerrel kevesebbet tesztelt a másik háromnál, és annak a távnak is egy részét tette csak meg az új autójával, a többit még a Force Indiával teljesítette.
Mielőtt Luiz Raziával szerződést bontott a Marussia, úgy volt, hogy a tavalyi GP2-es szezon 2. (Razia), 3. (Gutiérrez), 4. (Chilton) és 6. (Van der Garde) helyezettje is a Formula–1-ben versenyez az idén. Szép sor, de hol az első? A bajnok Davide Valsecchi – akinek bemutatkozásával ismét lenne olasz sofőr a mezőnyben – a Lotus tartalék pilótája lett, amit nem is bán. „A bajnoki cím után megtehetem az első lépést az F1 felé, megfigyelhetem, hogyan dolgozik Kimi Räikkönen, akinek egyszer talán a helyébe léphetek. Nem volt más ajánlatom, de nem is lenne pénzem ahhoz, hogy a Marussiánál vagy a Caterhamnél versenyezzek. Ha lett volna választási lehetőségem, ugyanígy a Lotus ajánlatát fogadtam volna el, szerintem innen jobbak a lehetőségeim" – mondta a 26 éves olasz. |
Csapattársa, Chilton az egész mezőny hatodik legtöbb tesztkörével büszkélkedhet a téli tesztidény után, amihez a Razia körüli bizonytalanságból eredő plusznapok is hozzájárultak. Chilton ezzel együtt sem nevezhető nagy ígéretnek, a brit T-Car bajnokság óta nem végzett dobogón egyetlen sorozatban sem, de minden szériában eljutott a középmezőny elejéig. Ez elég volt ahhoz, hogy apja, az Aon biztosítótársaság vezetője vállalja az F1-es indulással járó költségek törlesztését (sőt az elmúlt hetekben szóba került, hogy felvásárolja az egész csapatot, de ezt cáfolták).
A fizető pilótákat a sportág szívesen látja, hiszen a nehéz gazdasági helyzetben is áramlik pénz kívülről az F1-be. S mivel azok, akik ideális körülmények között nem juthattak volna el idáig, a pontszerzésre továbbra is esélytelen csapatokban tekerik a kormányt, a szurkolókat sem nagyon fogja zavarni a jelenlétük.
A TÉLI MÉRLEG
A teszteken megtett kilométerek és a leggyorsabb barcelonai tesztkör (zárójelben a helyezés)
CATERHAM
Giedo van der Garde (holland) 2149 km (17.), 1:24.235 (22.)
Charles Pic (francia) 2364 km (9.), 1:23.115 (17.)
MARUSSIA
Max Chilton (brit) 2536 km (6.), 1:24.103 (21.)
Jules Bianchi (francia) 1165 km (21.), 1:23.167 (18.)