Mark Webber folytatta remek szereplését a Malajziai Nagydíj pénteki napján: az első szabadedzés után a másodikat is az élen zárta. Ám a korábbi hatalmas különbségek eltűntek, a McLaren pilótái feljöttek az ausztrálra: Jenson Button öt, Lewis Hamilton 134 ezreddel kapott csak ki tőle. A McLarennél ennek ellenére nem volt minden rendben, Button hátsó légterelőjéről letört a mozgatható elem, amelyet pótolni kellett a wokingiak garázsában.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A negyedik Sebastian Vettel lett, alig több mint két tizedre Webbertől, és két ezred híján éppen egy másodperccel az ötödik helyezett Michael Schumacher előtt. A mezőny nagy része a lágy gumiján – amelyen a sárga felirat mellett a Bridgestone által tavaly a jelölésre használt csík is látható már – érte el a leggyorsabb körét, Sepangban ugyanis már sokkal nagyobb a különbség a két gumin elérhető köridő között. Ám a lágy gyengéje, hogy csak az első mért kör igazán gyors rajta.
A ferrarisok is részben azért jártak pórul, és maradtak le talán jobban annál, mint amennyit valójában tudnak, hogy ebben a gyors körükben a forgalomban ragadtak.
Mindez azt jelenti, hogy száraz időmérő esetén a lágy gumi lesz a nyerő. A szabályok szerint azonban az első tíznek muszáj azon a készlet abroncson rajtolnia, amellyel kvalifikálja magát, a topcsapatok pilótái ezért az edzés utolsó húsz percében teletankolt kocsival is kimentek a lágy gumikon, hogy érezzék, mennyit bír a gumi nehéz autón.
S hogy mi lesz, ha nem esik? Hamilton fogadkozott pénteken, megjegyezve, hogy csapata tanult a tavalyi hibájából, és nem követi el ugyanazt a bakit az idén: azaz nem foghat ki a McLarenen az esős időjárás. Tavaly ugyebár az első szakasz elején a boxban maradt a McLaren (és a Ferrari) pilótapárosa, és csak akkor ment ki a pályára, amikor nem csillapodott, hanem még jobban rákezdett az eső, így képtelen volt jobb időt futni, mint a riválisok, ezért kiesett.
Az edzések előtt Pastor Maldonado arról beszélt, hogy szerinte a Williams Malajziában képes lesz a legjobb tízbe kerülni az időmérőn és a versenyen is, majd szavait csapattársához, Rubens Barrichellóhoz hasonlóan korai remek időeredményeivel támasztotta alá. Ám ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy elsőként a Williams párosa tette fel a lágy gumikat az autójára.
A venezuelai aztán később a boxutca bejárata előtt a fűre futott, megcsúszott és orral a gumifalnak ütközött az autója. Ilyet általában esőben szoktunk látni, tipikus újonchiba volt.
A 32-34 fokos forróságban megtartott tréningen (az aszfalt hőmérséklete a felhők megjelenésétől függően 44 és 49 fok között változott, azaz jóval melegebb volt, mint a felhős első gyakorláson) Vitantonio Liuzzi is pórul járt, az egyik rázókőre ráfutva lefulladt, és leparkolta Hispaniáját a pálya szélén.
Az első szabadedzésen meghibásodó Renault-kat – Nick Heidfeld jobb első kereke a célegyenes végén blokkolt le, és a német azzal ment egy kört, mielőtt a boxba ért, míg Vitalij Petrov kitörő bal első kereke miatt kicsúszott a pályáról (a kicsúszást ide kattintva megtekintheti) – a tréning első felében nem lehetett látni, a csapat ugyanis addig nem küldte pályára az autóit, amíg ki nem derítette a meghibásodások pontos okát.
Végül Petrov és Heidfeld is körözhetett, ellentétben Jérome d'Ambrosióval, akinek Virginjén úgyszintén eltört ez első kerékfelfüggesztés, és a csapat nem tudta összerakni autóját délutánra.
Csapattársa, Timo Glock azonban 1:40.866-os időt futott, kényelmesen belül volt a Webber legjobbjához mért 107 százalékos határon (1:43.6), ami jó előjel az új csapatok számára az ausztráliai izgalom után. Karthikeyan 1:43.1-es ideje is a határon belül volt a – melbourne-i rajtról a szabály miatt még lemaradó – Hispaniával. Liuzzi és Heikki Kovalainen hátrébb végzett, de míg az olasz négykerekűje leállt, a finn megtett összesen négy kört.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.876 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:36.881 |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.010 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.090 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:38.088 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:38.089 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.565 |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:38.570 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:38.583 |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.846 |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:38.968 |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:39.187 |
13. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:39.267 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:39.398 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.603 |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:39.625 |
17. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:39.809 |
18. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.115 |
19. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:40.866 |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:41.890 |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:43.197 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:43.991 |
23. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:44.886 |
Jérome d'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | nem indult |