F1 75: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.08.13. 13:00
null
Klasszikus győzelem után klasszikus fotó: Jenson Button 2006-ban (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Húsz évig egy csepp eső sem esett a Magyar Nagydíj futamán, aztán 2006-ban zuhéban kezdődött a verseny, amelyből klasszikus lett, Jenson Button a 14. helyről indulva győzött.

A 2006-os idényben Michael Schumacher volt Fernando Alonso fő kihívója. Az idény első 12 versenyéből hatot a spanyol, ötöt a német nyert meg, míg egy győzelem Malajziában Giancarlo Fisichellának is jutott a másik Renault-val. A Magyar Nagydíj előtt 11 pont volt Alonso előnye, a győzelemért 10, a második helyért 8 pont járt.

A Magyar Nagydíj izgalmai már pénteken elkezdődtek, Alonso ugyanis a szabadedzésen ráhúzta az autóját a Red Bull harmadik autóját (az előző év utolsó hat csapata a pályára küldhetett egyet péntekenként) kormányozó Robert Doornbosra, majd indokolatlanul fékezett a holland előtt. A sportfelügyelők a kihágásért megbüntették: az időmérő mindegyik szakaszában két-két másodpercet hozzáadtak a mért köreihez. Schumacher előnybe került, de aztán a szombat délelőtti szabadedzésen piros zászló mellett megelőzte a debütáló Robert Kubicát, amiért ugyanezt a büntetést kapta. A rajtrácson Schumacher a 11., Alonso a 15. helyet foglalta el. Az első sorból a mclarenes Kimi Räikkönen és a ferraris Felipe Massa rajtolt.

Húsz Magyar Nagydíjat futottak eső nélkül 2005-ig, aztán a mogyoródi futam történetében először vizes pályán rajtolt el a mezőny. A vb-aspiránsok szenzációsan rajtoltak, az első kör végén Schumacher a negyedik, Alonso a hatodik helyen szelte át a célvonalat. Alonso, aki 2003-ban az első F1-es győzelme felé haladva a Hungaroringen lekörözte a hatodik vb-címe felé száguldó Schumachert, a negyedik körben az ötös kanyar külső ívén, az egyik legszokatlanabb ponton előzte meg fő riválisát, és feljött a negyedik helyre. Előtte már csak Räikkönen, a hondás Rubens Barrichello és a Juan Pablo Montoyát a McLarennél év közben váltó Pedro de la Rosa haladt.

56734905
Schumacher és Alonso összecsapott a vizes Hungaroringen (Fotó: AFP)

A 2006-os idényre háromliteresről 2.4 literesre csökkentették a motorok hengerűrtartalmát, és a Michelin kivonulása előtt ez volt az utolsó év, amelyben két gumiszállító látta el a csapatokat. Schumacher és Alonso csatája a végletekig zajlott, s miután a német motorhiba miatt kiesett az élról Szuzukában, a spanyol érkezett előnyben a brazíliai idényzáróra. Alonso második lett Interlagosban, Schumacher csak negyedik, így a Renault pilótája megvédte világbajnoki címét. Az 1957-es idény óta először csak gyári csapat nyert versenyt, s 1956 óta először egy futamon sem diadalmaskodott brit konstruktőr.

A vb végeredménye: 1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 134 pont, 2. Michael Schumacher (német, Ferrari) 121 pont, 3. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 80 pont
Konstruktőrök: 1. Renault 206 pont, 2. Ferrari 201 pont, 3. McLaren-Mercedes 110 pont

Ez is 2006-ban történt

A másik Hondával Jenson Button szintén nagyot ment, a 14. helyről rajtolva a negyedik kör végén már hetedik volt, majd a 7. körben Schumachert megelőzve feljött Alonso mögé. A németet Fisichella is megelőzte, a két autó összeért, a németnek a sérült Ferrarival a bokszba kellett hajtani, így Alonso a 25. körben már lekörözte Schumachert.

Egy körrel később az élen haladó Räikkönen ütközött a lekörözött Vitantonio Liuzzival, és kiesett. Alonso került az élre, mögötte Button volt a második. Hamarosan száradni kezdett az aszfalt, Alonso kiállt a bokszba száraz pályás gumikért, de a jobb hátsó kerekét rosszul rögzítették a Renault szerelői, és a spanyol kiesett a versenyből. Button került az élre, félperces előnnyel vezetett a BMW-s Nick Heidfeld előtt. A Honda-pilóta első győzelmét már senki sem veszélyeztethette, Button először, de nem utoljára mutatta meg, hogy mindenki másnál jobban képes uralni a változó időjárási körülményeket. Nem mellesleg Damon Hill és Alonso után harmadikként Magyarországon győzött először, majd később világbajnok lett.

Button mögött De la Rosa és Heidfeld zárt, utóbbi ütközött Michael Schumacherrel, aki kiesett, de Kubica kizárása miatt így is kapott egy pontot – aminek végül aztán mégsem vette hasznát a vb-pontversenyben.

MAGYAR NAGYDÍJ
2006. augusztus 6., Hungaroring 
70 kör, 306.663 km
1. Jenson Button (brit, Honda)
2. Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) 30.837 másodperc hátrány
3. Nick Heidfeld (német, BMW Sauber) 43.822 másodperc hátrány

A TELJES VERSENY

 

 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

F1 75: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában

F1
Tegnap, 11:56

F1 75: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata

F1
2025.08.11. 10:36

F1 75: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban

F1
2025.08.10. 15:33

F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

F1
2025.08.10. 09:05

MotoGP: a legmélyebb pokolból újra a csúcson. Történelmi szezonnak vagyunk szemtanúi?

Egyéb autó-motor
2025.08.10. 08:57

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02

F1 75: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím

F1
2025.08.07. 14:08

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
2025.08.06. 13:05
Ezek is érdekelhetik