F1 75: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.06. 12:01
null
Michael Schumacher remek hátvédként segítette Eddie Irvine-t a Mika Häkkinen elleni sepangi csatában (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1999-es Malajziai Nagydíjon a lábtörése után visszatérő Michael Schumacher bebizonyította, hogy nemcsak vezérpilótának, hanem szárnysegédnek is kiváló – a Ferrari ráadásul a kizárást is megúszta.

Noha Michael Schumacher júliusi lábtörése után azt gondolhattuk, az 1999-es bajnokság második felében Mika Häkkinennek fél kézzel vezetve is összejön majd a címvédés, végül Eddie Irvine teljesen váratlanul méltó vb-riválisává vált a finn klasszisnak. A helyzetet bonyolította, hogy közben a nagyszerűen teljesítő Heinz-Harald Frentzen és David Coulthard is szorgosan gyűjtötte a pontokat, így mire az utolsó előtti futamra Schumacher felépült, Häkkinen előnye mindössze két egység volt Irvine előtt.

A történelem első F1-es Malajziai Nagydíja előtt a sportág teljes közössége azt találgatta, vajon Schumacher visszanyeri-e régi formáját, vagy a súlyos lábsérülés rányomja bélyegét pályafutása további részére. Nos, a diskurzusnak az időmérő egyszer és mindenkorra véget vetett, a német klasszis ugyanis majd’ egy másodperccel (!) jobb köridővel szerezte meg a pole pozíciót ferraris csapattársa, Irvine előtt, akit Häkkinen és Coulthard követett a rajtrácson.

Az idényre alaposan rányomta a bélyegét Michael Schumacher technikai hibából fakadó júliusi silverstone-i balesete, a német klasszis ugyanis lábtörése miatt a következő hat futamot kihagyta. Ezután négyen is esélyesek voltak az egyéni vb-címre: három versennyel a vége előtt 12 ponton belül állt egymáshoz képest Mika Häkkinen, Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen és David Coulthard. Bár az utolsó két nagydíjra visszatérő Schumacher hatékonyan segítette ferraris csapattársát, az idényzáró szuzukai versenyen Häkkinen érinthetetlen volt, így összejött neki a címvédés.

A vb végeredménye: 1. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 76 pont, 2. Eddie Irvine (brit, Ferrari) 74, 3. Heinz-Harald Frentzen (német, Jordan-Mugen Honda) 54. Konstruktőrök: 1. Ferrari 128 pont, 2. McLaren-Mercedes 124, 3. Jordan-Mugen Honda 61

Ez is 1999-ben történt

Schumacher a versenyen is kirobbanó formában vezetett, az első helyet azonban már a negyedik körben átadta Irvine-nak, hogy aztán a McLaren-pilóták feltartására koncentrálhasson. Bár Coulthardnak sikerült hamar megelőznie, a skót nem sokkal azután technikai hiba miatt kiesett, Schumacher pedig Häkkinennek már nem kegyelmezett: úgy is sikerült feltartania ellenfelét, hogy a sepangi pályán több kiváló előzési pont is található.

Az újratankolások után a német versenyző másodszor is maga elé engedte Irvine-t, aki így nagyon fontos futamgyőzelmet aratott, négy pontos előnyre szert téve a vb-finálé előtt a harmadikként befutó Häkkinennel szemben. Az F1-es világsajtó természetesen Schumachert éltette, és csapattársa sem fukarkodott a dicséretekkel. A friss bajnoki éllovas így fogalmazott: „Mit is mondhatnék Michaelről? Az eddig is tudtuk, hogy ő a legjobb egyes számú pilóta, most pedig már azt is, hogy ő a legjobb kettes számú is. Elvégezte nekem a kemény munkát.”

Irvine és Schumacher a kettős győzelem után (Fotó: AFP)

A Ferrari öröme ugyanakkor nem tartott sokáig, mert a verseny után az autók barge boardjának (kerék mögötti légterelőelem) méretbeli szabálytalansága miatt mindkét pilótát kizárták. Ezzel úgy tűnt, Irvine elbukta a bajnokságot, ám az olasz csapat néhány nappal később az FIA fellebbviteli bírósága előtt sikeresen megfellebbezte az ítéletet, ezzel pedig visszaállt az eredeti végeredmény. Egész hétvégi teljesítményével Schumacher bebizonyította, hogy lábtörése után sem kopott meg fenomenális tempója, és az elszalasztott 1999-es bajnoki lehetőséget a következő öt évben már egyaránt meg is ragadta.

MALAJZIAI NAGYDÍJ
1999. október 17., Sepang
56 kör, 310.352 km
1. Eddie Irvine (brit, Ferrari) 1:36:38.494
2. Michael Schumacher (német, Ferrari) 1.040 másodperc hátrány
3. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 9.743 mp h.

A TELJES VERSENY

1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
1 órája

Ismét fergeteges buli zárta a Magyar Nagydíj hétvégéjét

F1
7 órája

Zak Brown szerint a Cadillac nem hígítja fel az erőforrásokat

F1
19 órája

F1 75: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme

F1
Tegnap, 9:47

McLaren: véletlenül lett Norrisé a győztes stratégia

F1
Tegnap, 7:35

Frankl András szerint csak a végén dönt a McLaren a csapatsorrendről

F1
2025.08.04. 22:31

F1 75: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett

F1
2025.08.04. 16:38

Gyulay Zsolt: Magyarország egyszerre ennyi dicséretet nagyon rég kapott

F1
2025.08.04. 16:33
Ezek is érdekelhetik