A hétvégén elköszön egy legenda: Silverstone, kanyarról kanyarra
Legendás helyszíntől búcsúzhatnak el egy időre a Formula–1-es istállók, no meg a rajongók: a száguldó cirkusz első nagydíjának helyet adó egykori reptér, Silverstone szerződése kifut a 2009-es Brit GP-vel. Ismerkedjen meg az egyik leggyorsabb pályával, amelynek főnökei már jelezték: adott esetben együttműködnének a FOTA „szakadár” istállóival.
BRIT NAGYDÍJ, 1950
BRIT NAGYDÍJ, 1950
1950. május 13. A hivatalos Formula–1-es világbajnokság első Grand Prix-je. A helyszín egy régi katonai repülőtér köré épített versenypálya, Silverstone-ban.
2009. június 21. Egy ideig egészen biztosan ez lesz az utolsó Brit Nagydíj a silverstone-i pályán, jövőre ugyanis a megújított Donington Parkba költözik a száguldó cirkusz. A jelenlegi ring 5141 méter, a versenytáv pedig 60 kör.
A legendás helyszín az egyik leggyorsabb a naptárban, a 2007-es nagydíjat alig több mint 1 óra 21 perc alatt teljesítette a győztes Kimi Räikkönen.
A tavalyi év azért nem számít mérvadónak e tekintetben, mert esett az eső. A Britnél csak a Belga (1 óra 20 perc) és az Olasz Nagydíjat (1 óra 18 perc) teljesítették rövidebb idő alatt 2007-ben.
Annak ellenére, hogy ez a harmadik leggyorsabb pálya, viszonylag nagy leszorítóerőre készítik fel az autókat a csapatok. Mindez éppen a lendületes kanyaroknak köszönhető, ahol inkább az aerodinamika által a szárnyak meredekségének nagyobb mértékűre állításával keltett függőleges irányú erő számít a mechanikai tapadással szemben. Ezért a végsebesség alig lépi túl a 300 km/h-t, az átlag viszont 235 km/h körül várható.
A győzelemhez itt (is) tökéletesen kiegyensúlyozott autóra van szükség, amely főleg az első szektorban nem lehet alulkormányzott az egymásba nyúló kanyarok miatt. Ugyanakkor túlkormányzott sem lehet, mondjuk a Stowe bejáratánál. Egy kissé túlkormányzott géppel az edzésen még lehet jól szerepelni, ahogyan azt 2007-ben Lewis Hamilton a McLarenjével bizonyította, a teljes versenytáv alatt azonban nem kifizetődő.
HAMILTON POLE-T ÉRŐ KÖRE, 2007
Kanyarról kanyarra
MINDENT A FORMULA–1-RŐL
Ez a kanyar annyira gyors, illetve az autó annyi leszorítóerőt „termel” ennél a sebességnél, hogy kívülről nézve szinte már lassúnak tűnik, mivel a célegyeneshez képest alig lassulnak benne az autók és az is csak az irányváltás okozta oldalterhelésnek köszönhető.
A versenyzők a Copse után kívülre húzódnak, hogy biztosabb alapról támadják meg a padlógázzal vehető Maggots-kanyart. A bejáratnál 300 km/h val haladnak, aztán a sebesség az irányváltáskor a 3. kanyarban 290 km/h-ra esik, miközben a pilóták jobbra kanyarodnak. Ez a kanyar csak kívülről tűnik nehéznek, valójában csupán előkészíti sokak kedvenc kanyarját, a Beckettset.

Ezután átvágnak a 6. kanyar rázókövén és máris a Hangár-egyenesben vannak, ahol nem sokkal 300 km/h fölötti tempót érhetnek el, majd a végén balra húzódnak.
SZÉTESIK A FORMULA–1?
- A FOTA hivatalosan is bejelentette: új bajnokságot készítenek elő
- A FOTA sürgős megoldást szeretne elérni a költségvetési vitában
- Érvényesülni látszik az FIA akarata: nincs egyezség a FOTA-val
- Ross Brawn nem támogatja egy új sorozat létrehozását
- Egyelőre tizenhárom csapat szerepel a 2010-es szezon rajtlistáján
- Ecclestone szerint a csapatok képtelenek önálló sorozat indítására
- Schumacher szerint az F1-nek szüksége van a gyári csapatokra
- Feltételek nélküli nevezésre buzdítja a csapatokat Max Mosley
A 8., a Vale-kanyar után a Club következik, amely egy dupla derékszögű jobbkanyar, ahol óvatosan kell kigyorsítani, mivel közben kanyarodnak is. Az alacsony tempóról alacsony fokozatban történő kanyarodás közbeni kigyorsításnál a legnagyobb a túlkormányzottság veszélye, ezért itt hamar felváltanak hármasba és engedve a sodródásnak széles íven jönnek ki.
Újabb egyenes 300 km/h-val, majd egy bal-jobb sikán, az Abbey és a Farm következik 140 km/h körüli tempóval a balkanyarban, 3. sebességi fokozatban. A rázóköveket használják és a jobboson (Bridge) már padlógázzal haladnak át, közben 4.-be váltva. A 13. kanyar 260 km/h fölötti, padlógázas és a pilóták utána igyekeznek minél közelebb kerülni a pálya jobb széléhez, a 14-es balkanyar miatt.
A 14. kanyar, a Priory előtt 6.-ból 5.-be váltanak vissza, a kanyartempó 200 km/h fölötti és egészen ráhajtanak a rázókőre. Utána még két lassú kanyar következik. A 15-ös (Brooklands) azért nehéz, mert az elején egyszerre kell fékezni és kanyarodni. Eközben 2. sebességi fokozatig váltanak vissza és 100 km/h körüli tempóra lassítanak – a kerékvetőből itt egészen nagy szeletet vágnak le. Ezután egy rövid gyorsítás jön 3. fokozatban, majd fék a hosszú, ostorszerű Luffield-kanyar előtt.
Ez egy 2.-ban, 110 km/h-val vehető jobbkanyar, ahol már a közepe előtt gázt adnak, de csak félig, ugyanis sokat fordul a pálya. A kijáratánál használják a rázókövet, néha még túl is mérik, majd az aszfaltcsík jobb szélére húzódnak a Woodcote-ban, szinte érintve a boxutcát a pályától elzáró szalagkorlátot, és máris a célegyenesben hasítanak padlógázzal.
Legfrissebb hírek

F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
F1
2025.07.11. 11:40

„Ez elég extrém” – Verstappen furcsának találta Piastri büntetését
F1
2025.07.07. 13:08
Ezek is érdekelhetik