Michelisz Norbert bizakodóan várja a katari idényzárót (Fotó: fiawtcc)

 


Húsz évvel ezelőtt szürreálisnak tűnt, hogy egyszer felépül egy versenypálya, amelyet úgy tudnak bevilágítani, hogy a versenyzők éjszaka szinte nappali fényben száguldhatnak rajta. Aztán megépült a katari aszfaltcsík, amely elsőként a MotoGP-ben mutatkozott be, s talán van még, aki emlékszik, Sete Gibernau szerezte meg rajta a királykategória elsőségét. A fővárostól, Dohától 30 perces autóútra fekvő Losail pálya később otthont adott a Grand Prix Masters-sorozatnak (2006), amelyet Nigel Mansell nyert meg.

Nekünk, magyaroknak azonban azért fontos helyszín Katar – különösen az előttünk álló napokban –, mert pénteken itt dől el a túraautó-világbajnoki cím sorsa, itt koronázhatják a sorozat királyává első magyarként Michelisz Norbertet. Hosszú út vezet odáig (kivált, hogy a legfőbb ellenfél, Thed Björk csapata, a Volvo erre az utolsó futamra Nestor Girolami helyett a tavaly visszavonult, de most visszatérő Yvan Müller négyszeres világbajnokot nevezi…), viszont, ha azt vesszük, hogy csütörtök-pénteken lezajlik az egész versenyhétvége, leszögezhetjük: hosszú, mégis gyors út lesz.

5 TÉNY, AMIT TALÁN NEM TUDTAK KATARRÓL ÉS A PÁLYÁRÓL
1. A versenypálya a fővárostól, Dohától északra épült 1000 munkás közreműködésével, 58 millió dollárból (kb. 15 milliárd 660 millió forint)
2. A pálya elektromos rendszere 5.4 millió watt áramot hoz létre, ami elég lenne, hogy bevilágítson egy főutat Dohától Moszkváig. 
3. Korábban a pályán rendeztek GP2 Asia Series futamot, amelyen 2009-ben a jelenleg már a Formula–1-ben száguldó Nico Hülkenberg 1:35.741-es köridővel szerezte meg a pole pozícióból való indulás jogát, majd megnyerte az első versenyt. 
4. Katar leghíresebb sportolója a kétszeres Dakar-győztes és sportlövészetben olimpiai bronzérmes Nasszer al-Attijah, akinek életrajzát tanítják a katari iskolákban, s aki vendégpilótaként 2015-ben vezetett egy Chevrolet Cruze-t a katari futamon.
5. Az ország hivatalos nyelve az arab, de a nagyszámú idegen lakosság miatt gyakran hallhatunk angol, francia, maláj, tagalog és urdu nyelven folyó társalgást is.

A WTCC honlapja is a Michelisz–Björk ütközettel foglalkozik (nem elfeledve, hogy matematikailag még hat pilótának van esélye vb-címet szerezni, hiszen összesen 60 pontot osztanak a hétvégén), s arra kérték a Honda gyári alakulatának magyar pilótáját, elemezze pontról pontra, milyen az éjszakai verseny egy pilóta szemszögéből.

Látási viszonyok: „Két-három kör után már nem is érzi az ember, hogy éjszaka vezet, mert a világítás ultramodern, szóval tökéletesek a látási viszonyok. Persze azt azért érzed közben, hogy valami más, mint nappal.”

Plexicsere a sisakon: „Versenyzőként lehetőséged van arra, hogy lecseréld a plexit. Egy sötétebb verzióval könnyebb megbirkózni a délutáni napsütéssel, de amikor elkezd sötétedni, már praktikus a világosabbat használni, hiszen azzal sokkal jobbak a látási viszonyok.”

Napirend: „A legnagyobb különbség a nappali versenyekhez képest az, hogy reggel nincs semmi tennivalónk. Kora délután kezdődik a program, úgyhogy nehéz mit kezdeni a ránk szakadó szabadidővel. Normál esetben ugyanis reggeltől az autóban ülünk. Ilyenkor túl sok ideje van az embernek azon gondolkodni, hogy mi vár rá a nap folyamán. Ez történt 2015-ben is, amikor a WTCC Trophyért harcoltam. Emlékszem, mire beültem az autóba, már teljesen kimerült voltam.”

Energiafelhasználás: „Mint minden versenyhétvégén, most is könnyű ételeket fogyasztunk, a katari hétvége különlegessége, hogy kétszer vacsorázunk, mert péntek este, a versenyeken van szükségünk minden energiánkra. Csütörtök este figyelni kell arra, hogy ne együnk túl sokat, mert néha megesik, hogy stresszes nap után az ember kívánja az ételt, utána meg nem tud elaludni. A menü viszonylag egyszerű. Mindig rizst vagy tésztát eszünk mindenféle szósz nélkül, hogy ne terheljük meg a gyomrunkat, és valami sovány húst. Nagyon fontos, hogy jól aludjunk csütörtök éjszaka, mert kell az energia péntek estére.”

Autóbeállítás: „Már az első szabadedzésen arra kell koncentrálni, hogy megtaláljuk a megfelelő beállítást az időmérésre – mivel ugyanabban az időpontban vannak –, s ezen tovább kell dolgozni a második szabadedzésen, amely meg a verseny időpontjában van. Ahogy elkezd melegedni az idő, alulkormányozottá válik az autó, amit kezelni kell az időmérésen. Viszont ha arra állítod be az autót, akkor a versenyen túlkormányozott lesz a kocsi, szóval meg kell találni az arany középutat.”

Gumiválasztás: „Amikor meleg van, óvnod kell az első abroncsokat, mert ilyenkor általában túlmelegednek, és akkor küzdeni kényszerülsz. De amint lemegy a nap, és kicsit hűvösebb lesz, már támadásba lendülhetsz, az egész versenytávon is koptathatod a gumikat, mert a külső hőmérséklet miatt nem fenyeget a túlmelegedés veszélye. Kissé furcsa is lesz, mert a szezon kilencven százalékában úgy kell bánnod az első abroncsokkal, mint a hímes tojással, Katar azonban ebből a szempontból is különleges.”

 

Homok: „Mivel a pálya a sivatag közepén épült, minden edzés első tíz perce azzal telik, hogy letakarítjuk az aszfaltot, s ezt a köridők javulása is tökéletesen mutatja. Ha a leggyorsabb akarsz lenni, az edzések végén is kint kell maradnod, mert a pálya az utolsó percekben van a legjobb állapotban.”

TÚRAAUTÓ-VB
Az állás 18 futam után:
1. Thed Björk (svéd, Volvo S60) 255.5 pont, 2. Michelisz Norbert (magyar, Honda Civic) 249, 3. Bennani (marokkói, Citroën C-Elysée) 216, …17. Nagy Dániel (magyar, Honda Civic) 1, 18. Szabó Zsolt Dávid (magyar, Honda Civic) 1

Katarban maximum 60 pont szerezhető a pilóták versenyében: az időmérő edzésen a Q3-ba jutó öt versenyző kap pontot (5-4-3-2-1), a nyitó versenyen a top tíz szerez pontot (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), csakúgy, mint a főversenyen (30-23-19-16-13-10-7-4-2-1)

A PROGRAM
CSÜTÖRTÖK
16.30–17.15:
1. szabadedzés
19.15–20.00: 2. szabadedzés
PÉNTEK
12.30–13.30:
időmérő (Tv: Eurosport2, M4 Sport)
13.40–14.00: csapatidőfutam (MAC3)
19.20: 1. futam (10 kör)
20.35: 2. futam (12 kör)