„A Suzuki Motor Corporation tárgyalásokat folytat a Dornával annak lehetőségéről, hogy 2022 végén befejezze a MotoGP-ben való részvételét. Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzet és az igény, hogy az erőforrásokat azokra a nagy változásokra összpontosítsa, melyek az autóiparban ezekben az években tapasztalhatók, arra kényszeríti a Suzukit, hogy a költségeket és az emberi erőforrásokat új technológiák kifejlesztésére csoportosítsa át."
Ennyit sikerült több mint egy (arany) hét alatt összehoznia a Suzuki gyár sajtócsapatának. A hír kiszivárgása után a japán ünnepi hét, a Golden Week (arany hét) közepén találtuk magunkat, de mint látható, magyarázatra azt követően sem nagyon pazarolták az energiát.
Carmelo Ezpeleta még szerdán reagált Nico Abat spanyol újságíró Twitch oldalán a Suzuki távozásával kapcsolatos – akkor még hivatalosan meg nem erősített – hírekre.
„Tárgyalásban vagyunk a Suzukival, holnap biztosan kiadnak egy közleményt. Egyeztetünk arról, hogy hogyan csinálják. Megtörténhet, de nem tehetik meg egyoldalúan, és meg kell beszélnünk, hogy miként fogják megtenni.”
Hogy van-e megoldás a helyzetre, ami után a japánok mégis meggondolnák magukat? „Nem, nem hiszem, hogy van megoldás, és nem is áll érdekünkben bárkit is kötelezni a folytatásra, ha ők nem akarják” – tette hozzá a Dorna elnök-vezérigazgatója.
A közlemény pedig (ahogy fentebb olvashatták) meg is érkezett a gyártól.
Mi újságírók persze azonnal arról érdeklődtünk a csapat sajtósainál, hogy a hétvégén mikor lesz lehetőség Szahara Szinicsivel, a Suzuki MotoGP-s projektvezetőjével és Livio Suppo csapatfőnökkel beszélni. A helyzet azonban az, hogy egyelőre ők sem tudtak többet a sajtókommünikében foglaltaknál. A gyár azóta sem közölt velük további részleteket.
Beszéltek viszont a pilóták, Joan Mir és Álex Rins, akiket érthetően sokkolt a múlt hétfői bejelentés. A két fiatalember – ne felejtsük el, hogy csupán 24 és 26 évesek – nagyon profin és főként nagyon emberien szólalt meg ebben a kényes témában és érzékeny, fájdalmas helyzetben.
ELSÍRTAM MAGAM
„Annyi ember van itt, mintha nyertünk volna” – humorizált Rins a helyzet drámaiságát enyhítve, majd elmesélte, hogy miként értesült a hírről és mi volt az első reakciója.
„A hétfői tesztet követően Livio (Suppo) és Szahara bevittek az irodába, és elmondták a hírt. Nagyon nehéz pillanatok voltak, el is sírtam magam, mert 2017 óta mindenemet beleadtam ebbe a csapatba. Próbáltam a lehető legtöbb információt megadni, hogy egy versenyképes és nyerő motorunk legyen. Ahogy a csapattagok is mindent beleadtak 2015-től kezdve, amikor a Suzuki újra csatlakozott a MotoGP-hez. Nagy sokk volt nekem, nagy sokk volt a csapatnak. Nem könnyű... Azt gondolom, hogy találhatok helyet a jövő évre, de a csapatnak egy kicsit nehezebb lesz, és emiatt nagyon sajnálom őket. Olyanok ők nekem, mint egy család. Mindezek ellenére, próbáljuk a lehető legjobban befejezni a szezont.”
Az emberi természet már csak olyan, hogy szereti tudni, érteni a miérteket. Hogy Álex megérti-e a döntést? „Mindegy is, mert nagyon nehéz volt hallani és elfogadni. A világbajnoki címért harcolunk, a csapatok versenyében az első helyen állunk, szóval nyilván nagyon nehéz megérteni. De a központban meghozták a döntést, amit nem tudunk megváltoztatni. Egyet tudunk, tiszteletben tartani azt, és menni tovább előre.”
Rins azt is elárulta, hogy volt-e bármilyen kommunikáció közte és a gyár vezetői között.
„Nem, és ez nagyon furcsa, mert az elnök úr, Toszihiro mindig is nagyon közvetlen és baráti volt velem. Még egy videót is küldött, amiben gratulált a fiam születéséhez. De most semmit sem hallottam felőle.”
Hogy mit hozhat a jövő? „Nem tudom, egyelőre nincs semmi az asztalon a mobilomon kívül (nevetett), de van egy menedzserem, aki nyilván most elfoglaltabb lesz. De én csak a versenyzésre akarok koncentrálni. Őszintén szólva a történtek még extra motivációt is adnak. Szerintem a jelenlegi motor a legjobb, amink valaha volt a Suzukinál. Szóval meg kell mutatnunk nekik, hogy rossz döntést hoztak.”
DÜHÖS ÉS CSALÓDOTT VAGYOK
„Nehéz volt az elmúlt 10 nap. A szó, ami ide illik: váratlan – kezdte a 2020-as világbajnok Joan Mir. – Semmit sem sejtettünk, hiszen tárgyalásban voltunk velük a folytatásról. Aztán jött ez a hír, ami...az első gondolatom ennek a különleges csapatnak a tagjai voltak. Dühös vagyok a döntés miatt, amit valaki meghozott, mert ez egy nagyszerű csapat, egyedi ebben a depóban. Ez a csapat nem a Suzukitól volt különleges, hanem a benne dolgozó emberek és az általuk végzett munka miatt. És igen, csalódott vagyok a kommunikáció hiányát illetően. Meglepő, bár azt is gondolom, hogy nehéz egy ilyen helyzetet kezelni. Senki sem akar beszélni róla. De ha ilyen gyorsan meghoztak egy ekkora döntést, akkor a háttérben valaminek történnie kellett.”
A CSAPATVEZETÉST SEM TÁJÉKOZTATTÁK?
Érdekes kérdés, hogy vajon Szahara és Livio Suppo mennyit tudott az igazgatóság tervéről. A pilóták szentül hiszik, hogy semmit sem tudtak, hiszen különben nem folytattak volna tárgyalásokat velük, illetve a menedzsereikkel.
Egyesek szerint azonban Suppót már eleve azért választották és kérték fel az év elején csapatfőnöknek, hogy legyen egy igazi menedzser a csapat élén, aki ezt a helyzetet kezelni tudja.
Mir menedzsere, Paco Sánchez szerint (és ez abszolút csak feltételezés a részéről) az igazság a kettő között lehet. „Utólag most már értem, hogy miért nem írtuk alá még a szerződést. Menet közben őszintén szólva egyáltalán nem aggódtam, mert tudom, hogy milyen lassan hoznak meg a japánok döntéseket, és pláne milyen lassúak, ha papírmunkáról van szó. Most már azt gondolom, hogy jelezhették Szahara-sannak, hogy várni kell még az aláírással, mert előtte valami nagyobb dologról kell dönteni. Nem azt mondom, hogy ő tudta, hogy a kivonulásban gondolkoznak, de valami utasítást biztosan kapott. Ahogy abban is biztos vagyok, hogy költségcsökkentéssel próbálták meggyőzni a maradásról őket. Az első ajánlat, amit Joan kapott még Portimaóban egyszerűen elfogadhatatlan volt. Kevesebbet akartak fizetni neki, mint újoncként. Nyilván ismerjük a jelenlegi gazdasági helyzetet és a sajátunkat is. Nem kértünk több pénzt, de a jelenlegi kondíciók alá sem akartunk menni, és Jerezben már úgy tűnt, hogy erről a japánokat is meg tudják győzni.”
AZ IDEI ÉVNEK IS LŐTTEK?
Joggal merül fel a kérdés, hogy ezek után mit várhatunk, vagyis mit várhatnak a csapattagok és a versenyzők az idei szezon kapcsán. Vajon ezek után azonnal elzárják a csapot és a technikai fejlesztéseket?
Rins hisz abban, hogy ez nem így lesz. „Nekem azt mondták, hogy az idei évre szánt költségvetés már fix, megvan, tehát jönnek majd új alkatrészek és fejlesztések. Catalunyában például érkeznie kell az új areo csomagnak.”
Mir azért már eggyel óvatosabban nyilatkozott ennél, de persze ő is reméli a legjobbakat.