Hazánkban még kissé ismeretlenül cseng a sportág neve, viszont az őshazában, az Egyesült Államokban és Európa több országában már ismerik, sőt kifejezetten szeretik azt a versenyzést, ahol átalakított, 450-500 köbcentis supermoto és krosszgépekkel száguldanak a pilóták, legtöbbször salakos ovál pályákon. Ez a szakág sokáig csak kiegészítő sportként volt jelen többek között a gyorsasági motorversenyzők életében, akik előszeretettel használják a flat tracket a felkészülésük, illetve a technikai tudásuk fejlesztésére. A sportág szerelmese lett többek között a MotoGP élő legendája, Valentino Rossi, aki az olaszországi ranchén, Tavulliában építtetett pályát magának. De a spanyolok nyolcszoros világbajnoka, Marc Márquez is köztudottan nagy hódolója a flat tracknek.
A szakág 2011-ben került a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) égisze alá, eleinte Világkupákat rendeztek, majd tavaly az első világbajnoki címért küzdöttek a motorosok. Idén az a megtiszteltetés érte hazánkat, hogy a négyfordulós vb-döntő egyik állomása lesz Debrecen, a viadalt szombaton 15 órától rendezik. Az esemény szerdai sajtótájékoztatóján elhangzott, 16 alapfutamot követően lesz egy reményfutam (last chance), majd a legjobbak a fináléban mérik össze erejüket. A futamokban 6-7, de akár 10-12 versenyző is indulhat.
„Bevallom, én is nagy izgalommal várom a flat track debreceni debütálását. Nagyon kíváncsi vagyok erre a sportágra, bízom benne, a szurkolók is így vannak vele. A flat track hasonlít a salakmotorozásra, de egészen más: nagyobbak a gépek, van rajtuk fék és sebességváltó, illetve egészen más technikával kell motorozni az ovál pályán. Azt érzem, ennek a szakágnak komoly jövője van, aminek szeretnénk teret adni a cívisvárosban” – mondta Baráth Norbert, a versenyt szervező egyesület, a SpeedWolf Debrecen ügyvezetője, aki elárulta, kilenc nemzet, 22 vaspapucsosa méri össze erejét a viadalon, köztük egy osztrák hölgy, Yasmin Poppenreiter.
Baráth hangsúlyozta, fontosnak tartotta, hogy saját versenyzőjük képviselje hazánkat szabadkártyásként a vb-döntőben, ezért esett a választás Magosi Norbertre. „Norbi edzéseken korábban már kipróbált egy flat track motort, és elég gyorsan tudott – ahogy ő fogalmazott – közlekedni a pályán. Bízom benne, hogy megállja majd a helyét a mezőnyben, sőt akár a reményfutamig is eljut.”
A magyarok reprezentánsa izgalommal várja a megmérettetést. „Örülök a lehetőségnek, de kicsit tartok is tőle. A mögöttem lévő harminckét éves pályafutásom jó háttér lehet, de óriási kihívás lesz számomra ez a verseny. A flat track motorozás egészen mást vezetési stílust kíván, mint a salakmotor, de bízom benne, hogy jó néhány dolgot el tudok lesni a világ legjobbjaitól” – fogalmazott a háromszoros magyar bajnok salakos.
A debreceni városvezetés részéről Barcsa Lajos alpolgármester kiemelte, az augusztus 20-án megrendezett salakmotoros Debrecen Nagydíj nagy tömeget vonzott, így ismét pozitív visszaigazolást kaptak arról, hogy jól tették, amikor három éve közép-, illetve hosszú távú megállapodást kötöttek a Perényi Pál Salakmotor Stadion üzemeltetőjével, a SpeedWolf Debrecennel. „Baráth Norberték nagyon jó munkát végeznek, ezért is támogatja a városvezetés a flat track vébédöntő megrendezését 2 millió forinttal. Izgalmas esemény lesz egy új sportág debütálása Debrecenben, remélem, a helyiek – a salakmotorozáshoz hasonlóan – megszeretik ezt a szakágat is” – mondta az alpolgármester.
A szombati versenynapon délelőtt 10 órától rendezik a kötelező edzést, majd 15 órától kezdődik a világbajnoki döntő.