Mivel a pénteki eredmény nem sokat nyom a latban, ezért kezdjük a pályán kívüli dolgokkal!
A Yamaha továbbra is mély hallgatásba burkolózik, Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing vezetője és Massimo Meregalli csapatigazgató még a tv-társaságoknak sem nyilatkozott.
Maverick Vinales azonban nem utazott haza, péntek reggel a pálya széléről figyelte kollégái ügyködését, főként jó barátjáét (és várhatóan régi-új csapattársáét), Aleix Espargaróét.
Nemcsak az volt meglepő, hogy a spanyol még mindig Ausztriában, sőt a pályán van, hanem az is, hogy mindezt csapatpólóban tette.
Persze hivatalosan még nem bontottak szerződést a felek, de nem nagyon akad olyan ember a depóban, aki szerint Vinales valaha még ráülhet egy hangvillás MotoGP-motorra.
„Láttam én is a videót, rosszabbra számítottam – mondta péntek délután Valentino Rossi, aki nagyon sajnálja, hogy így alakultak a dolgok, és reméli, hogy kisimul majd a helyzet. – Leforgatta a motort, adott néhány gázfröccsöt, de nem tudom, hogy valóban ezek a pillatok voltak-e a legdurvábbak. Nyilván rossz, amit csinált, de nekem annyira nem tűnt extrémnek. Nehéz megérteni, hogy mi történik pontosan, főleg, ha nem ugyanabban a csapatban vagy. Talán már sok minden más is felgyűlt előtte, és ez már csak az utolsó csepp volt a pohárban.”
Ami biztos, hogy nem lesz egyszerű helyettest találni Vinales helyére, ha valóban véget ér számára a szezon. A kézenfekvő megoldás persze Cal Crutchlow lenne, aki nem tűnik nagyon lelkesnek, hogy ismét fix versenyző legyen. Nyilván nem ezért vonult vissza, arról pedig száz százalékig meg van győződve, hogy egy fenékkel csak egy lovat lehet megülni, azaz vagy versenyez, vagy tesztel. Hivatalos felkérést még nem kapott a Yamahától, de a legkeményebb beszélgetés amúgy is otthon vár majd rá. Kislánya, Willow, nem lesz elragadtatva a gondolattól, hogy ismét nélkülözze aput.
Ha mégis a britre esik a választás, akkor már hazai futamán (két hét múlva Silverstone-ban) gyári színekben léphet pályára.
Ez esetben viszont új helyettesítő versenyzőre lesz szükség a Petronas SRT-nél, hiszen Franco Morbidelli Misano előtt biztosan nem tér vissza.
A hírek szerint Jake Dixon kaphat esélyt, ami azt jelenti, hogy a Moto2-től visszaléptetnék azon a hétvégén. Egyben kiderülhet, hogy érdemes-e gondolkodni a MotoGP-be való felléptetéséről.
És ezzel el is jutottunk a hétvége következő bombahíréhez.
Szombat reggelre hivatalossá vált, hogy a Petronas az év végén kivonul a MotoGP-ből, és nem újítja meg a Sepang Racing Team-mel kötött megállapodást.
Hogy mi lesz a csapattal, arról a silverstone-i hétvégén adnak tájékoztatást, de mint tudjuk, a depóban semmi sem marad titok. Csütörtök este Razlan Razali csapatfőnök összehívta a teljes alakulatot, ahol közölte velük, hogy jövőre visszalépnek a Moto3-as és Moto2-es kategóriáktól.
A hírek szerint egyébként a jelenlegi tulajdonos, azaz a Sepang International Circuit is bedobja a törülközőt, Razlan Razali és Johann Stigefelt jelenlegi csapatigazgató lehetnek az új tulajdonosok.
Ugyan hallani egy új (és nagy) szponzor érkezéséről, de a büdzsé mégis csak kisebb lesz, így két B-specifikációjú Yamahával állnak csak rajthoz jövőre.
Így már érthető, hogy miért engedték el olyan könnyen Morbidellit, akinek a szerződésében benne van, hogy 2022-ben mindenképp gyári technikát kellett volna kapnia a malajziai csapatnál.
Mindezek eggyel kevésbé vonzó hellyé teszik a csapatot a királykategóriában, így az sem kizárt, hogy Raúl Fernandez végül nyert azzal, hogy a KTM nem engedte őt el.
A két hely egyikére egyre nagyobb valószínűséggel Darryn Binder érkezhet, aki Jack Miller után szabadon egyből a MotoGP-ben találhatja magát a Moto3-ból. Így jövőre is három testvérpárt láthatnánk a legnagyobbak között, ráadásul mindhárom esetben édestestvéreket.
És akkor foglalkozzunk egy kicsit a motorozással is!
Zarco önbizalmának nagy löket volt a pályacsúcs, meglátjuk, hogy ez mire lesz elég a hétvége hátralévő részében. Joan Mirnek egész nap fékproblémái voltak, igaz más-más jellegű reggel és délután is. Az esős pálya lehetőséget adott neki és Álex Rins-nek is, hogy az új, a motor hátulját leültető rendszert vízen is kipróbálják, de egyelőre több kérdést vet fel, mint amennyi segítséget hoz.
Az időjárás elég bizonytalan a következő napokban is, bármikor érkezhet egy nagyobb zivatar, nyári vihar. Ez leginkább továbbra is Fabio Quartararónak okoz fejfájást, aki vízen, de főként száradó, felemás pályán, nem találja a ritmust, továbbra sem magabiztos a motoron.
A Michelin erre a hétvégére változtatott a gumiallokáción, a múlt heti (új szerkezetű) aszimmetrikus kemény első gumi helyett visszatért a korábbi verzió, ami a KTM-eknek kedvezhet, ha száraz marad az idő.
Marc Márquez válla továbbra is komoly gondokat okoz, ahogy azt az FP1 során is láthattuk.
A csapat próbál mindenben a segítségére lenni, így megjelent a tankon egy újfajta borítás (hasonló ahhoz, amit Jorge Lorenzo is használt a Ducatinál). Marc esetében nem is annyira a motorozási stílushoz való igazításról van szó, hanem arról, hogy kímélni akarják a karját, vállát.
„Minél jobban tudom tartani magam a lábaimmal, annál kevésbé terhelem a karom. Ez nem váltja meg a világot, de ha hoz fél tizedet, vagy a futam végén egy másodpercet, az sokat jelent.”
De nem ez volt az egyedüli újdonság Marc Márquez motorján, gőzerővel dolgoznak a Hondával együtt, hogy megoldást találjanak a problémáikra.
„Kipróbáltunk ma néhány dolgot, amit a japán mérnökök kértek, de ugyanazzal a vázzal mentem, mint múlt vasárnap. Más dolgokat is kipróbáltunk, volt, ami pozitív volt, és volt, ami negatív, holnap pedig újabb más dolgokat is tesztelünk majd. De ha az időjárás jó lesz, akkor más dolgokat próbálunk majd ki. De nem mondhatom el, hogy ezt vagy azt” – köszönjük a segítséget, Marc.
A nyolcszoros világbajnoknak pénteken megint sikerült megmutatnia agresszív oldalát, ezúttal (ismét) Joan Mirrel szemben, aki nem nagyon tudta hova tenni a dolgot.
„Kezdett felszáradni a pálya és csak egy ív volt. Én a puha keveréken voltam kint, amivel nem olyan egyszerű megállni, ő a közepesen, így gyorsabb volt. Úgy döntött, hogy a célra fordítóban előz meg, mintha a verseny utolsó körében lennénk. Nem igazán értettem, hogy mi szükség volt erre a manőverre. Én megértem, hogy ez az ő stílusa, a versenyek alatt még inkább, de nem hiszem, hogy ez szükséges volt. Kicsit meglepődtem, de ennyi” – reagált Mir, aki a vizes ívre sodródva azért majdnem elesett.
Az első nap eredményét ITT találják.