Illusztráció: Imago
Illusztráció: Imago
Háztartásonként és havonta plusz két euró a jelenlegi, 17.98 eurós televíziós előfizetési díj mellé – és a német labdarúgóklubok egyből versenyképesebbek lesznek. Ezzel a meglepő ötlettel állt elő Uli Hoeness, a Bayern München menedzsere, aki a Wirtschaftswoche gazdasági hetilapnak elmondta: a díj megemelése nem jelentene nagy terheket, viszont sokat lendítene a német futballon. Jelenleg 37 millió háztartásban van televízió Németországban, így a nézők „megadóztatásából” plusz 900 millió eurós bevétele lehetne a helyi labdarúgóéletnek.
„Remélem, hogy az emberek készek arra, hogy havi két eurót kiadjanak a fociért. Ezért cserébe a földi sugárzású, közszolgálati csatornákon is nézhetnék a mérkőzéseket. Két euró semmi: egy fél doboz cigaretta, vagy egy pohár sör. Ezt senki sem érezné meg” – nyilatkozta Hoeness.
Fotó: Imago
Két euró a német futball érdekében - Hoeness javaslata nem mindenkinél aratott tetszést
Jelenleg a Bundesliga mérkőzései a Premiere kábelcsatornán láthatók, előfizetéses rendszerben: a nézőknek havi 25 eurót kell fizetniük, hogy élvezhessék a német találkozókat. Hoeness javaslata szerint a háztartásonként beadott két euró lehetővé tenné, hogy az ARD és a ZDF sugározza a meccseket.
„Ezért a minimális pénzösszegért a közszolgálati tévék minden mérkőzést élőben tudnának adni, és mindenki számára elérhetővé is tennék azokat. Bárki kiválaszthatná, hogy mikor, milyen találkozót akar nézni az első két osztályból. A német emberek szenvedélyesen viszonyulnak a futballhoz. Azt kell mondjam, nem mindenki akar szappanoperákat, népzenét, drámákat, művészettel kapcsolatos műsorokat vagy politikai adásokat nézni, és mégis fizetnie kell a 17.98 eurós havi előfizetési díjat” – mondta a menedzser.
Hoeness javaslata nem aratott éppen viharos tapsvihart – a legtöbben elutasították az ötletet.
„Elsőre jó ötletnek tűnik, de ha jobban megvizsgáljuk a kérdést, akkor a háztartások plusz két eurót fizetnének egy olyan dologért, amire nem biztos, hogy szükségük van, ráadásul más sportágaknak sem lenne ez hasznára” – reagált Michael Vesper, a Német Olimpiai Sportágak Szövetségének vezetője.
„Hagymázas egy ötlet, Hoeness elveszthette a kapcsolatát a valósággal…” – kritizálta a menedzsert a német Szabaddemokrata Párt (FDP) kulturális- és médiaszakértője, Christoph Waitz. „Az ötletből az következik, hogy más sportokért is fizethetnénk. Mondjuk plusz 20 centet a Tour de France-ért, plusz 80-at a Formula–1-ért és plusz 1.20-at a kézilabdameccsekért… Rémálom.”
Hoeness kollégáinak is vegyes a véleménye az ötletről. Dieter Hoeness (Hertha) szerint ésszerű a plusz két eurós díj, mint ahogy Heribert Bruchhagen (Eintracht Frankfurt) is támogatja azt, csakúgy, mint a Dortmund igazgatója. Mások jóval szkeptikusabbak voltak.
A menedzser úgy véli, a plusz 900 millió eurós bevétel végre versenyképessé tenné a német klubokat az angol, spanyol és olasz együttesekről. Érdekes, hogy az Olympique Lyon elnöke, Jean-Michel Aulas szintén az „alacsony” televíziós- és marketingbevételeket hibáztatta a francia csapatok (viszonylagos) versenyképtelenségét.
„Ezzel közel kerülnénk az angol csapatok 1.2 milliárd eurós, illetve az olaszok 1.1 milliárdos éves bevételéhez. Jelenleg 300 millió euró a csapataink éves bevétele a televíziós jogdíjakból, ez pedig látható, hogy milyen nehézségeket okoz. Ez a plusz pénz lehet a nyitja annak, hogy ismét BL-sikert ünnepelhessünk” – mondta Hoeness, aki még némileg alá is becsülte az angol klubok bevételét.
BEVÉTEL-ÖSSZEHASONLÍTÓ (TELEVÍZIÓS JOGDÍJAK)
Bundesliga | Premier League |
300 millió euró (Premiere) | 1.812 milliárd euró (Sky és Setanta) |
Csapatonként 8.33 millió euró | csapatonként 29.74 millió euró |