A tudományos Barca és a technológia, amely megváltoztathatja a futballt

FARKAS MÁTÉFARKAS MÁTÉ
Vágólapra másolva!
2019.12.25. 15:35
null
Az új technológia, a FlyFut alapját a drónokkal készített meccsfelvételek adják (Fotó: fly-fut.com)
A startup vállalkozások a labdarúgás jövőre is hatással vannak, hiszen egyre több klub ismeri fel azt, hogy a gyorsan változó fogyasztói szokásokhoz igazodni kell, és ehhez újszerű megközelítésre van szükség. A labdarúgás üzleti modellje jelenleg épp nagy átalakuláson megy keresztül, ezt felismerve a legnagyobb szereplők, mint az FC Barcelona vagy maga az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) is, úgynevezett innovációs központokat hozott létre, melyek feladata a versenyelőny, a fenntarthatóság és a fejlődés biztosítása. Ez a jelenség kívülről nagyon „bizniszközpontúnak” látszik, és az is: az induló vállalkozások támogatásának célja nem más, mint a profit és a hosszútávú nyereséges működés megtartása. Hogy hol keressük ebben a futball romantikáját? Az amatőröknél van még némi remény...

Ha a sport és azon belül a labdarúgás üzleti oldalára tekintünk, hajlamosak vagyunk a horribilis mértékben növekvő átigazolási díjakra és játékosfizetésekre gondolni. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa. Kétségkívül ezekre a bejelentésekre figyel a média és rajta keresztül több millió ember, de az is fontos, hogy a „dolgos hétköznapokon” mit tesznek a klubok a versenyelőny megszerzéséért, és hogyan gondoskodnak fenntarthatóságukról. Több cikkben is foglalkoztunk már azzal, hogy Európa topklubjai tulajdonképpen úgy működnek, mint a globális piacra termelő nagyvállalatok. Nemzetközi célközönséggel, minden országban értelmezhető jó teljesítménnyel próbálják maguk mellé állítani a szurkolókat, majd megtartani, és kiszolgálni őket. A köztük lévő verseny nemcsak a pályán, hanem azon kívül is egyre inkább élesedik, és ennek egyik legfontosabb eszköze az innováció. Ez vonatkozik a sportszakmai teljesítményt növelő (regeneráció, táplálkozástudomány, adatbányászat, stb.) újításokra, de az azon kívüli, az üzleti oldalt pozitívan befolyásoló (marketing, értékesítés, üzletvitel) megoldásokra is.

BARCELONA LEHET A SPORT SZILÍCIUM-VÖLGYE

Hogy konkrét példát is említsünk, az FC Barcelona két éve hívta életre innovációs központját (BIHUB, vagyis Barca Innovation HUB), amelyben azóta több mint 70 kutatási projektet indítottak el, személyesen 2300 diákot fogadtak és képeztek, és online módon is 10 000 fő csatlakozott az intézményben folyó munkához valamilyen formában. A Barcelona célja, hogy a sport tudományos részében is élen járjon, és egy olyan kreatív központot hozzon létre, amelyben a kulturális különbségeket áthidalva a vezető egyetemek, kutatók, startup vállalkozások, márkák, befektetők és sportklubok az egyes projekteken kiemelkedő eredményeket érjenek el együtt. A klub egyfajta közvetítő szerepet vállalt fel ebben, helyet és forrást adnak ahhoz, hogy a felek egymásra találjanak.

A világ leginnovatívabb cégeinek (Facebook, Apple, Google, Netflix) otthont adó egyesült államokbeli Szilícium-völgy inspirálta ezt a mintát, melyben a város is maximálisan a klub mellé állt. Ebben a környezetben vizsgálják többek között az MIT egyetem sporttudományi karának hallgatói a Barcelona és a La Liga-csapatok támadásépítési variációit is, melynek lényege, hogy bizonyos mozgások, mintázatok gyakorisága adatokkal is felírható, és ezzel hosszú távon időt tudnak megspórolni a szakmai stáb tagjainak.

Külön kutatják a sportolók testének hidratációs viselkedését is, amiben a Barcelona szponzora, a Gatorade a fő partner: a sportitalgyártó ezzel tökéletesíti a termékét, a csapat pedig a kifejezetten rájuk szabott italt kapja meg, amivel akár további pár százalékot nyerhetnek teljesítményben az edzéseken és a mérkőzéseken. Vizsgálat tárgyát képezi továbbá az alvásminőség növelése, a GPS-alapú taktikai mozgástervezés, vagy az 5G hálózat stadionba való kiépítése és felhasználási lehetősége is. A BIHUB emellett szakmai rendezvények szervezésével is igyekszik „beszívni” a világ sporttudományi szürkeállományát: nyolc kongresszust és számos több tucat konferenciát rendeztek az elmúlt két évben, több mint 2300 résztvevővel.

A Barca Innovation HUB bemutatkozója

„A LEGVESZÉLYESEBB DOLOG, AMIT TEHETÜNK, HOGY ÜLÜNK A BABÉRJAINKON” – CEFERIN

Nemcsak a klubok, hanem a szövetségek is egyre inkább nyitnak a technológiai és tudományos újdonságok felé. Esetükben nem a pályán mutatott teljesítmény növelése, hanem elsősorban a portéka eladhatóságának javítása, az eredmények fenntartása áll. Az UEFA 2018-ban indította el innovációs központját, elsősorban azért, hogy a gyorsan változó fogyasztói szokásokat folyamatosan figyelni tudja, és alkalmazkodhasson hozzá.

MI AZ A STARTUP?
A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozás, amely általában termék, szolgáltatás vagy üzleti modell innovációjával foglalkozik. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. A magas növekedési potenciál alapvetően a globális környezetben értendő, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak. A legsikeresebb magyar startupok alapításuk után komoly befektetésekre tettek szert, többüket dollármilliókért vásárolták fel. A magyar startupvilág zászlóshajói éveken keresztül a Prezi, Ustream és LogMeIn „triumvirátus” tagjai voltak, mára ez a szegmens igencsak megélénkült, és az iparági szakértők megközelítőleg 500 ilyen vállalkozást tartanak számon hazánkban.

Az Európai Labdarúgó-szövetség ebben a munkában kifejezetten számít a startupok részvételére, és nyílt pályázaton keresztül hirdetett versenyt az induló vállalkozások között, melynek növekedését részben vagy akár egészben finanszírozzák, de feladatuk, hogy elsősorban az európai foci növekedését segítsék, és illeszkedjenek az UEFA 2019–2024-es stratégiájába.

„A legveszélyesebb dolog, amit tehetünk, hogy ülünk a babérjainkon” – nyilatkozta Aleksander Ceferin elnök az UEFA 2019. februári kongresszusán. A vezér szavait tettek követték, és a „Startup Challenge” versenyen három induló vállalkozást is kiválasztottak, amellyel közösen dolgoznak tovább azon, hogy hosszú távon is versenyképesek maradhassanak az európai kupasorozatok.

Az első kiválasztott a WSC Sports volt, amely automatikus összefoglalókat képes küldeni bármilyen digitális eszközre. Ők gyártják például a Bajnokok Ligájában és az Európa-ligában szereplő brazil játékosokról szóló külön összefoglalót a brazil piacra, de ugyanezt gyorsan és hatékonyan meg tudják tenni bármely nemzet esetében. A második a Formalytics-applikáció, amellyel a játékosok nyomon követhetik saját képességeik fejlődését, és bizonyos gyakorlatokkal fejleszthetik is azokat. Ez különösen a fiatalabb generáció eléréséhez és „futballban tartásához” fontos, hiszen az alkalmazás segítségével a grassroots-, amatőr játékosok maguktól, nem egyesületi körülmények között is fejlődhetnek. A harmadik a LiveLike, amely egy „engagement”, vagyis reakció- vagy visszajelzés-növelő applikáció. A LiveLike SDX-et a szolgáltatók tudják ajánlani a nézők felé, melynek lényege, hogy a televízión, laptopon vagy telefonon meccset néző barátok akár chatablakot is nyithatnak, és közösen követhetik a mérkőzést akkor is, ha éppen fizikailag nincsenek egy térben.

A startupok sportban való térnyerésére jó példa a Német Labdarúgóliga (DFL) döntése is.
A német első és másodosztályú bajnokikért felelős szervezet 2018 év végén jelentette be, hogy létrehozza a „befektetői részlegét” is, amellyel induló és nagy növekedési potenciállal rendelkező, a labdarúgásban tevékenykedő vállalkozásokba invesztál majd. Az első együttműködést az izraeli Track160-nal kötötték meg, és tízszázalékos tulajdonrészt vásároltak a mesterséges intelligenciát (AI) és mély gépi tanulást (deep learning) alkalmazó, a játékosok mozgását elemző cégben. A Track160 módszerével nem szükséges GPS-t vagy egyéb viselhető szenzort hordaniuk a játékosoknak, nem igényel drága eszközszintű befektetést, ezért költséghatékony megoldást nyújt a kisebb csapatok részére is. A DFL vezérigazgatója, Christian Seifert kiemelte, hogy a Track160 csak az első lépés, és a szervezet olyan startupokba tervez fektetni, amelyek a sporttáplálkozás, az edzésmetódus, a közvetítések és a fan engagement területén is úttörő tevékenységet folytatnak.

A SPANYOL STARTUP, AMELY ÖRÖKRE MEGVÁLTOZTAT(HAT)JA AZ AMATŐR FUTBALLT

A startupok többsége már eleve azzal a céllal jön létre, hogy a nagy klubok és szövetségek beszállítói lehessenek, vagy adott esetben később teljesen értékesíthessék is a jól felépített cégüket (ezt nevezik az üzleti nyelvben „exit”-nek). Számos vállalkozás arra fókuszál, hogy inkább több, jól fizető ügyfele legyen, de akadnak olyanok is, amelyek a szurkolók kiszolgálására és az ő pénztárcájukra alapozzák meg tevékenységüket. Erre példa a spanyol FlyFut is. A Nemzeti Sport Online a madridi World Football Summit alkalmával hallgatta meg az egyik alapító prezentációját, aki teljes meggyőződéssel úgy vezette fel a terméküket, mint ami örökre megváltoztatja a labdarúgást.

Csak egy hely van, ahol teljesen önmagad lehetsz: a pálya – szól a FlyFut mottója.

A FlyFut küldetése, hogy valóra váltsa minden futballszurkoló álmát, és az amatőrök is átélhessék a televízióban hétről hétre csodált profik élményeit. Hogy visszanézhessék az általuk szerzett összes gólt, a kihagyott helyzeteket, a jó passzokat, és mindezt meg is oszthassák a közösségi oldalaikon. Ma ez még egyáltalán nem elterjedt gyakorlat, hiszen a legtöbb amatőr mérkőzést pályaszéli kamerákkal vagy mobiltelefonokkal dokumentálják, ha egyáltalán marad róla bármilyen képi és hanganyag. A FlyFut erre drónokat alkalmaz, majd a mérkőzések összefoglalói a játékosok telefonján keresztül válnak elérhetővé.

A spanyol startup működőképessége három tényezőből tevődik össze:

1. Dróntechnológia: ez teszi lehetővé a magas minőségű felvételek elkészítését. Egyedi nézőpontból, elérhető áron.

2. A tartalom, mint szolgáltatás (CaaS: content as a service) üzleti modellje. Az emberek hajlandóak fizetni azért, hogy egész évben releváns, személyre szabott tartalmak kapjanak. A FlyFut ráadásul rengeteg interakciót és elérést generál a videóival.

3. Maga a futball. A legnépszerűbb sport világszerte, óriási piaccal. Ha általánosságban nem csökken az igény a labdarúgás iránt, akkor a FlyFut részére is rendelkezésre áll a megfelelő tömegbázis, amelyre célozhatnak.

Az álmot a profik kreálják, de nagyon keveseknek adódhat meg az az élmény, hogy tömegek szeressék és tiszteljék őket. A felszerelést és a külsőségeket tekintve azonban az amatőrök is egyre többet költenek arra, hogy legalább abban hasonlónak érezhessék magukat. A tömeget tekintve világszerte egy több száz milliós bázisról beszélünk, hiszen mindenki idetartozik, aki privát ligában, junior- vagy seniorbajnokságban, vagy kispályás versenysorozatban játszik a saját szórakoztatására.

Az applikációban kétféle videó érhető el a meccsekről: egy ötperces összefoglaló, valamint a teljes mérkőzés. Az összefoglalóban három olyan elem szerepel, amely megadja a FlyFut által csak „mikrosztárhatásnaknevezett élményt:

1. Stadionhangeffekt

2. Profi grafikával tálalt összeállítás és felvezetés

3. Kommentátor

Ezeknek az elemeknek köszönhetően minden egyes amatőr meccset képesek életre kelteni.

Stadionhangeffekt, profi összeállítás és kommentátor a FlyFut alkalmazásában

Fontos része az applikációnak emellett a „Cut Your Clip” gomb is. A projekt kezdetén a szerkesztők azt látták, hogy általában mindig a csapat két legjobb játékosa és a kapus kerül be az összefoglalóba, amivel nagyon sok olyan embert veszítettek, aki fontos lenne az üzlet szempontjából. A „Cut Your Clip” funkcióval viszont minden egyes játékos minden csapatból képes egy 15 másodperces klip kivágására, amelyet megoszthat magáról a közösségi platformjain.

TÖBB MECCSET KÖZVETÍTENEK, MINT A HELYI PIACVEZETŐ SPORTTELEVÍZIÓ

Egy-egy ötperces összefoglaló megvágása az induláskor több munkanapot is igénybe vett. Ma azonban egy vágóprogram és egy hétfős csapat által 1400 meccset tudnak havonta felvenni és a felhasználók mobiljaira optimalizálni. Összehasonlításképpen a Spanyolországban a legtöbb bajnokság jogait birtokló MediaPro 1900 meccset ad le egy egész szezonban. A volument tekintve tehát két hónap alatt ez a startup tulajdonképpen több mérkőzést közvetít, részben ugyanannak a célközönségnek. A számok pedig önmagukért beszélnek: a játékosok 82 százaléka letölti az appot az ingyenes kipróbálási periódus (3 mérkőzés) alatt. A bajnokságokban részt vevő csapatok 64%-a előfizet a FlyFut szolgáltatásaira. Az átlagos appban töltött idő 9 perc 20 másodperc.

Példa egy felnőttek által játszott amatőr ligára: a helyi médiabajnokság fordulójának rövid összefoglalója

A FlyFut egyelőre csak Spanyolország területén érhető el, ahhoz, hogy valóra váljon a vállalkozás víziója, és globálisan is forradalmasíthassa az amatőr labdarúgást, két dolognak kell teljesülnie: a megfelelő mélységnek és szélességnek. A mélység alatt azt értik, hogy az új technológiát az emberek megismerjék, tudják helyesen alkalmazni, és értsék meg a lényegét.

A drónfelvételekkel és a FlyFut Próval folyamatosan fel tudják venni akár az edzéseket is, így könnyebben figyelhetők meg a taktikai mozgások, javítható bármilyen szintű csapat teljesítménye. A szélesség pedig arra vonatkozik, hogy mindez minél nagyobb tömeghez jusson el, használják, kövessék. A terjedés felgyorsítására kiváló eszköz a közösségi média, hiszen nemcsak a játékosok, hanem a hozzátartozók, barátok is megosztják ezeket a klipeket. Az alkalmazást egyébként információs csomóponttá tervezik fejleszteni a jövőben. A felhasználó ezen keresztül is vehet majd jegyeket kedvenc profi csapata meccsére, híreket olvashat bálványairól, követheti barátait, és láthatja, hogy az ő aktivitását hányan kedvelték. Egy applikáción belül a futballal kapcsolatos összes aktivitás: a saját amatőr meccsek, a csapattársak, az ismerősök és a követett sztárok.

A FlyFut is beszállt tehát a tartalomgyártók óriási versenyébe, újabb alternatívát kínálva az információval így is túlterhelt fogyasztónak. A startup fejlesztői saját terveik szerint nem kockáztatnak túl nagyot, hiszen a labdarúgás kortól, nemtől és ügyességtől is független szenvedély, a világ legnépszerűbb sportja. Mivel a vezetők sem ülnek a babérjaikon, még be is jöhet az elsőre igen optimisták tűnő jóslatuk, és örökre megváltoztathatják az amatőr focit, tovább mélyítve a szurkolók és a sportág kapcsolatát.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik