Európa három leggyorsabb versenypályája között lesz, és a világ leggyorsabb motorversenyzőit látjuk vendégül rajta. A Balatonring felépülésével viszszatér hazánkba a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye – 1990 és 1992 után újra nálunk száguldanak a legendák – Sávoly község határában. S hogy miért éppen ott? Mert a Balaton környékén lévő turisztikai fejlesztéseket ki kell használni. A közelben van a sármelléki repülőtér, a pálya a környező országokból közúton viszonylag könnyen megközelíthető lesz. Követelmény volt a futam odaítélésekor, hogy legyen elég szálláshely.
Egyelőre üresen áll a pálya majdani helye
Az alapkövet már letették (a pályarajzon kívül belekerült egy-egy magyar és spanyol zászló, valamint egy napilap, történetesen a Nemzeti Sport csütörtöki száma…), s az ünnepélyes alkalomra eljött mindenki, aki nemzetközi szinten számít. Itt volt a vb-t rendező Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta (ő a motorsport Bernie Ecclestone-ja), a pályát 70 százalékban tulajdonló WCM vezetője, Jorge Aspar Martínez (nem mellesleg Talmácsi Gábor csapatfőnöke) és persze az ügyben érintett politikusokon, Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági, valamint Gyenesei István önkormányzati miniszteren kívül a magyar világbajnok is tiszteletét tette. Levetítették a pályáról készült animációs filmet, megmutatták, milyen lesz, ha felépül (gyönyörű és modern, az garantált), ám ha körülnézett az ember, csak hatalmas, egészen pontosan kétszáz hektárnyi sík területet látott, amelyen munkagépek dolgoztak.
Százezer nézőt várnak az első versenyfutamra
Jorge Martínez, a Balatonring Zrt. 70 százalékos tulajdonosa egyáltalán nem aggódik emiatt, s ha ő nem aggódik, másnak sincs rá oka, hiszen a szakember tudja, mit csinál. Valenciában hat hónap alatt felépített egy MotoGP-pályát és kilenc hónap alatt egy Formula–1-es ringet – utóbbi kissé bonyolultabb projekt volt, hiszen az utcákon alakították ki a ring vonalvezetését. Szóval Martínez nem kezdő a szakmában, ráadásul abszolút elkötelezett a motorsport iránt: négyszeres világbajnok, és Talmácsi Gábor révén azt is tudjuk, hogy remek csapatfőnök.
Ő és a 30 százalékos tulajdonos Magyar Turizmus Zrt. üzemelteti majd a pályát, amelyet a spanyol Sedesa Csoport épít fel. A 200 millió eurós beruházás 800 munkahelyet teremt a Balaton térségében, maga a viadal pedig várhatóan nagyon sok nézőt vonz nemcsak hazánkból, hanem a környező országokból is. Optimista számítások szerint körülbelül százezer ember kíséri majd figyelemmel a helyszínen a 2009. évi Magyar Nagydíjat.
Az utánpótlás-nevelésre is hangsúlyt fektetnek
Jó néhány tárgyalás előzte meg már azt is, hogy a versenyt felvették a naptárba (a szerződés szerint az elkövetkező öt évben biztosan szerepel futamunk a programban), azt meg végképp, hogy letették az alapkövet. Ujhelyi István kezdte meg a tárgyalásokat másfél évvel ezelőtt Brnóban, s most kormányzati részről ő a program mentora. Először 2010-es magyar versenyrendezésről volt szó, utóbb azonban kiderült, csak a sanghaji viadal helyére lehet bekerülni a naptárba. Így tették egy évvel korábbra az első balatonringi viadal időpontját, amelynek megrendezéséhez nagy szükség lesz arra, hogy az időjárás kegyeibe fogadja a beruházókat és a kivitelezőket. Az enyhe tél már fél siker lenne.
A pálya természetesen nemcsak évi egy versenyre készül, arra törekednek, hogy az esztendő többi napján is kihasználják. Nagy hangsúlyt helyeznek az utánpótlás-nevelésre, amivel nem találják fel a spanyolviaszt, ugyanez kiválóan működik Valenciában. A létesítmény a világ egyik legjobban megépített pályája – amelyen kivétel nélkül izgalmasan alakulnak a versenyek – egyben iskola is, ahonnan tucatjával kerülnek ki a tehetségek. A Balatonringgel kapcsolatban is hasonlóak az elképzelések.
S hogy ki nyeri meg a versenyt?
Jorge Martínez szerint a 250 köbcentis kategóriában nem más, mint Talmácsi Gábor.
Ha ő mondja…