Titkos teszt.
A szentkirályszabadjai reptér lezárva, belépni csak külön engedéllyel lehet – nem játék ez, kérem, egy háromszázzal száguldó Formula–1-es versenygép bizony okozhat meglepetéseket. Titkos teszt – egészen addig, amíg Palik László el nem rajtol a Red Bull-Renault-val. Az még hagyján, hogy a szerelőkre úgy záporoznak a kövek, mintha puskával tüzelnének rájuk, de még a közeli faluban is tisztán hallani a V10-es üvöltő hangját – csoda, ha Mari néni kezéből nem esik ki a fakanál ijedtében. Imponáló, na!
Palik immár jó néhány teszttapasztalattal a háta mögött megállapítja, bizony érezhető a különbség a V8-as és a V10-es motorok között. „Mintha gyomron rúgtak volna” – írja le szemléletesen a rajtélményt.
A Red Bull szerelői dörzsölik a tenyerüket – elégedettek a látvánnyal. Az egyik mérnök megpróbálja rábeszélni a pilótát, hogy legyen óvatosabb, de ha jobban belegondol, ő is tudja, hogy hiábavaló minden, hiszen nem mindennap adatik meg az embernek, hogy Formula–1-es autót vezessen, és ha igen, szeretné kihasználni. „A világ végére is elmegyek, ha azt mondják, hogy egy kilométert megtehetek egy F1es versenygéppel – mondja Palik. – Amikor néhány éve először vezettem, kicsit aggódtam, mert tudtam, horribilis pénzbe kerül csak a beindítása is, most már úgy kezelem, mint bármely más versenyautót – és meghálálja a bizalmat, nagyon jól viselkedik, és hatalmas élményt szerez.”
Palik után egy legenda, Gerhard Berger gurul a pályára. Ha nem lennének az ősz szálak a hajában, azt mondhatnánk, semmi sem változott – ugyanolyan jó formában van, mint évekkel ezelőtt, amikor a Ferrari, a McLaren vagy éppen a Benetton autóját kormányozta.
A technikai újítások eléggé szokatlanok számára, fordulás közben rá is hajt a fűre – futnak a szerelők, újraindítják az autót, és minden rendben. Kis technikai megbeszélés – mint a régi szép időkben –, aztán száguld megint, hiszen csütörtökön Tihanyban és Siófokon mindennek tökéletesnek kell lennie. Ott már nézők is lesznek, akikkel meg kell ismertetni és még jobban megszerettetni a Formula–1-et.
Berger már önmagában jó alany erre, hiszen annak idejénaz első tucat Magyar Nagydíjon ő volt a „mi” pilótánk, a „sógor”, aki jó barátja volt a kor másik nagy legendájának, Ayrton Sennának. Az osztrák 14 szezont teljesített a száguldó cirkuszban, 210 versenye közül 48 alkalommal állt a dobogóra, tíz futamgyőzelmet aratott. Annak idején humorérzékéről és agresszív vezetési stílusáról volt ismert.
Humorért most sem kell a szomszédba mennie (folyamatosan nevet a szeme), vezetési stílusa azonban mára megváltozott – legalábbis ha tesztről van szó. Mert a versenypályán még ma sem ismer tréfát.