Jövőre jön a MotoGP

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2008.07.24. 00:24
Címkék
A MotoGP versenynaptárában a jövő évtől kezdve minimum öt esztendőn keresztül szerepel a Magyar Nagydíj – legelőször 2009 szeptemberében látogat hazánkba a gyorsasági motorsport elitje. Addigra természetesen még fel kell épülnie a vadonatúj, Sávoly község melletti versenypályának, amelynek tervei már készen állnak. A munkálatok szeptemberben kezdődnek.

Tavaly még csak távoli tervnek tetszett, aztán kevesebb mint egy év alatt (hiszen Ujhelyi István akkori államtitkár a brnói viadalon kezdte meg a tárgyalásokat) „nyélbe ütötték” az üzletet – lesz világbajnoki futamunk. Az a negyvenezer magyar (s reméljük, ennél majd jóval több), aki eddig minden augusztusban Brno felé vette az irányt, a jövő esztendőtől kezdve hazai környezetben is láthatja kedvenceit. A világbajnokságon szereplő magyarokat (Talmácsi Gábort és Tóth Imrét), no meg persze a legnagyobb világsztárokat, Valentino Rossit, Jorge Lorenzót, Casey Stonert és a többieket...

Szerda délelőtt Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter bejelentette: Magyarország 2009-től minimum öt évig MotoGPfutamnak ad otthont. S bizonyítva, hogy az ügy nemcsak nekünk fontos, az esemény sajtótájékoztatójára hazánkba utazott Carmelo Ezpeleta, a világbajnokságot rendező Dorna elnöke, valamint Talmácsi Gábor csapatfőnöke, Jorge Martínez (az ő cége lesz a pálya üzemeltetője a Magyar Turizmus Rt.-vel közösen), illetve a legnagyobb befektető, a Sedesa vezetője, Vicente Cotino. Utóbbi cég 40 milliárd forintos beruházás keretében építi fel a versenypályát (csak a ring maga majd húszmilliárd forintba kerül), amelyre több mint százezer embert várnak a nagydíjak idején, valamint egy golfpályát és egy ötcsillagos hotelt.

Az elmúlt hónapokban a magyar vb-futammal kapcsolatos legfontosabb kérdés az volt: hol rendezik?

A válasz mostanra megszületett: a Balatonring (merthogy így hívják majd) Sávoly község szomszédságában, a Balaton térségében épül fel. Ez többek között abból a szempontból is praktikus, hogy nem lesz gond a megközelítésével, mivel nemcsak az autópálya van közel, hanem a sármelléki reptér is. Sokakban felvetődött, miért nem lehet a Hungaroringen megrendezni a viadalt, a kérdésre azonban az a válasz, hogy a Formula–1-ben használatos aszfaltozott bukóterek miatt a pályán csak hatalmas átalakítások árán lehetne MotoGPviadalra biztonságos körülmények között sort keríteni.

„A világbajnokság jövő évi programjában tizennyolc futam szerepel, s az egyik a Magyar Nagydíj – erősítette meg Carmelo Ezpeleta, a vb-t rendező Dorna elnöke. – Az önök országában régóta tartanak motorversenyeket, s most itt az alkalom, hogy vébémenőiket hazai pályán lássák a szurkolók, akik a résztvevőkkel közösen nagydíjanként átlagosan nyolcvanmillió eurót költenek el. Persze egy dolog versenyt rendezni, és másik vadonatúj pályát építeni. Kormányuk azonban mindenben segít, s holnaputántól a Magyar Nagydíj hivatalosan is szerepel majd a világbajnokság programjában.”

A verseny időpontjának kijelölésénél egy fontos szempontot vettek figyelembe: ne essen egybe a turistaszezonnal, vagyis ne júliusban vagy augusztusban legyen. Az első viadal szeptemberi időpontja már biztos (nyilván mivel a pályaépítéshez időre van szükség), a további években azonban elképzelhető, hogy tavaszra hozzák előre Magyar GP-t, amely nemcsak a sport szempontjából fontos, hanem turisztikai és gazdasági aspektusból is. Arról már nem is beszélve, hogy a gyorsaságimotorosvb az egyik legnézettebb sportesemény a világon.

A vonalvezetés kialakításánál figyelembe vették a versenyzők kívánságait: a látványterv alapján a jelenlegi vb-helyszínek közül a leendő ring a valenciaira hasonlít a legjobban – abból a szempontból mindenképpen, hogy arénajellegű pályáról beszélünk, amely nagyon közönségbarát, mivel a lelátókról az egész aszfaltcsíkot jól be lehet látni.

„A pálya természetesen nemcsak a világbajnoki futam miatt épül, számos más lehetőséget is rejt magában – ilyen például egy motorosiskola, amilyet Valenciában is létrehoztunk. A tervek szerint ez Talmácsi Gábor nevét viselné, s itt képeznénk a jövő motorversenyzőit jó tanárok segítségével” – mondta Jorge Martínez, akinek a cége (Worldwide Circuit Management) a Turizmus Rt.-vel közösen üzemelteti majd a Balatonringet.

Hosszú távra terveznek tehát, a Talmácsi Gábor és Tóth Imre utáni időszakra is gondolnak, bár az elkövetkező néhány évben még biztosan az ő személyük lesz az (pontosabban Tóthék esetében az egész magyar alakulatról is beszélhetünk), amely a Balatonringre vonzza majd a drukkereket...

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik