Úgy hallom, rekordidő alatt betelt a nevezési lista a következő Dakar-ralira.Úgy hallom, rekordidő alatt betelt a nevezési lista a következő Dakar-ralira.
Igaz ez?
Igen. Már nem tudunk nevezéseket fogadni, több mint ötszázötven jármű legénysége jelezte ugyanis részvételét a versenyünkre – mondta Frédéric Lequien, a verseny egyik igazgatója. – Persze, közülük lesz azért olyan, aki végül nem jön el, mert nem tudja összegyűjteni az induláshoz szükséges pénzt, de azért így sem panaszkodhatunk.
Mire számíthatnak azok a résztvevők, akik Afrikához szoktak? Hasonló terepen autózhatnak?
Nem. Teljesen más terepen – habár itt is lesznek homokdűnék. A versenyzőknek és az autóknak egyaránt megterhelő lesz ez a viadal. Lesznek gyors szakaszok, amelyek a volt ralipilótáknak fekszenek jobban, és persze átkelünk jó néhány hatalmas dűnén is. Szerintem sokan meglepődnek majd azon, hogy mivel találják szembe magukat.
Hogyan lehet felkészülni rá?
Fizikailag muszáj a topon lenni, mert aki nem teszi, két-három nap után biztosan elbúcsúzik a küzdelmektől. Argentínában és Chilében januárban lesz nyár, tehát nem kell meglepődni, ha negyven fok fölé emelkedik a hőmérséklet. Ehhez jön még, hogy több mint hatezer kilométer a szelektív szakaszok hossza, úgyhogy én mondom, nem lesz könnyű...
Tud valamit mondani a magyar versenyzőkről?
A jelentkezések alapján ugyanannyian lesznek, mint amennyien az idei versenyen indultak volna, vagy talán még eggyel többen is... Igen, ha jól emlékszem, huszonegyen jelentkeztek, de ebben nemcsak a versenyzők vannak benne, hanem a szervizcsapatok is.
Mi jelenti a legnagyobb kihívást a következő Dakaron?
Hogy az emberek nem ismerik a terepet. Afrikában már mindenki egy kicsit otthon érezte magát, a rutinosabbak már tudták, nagyjából mi vár rájuk a következő napon. Most ilyen nem lesz, senki sem tudja, mi következik, s ez természetesen sokkal nagyobb stresszt jelent. Óvatosabbnak kell lenni, és túlélni a hatezer kilométernyi szelektív szakaszt. Ez olyan, mintha New Yorktól Los Angelesig autózna az ember, csak éppen nem aszfaltúton, hanem végig off road. Másrészt pedig a chilei sivatagban forróság lesz, ez is plusznehézség.
Mi a legjobb stratégia, ha valaki nyerni akar?
Ha valaki nem ringatja magát abban a hitben, hogy könnyű lesz, mert nem lesz az. A verseny folyamán pedig figyelni kell arra, hogy csak akkor támadjon valaki maximális erőbedobással, ha arra nagyon nagy szükség van. Mindig meg kell próbálni keveset tartalékolni a következő és az azt következő napra is... Azt mondom, ez a Dakar nehezebb lesz, mint az előzőek.