Nem ért véget a Magyar Nagydíj leintésével a McLarenen belüli viszály, sőt egyes vélemények szerint most kezdődik az igazi csata a wokingi istállónál. Fernando Alonso és Lewis Hamilton nemigen beszél egymással, az időmérő edzésen Hamiltont a boxban feltartó Alonso büntetése után pedig a csapatvezetőség is nehezen tesz igazságot kettejük között.
A legaggasztóbb az, hogy Alonso a verseny utáni csoportos interjú során nem adott egyértelmű választ a jövőjét firtató kérdésekre. A Renault-t az előző idény végén elhagyó spanyol 2009 végéig, azaz három évre kötelezte el magát a McLarenhez, de már nem biztos benne, hogy kitölti szerződését.
A spanyol az év eleje óta fokozódó feszültséget érez a csapaton belül. Már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjat megelőző sajtótájékoztatókon rosszul- esett neki, hogy kétszeres világbajnok létére átnéz rajta a sajtó, inkább mindenki a téli teszteken remeklő Hamiltonnal foglalkozik.
Aztán amikor az újonc egyre többször megverte a pályán, nem is rejtette véka alá rossz érzéseit: a spanyol sajtóban arra panaszkodott, hogy a McLaren Hamiltont kezeli kiemelten.
Amikor vasárnap azt kérdezték tőle, el bírná-e viselni ezt a helyzetet három évig, így válaszolt: „Nem tudom.” Ugyanez a felelet érkezett arra a kérdésre is, elgondolkozik-e azon, hogy idő előtt távozzon a McLarentől. A spanyol sajtó messzebb ment, a Marca szerint Alonso bizalmasan elárulta, hogy ultimátumot adott Ron Dennisnek: jövőre vagy Hamilton távozik a McLarentől, vagy ő.
Spanyolország egyébként egy emberként állt Alonso mögé az ügyben, a McLarent bírálják, mert nem kezeli kellő tisztelettel a kétszeres világbajnokot, a Spanyol Motorsport-szövetség pedig hivatalos nyilatkozatban kifogásolta a pilóta rajtbüntetését, és jelezte, hogy kiáll Alonso mellett, illetve bírálta Ron Dennist.
Az elnök elismerte, hogy nehéz időszakon megy át a csapat, ám kijelentette, hogy a McLaren mindenekfelett áll, egyetlen csapattag sem nőhet a szervezet fölé.
„Nehéz úrrá lenni az ilyen helyzeteken, de a munkám része, hogy ezt megtegyem
– mondta Dennis. – Minden döntésemmel a csapat érdekeit kell szem előtt tartanom. A McLarennél mindig is egyenlő volt a két pilóta, ezen a felfogáson senkinek a kedvéért nem változtatunk. F1-es istállóként különös értéket képviselünk, és aki ezt nem tartja tiszteletben, elmehet – a csapatnál betöltött szerepétől függetlenül.”
Rengeteg találgatás látott már napvilágot arról, hogy mi lesz Alonsóval. Ezek már akkor elkezdtek terjedni, amikor Hamiltonról kiderült, hogy képes lesz felvenni a versenyt a vbcímvédővel. Alonsónak ugyanis a Renault-nál nem voltak hasonló gondjai, a teljes csapat mögötte állt, és kiszolgálta. Itt viszont Hamilton is ugyanolyan támogatást kap, mint ő – erről beszélt Ron Dennis.
Volt már hasonló helyzetben a McLaren Alain Prost és Ayrton Senna kettőse idején (lásd keretes írásunkat), akkor valóban a szezon végéig tarthatott az egyenlőség. Csakhogy az idén a Ferrari is roppant erős, előfordulhat, hogy a McLarenen belül
egyezség született arról, hogy az idényzárása előtt néhány versennyel a csapat az egyik pilóta mögé áll, mert a legfőbb cél mégiscsak a Ferrari legyőzése.
Ha ez a verseny a Hungaroring volt, sokat megmagyaráz arról, miért akart Alonso mindenképpen az első rajtkockából indulni, miért mondta, hogy még nem tudja, mit hoz a jövő. Ez persze csak feltételezés, vélhetően sohasem derül ki, volt-e ilyen egyezség, és ha volt, melyik nagydíjat követő vb-állás a döntő. Dennis nyilatkozata után az is valószínű, hogyha létezett a megállapodás, azt egyszer és mindenkorra felrúgták, megkockáztatva ezzel, hogy az egyik Ferrari-pilóta elorozza a vb-címet.
Hogy mi lesz Alonsóval? Egyes felvetések szerint a McLaren számára kézenfekvő lenne, ha megnyeretné vele a világbajnokságot, és mivel Alonso többször is hangoztatta, hogy három vb-címmel elégedett lenne, vissza is vonulhatna. Ha folytatja a versenyzést, de nem marad a McLarennél, visszamehet a Renault-hoz, vagy rengeteg pénzzel kecsegtető másik istállóhoz szegődhet, mint a Red Bull vagy a Toyota. Mclarenes szerződésében állítólag az is benne van, hogy ha megtépázzák a csapat jó hírnevét, bármikor elhagyhatja az istállót, azaz ha az FIA fellebbviteli bizottsága elmarasztalja a wokingiakat, a címvédő következmények nélkül távozhat. Az olasz Tuttosport szerint az is elképzelhető, hogy nem Alonso, hanem Hamilton hagyja el a McLarent (lásd a sajtóvisszhangot), bár a több mint tízéves közös munka után megdöbbentő lenne, ha az angol átszerződne a Ferrarihoz…
Mindenekelőtt azonban háromhetes nyári szünet következik. Jókor, mert minden érintettre ráfér a pihenés, idő kell ahhoz, hogy átgondolják a Hungaroringen történteket. Dennis már jelezte, hogy néhány napra eltűnik, mert a kémbotrány és a pilótái is kifárasztották.
Arról pedig, hogy a McLaren végül fellebbez-e a Hungaroringen elvett konstruktőrpontjai miatt, Martin Whitmarsh, a csapat vezérigazgatója, Dennis jobbkeze dönt.