Az első Bahreini Nagydíj előtt, 2004-ben vegyes érzelmekkel utazott a Formula–1-es mezőny a Perzsa-öbölben található szigetországba. A Közel-Keletről az emberek többségének a terrorizmus jutott az eszébe, a helyi képviseletek arra figyelmeztették a csapatokat, ne menjenek testőri kíséret nélkül közterületre, és kerüljék a szélsőségesen hagyománytisztelő vendéglátóegységeket. Nagy előszeretettel mutogatták a pálya menti kerítés mellett álló fegyveres őröket; az volt az ember benyomása, hogy háborús övezetbe kalandozott az F1.
Ez a kép mostanra teljesen megváltozott, a Közel-Kelet a nagy üzletek bölcsőjévé vált, és a Formula–1 számára is az egyik legfontosabb piac lett. A Bahreini Nagydíj jövője 2013-ig biztosítva van, 2009-től az emírségekbeli Abu-Dzabi is rendezhet futamot, Dubaiban lélegzetelállító F1-es élményparkot építenek, miközben a McLarenben és a Ferrariban is tulajdonrészt szerzett egyegy közel-keleti társaság. A bahreini kormány által működtetett Mumtalakat vállalat 30 százalékos részesedéssel bír a McLarennél, míg az abu-dzabi Mubadala csoport öt százalékot birtokol a Ferrariból. Emellett két emírségekbeli vállalat, az Etihad légitársaság és az Aldar fejlesztő cég közösen a Spyker-istálló névadó szponzora lett.
„A Közel-Kelet megítélése óriási változáson ment keresztül a Formula–1-nek köszönhetően –
mondta Martin Whitaker, a bahreini versenypálya igazgatója. – A futamunk előtt még az is
aggasztó volt a külföldiek számára, hogy ideutazzanak. Mostanra viszont széles körben elismert vendéglátókká váltunk, és a fontos emberek tudják, hogy itt nagyon jó üzleteket lehet kötni.”
A Bahreini Nagydíj hatására számos más motorsporteseményt is odavittek. Dubai és Katar is kiváló pályával büszkélkedhet, Kuwaitban most jelezték, hogy építenének egyet, és már tervezik a NASCAR világméretű mását, a Speedcart, amelynek központja a Közel-Kelet lenne (olyan nevekkel a mezőnyben, mint Jean Alesi vagy Johnny Herbert).
Bernie Ecclestone, az F1 első embere dörzsöli a tenyerét, hiszen kincsesbányát talált. Annak örülne a legjobban, ha a tavalyi idényhez hasonlóan Bahreinben lenne az idénynyitó, hiszen Európában is sokkal többen nézik a kora délután rajtoló versenyt, mint a hajnali Ausztrál Nagydíjat. Ráadásul minél meszszebb van az arábiai futam a nyári időszaktól, annál kevésbé gyötrő a sivatagi hőség.
A helyiek érdeklődése még hagy kívánnivalót maga után, ennek növelésére egy olyan szupertehetségre lenne szükségük az araboknak, mint Lewis Hamilton. Több helyi versenysorozat (Chevrolet Lumina V8 túraautó-bajnokság és Thunder Arabia nyitott karosszériás sorozat) zajlik már, ezekben esetleg feltűnhetnek és érvényesülthetnek az ígéretes fiatalok.
„A helyi bajnokságok egyre népszerűbbek, és ahogy kialakulnak az autóversenyzés alapjai, a helyi országok is egyre könnyebben találnak rá a tehetségeikre. Egyetlen kiemelkedő srác sikerei pedig újabb lökést adhatnak az autósportnak” – mondta Martin
Whitaker.
A Közel-Kelet megnyílt az F1 felé, Bernie Ecclestone pedig biztos benne, hogy hosszú házasság köttetett: „Abu-Dzabival
hétéves szerződésünk van, de biztos vagyok benne, hogy amíg létezik az F1, visszajár majd erre a csodálatos vidékre.”