Hol van már az ijedt kisfiú?

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.03.09. 01:04
Címkék
Három nap múlva kihunynak a piros lámpák Bahreinben, az idénynyitó verseny rendhagyó helyszínén. Hatrészes sorozatunkban a tavalyi szezon hat legjobb pilótáját vesszük górcső alá – attól kezdve, miként telt a telük, egészen addig, milyen esélyekkel vágnak neki a 2006-os évadnak. A hatodik, záró rész a világbajnoki címvédő Fernando Alonsóról, a Renault-tól az idény végén búcsúzó spanyol pilótáról szól.
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Getty Images
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Getty Images
Fernando Alonso az évad végén elköszön a Renault-tól, tervei szerint címvédéssel
Fernando Alonso tavaly kiegyensúlyozott, megbízható versenyzéssel megnyerte az egyéni világbajnokságot, és amikor már megvolt a trófeája, Japánban és Kínában ízelítőt adott a sebességéből is, konstruktőr-világbajnoki címhez segítve a Renault-t. Egy éve kiválóan kezdte a szezont, és az első négy versenyen megszerzett előnyét megtartotta a többiekkel szemben.

A viszonylag kis költségvetéssel dolgozó Renault-ról pedig sokan azt gondolták, hogy Mike Gascoyne technikai igazgató távozása után mélyrepülésbe kezd. Ám nem így történt, az enstone-i központban és a viry-chatilloni motorgyárban is megmaradt a fegyelem. Az eredmények pedig jöttek, és Kínában Alonso az autóját a boxutcával összekötő rádión énekelte a We Are The Championst, míg tíz nappal később Viry-Chatillonban a motorszerelők a fordulatszámokkal játszva a V10-essel „dúdoltatták” el a Queen magasztos dallamát.

Alonso 24 évesen a Formula–1 legfiatalabb világbajnoka lett, ez a futamgyőzelem és a pole pozíció után a harmadik fontos kategória, amelyben korrekorder lett. Pedig sokan nem is számítottak erre, amikor 2001-ben a Minardi-istálló versenyzőjeként bemutatkozott a Formula–1-ben. Akkor mindenki Juan Pablo Montoyával és Kimi Räikkönennel, a másik két újonccal foglalkozott, és az oddsok is mellettük szóltak.

Alonso 2002-ben a Renault-nál tesztpilótaként eltöltött év alatt azonban levetkőzte hallgatag, mondhatni, alamuszi viselkedését, és az azt követő három év alatt a nagyközönség szeme láttára vált világbajnokká. Spanyolországban valósággal imádják, a Formula–1-es versenyeknek már nagyobb a nézettségük, mint a Barcelona–Real Madrid futballrangadóé, és a Spanyol Nagydíjon rendre telt ház van. Ráadásul, mivel nem barcelonai és nem is madridi, Alonsóval szemben senkinek sincs ellenérzése.

Fernando Alonso téli teszteredményei

Január
Barcelona

1. Massa (Ferrari) 1:15.664
2. Alonso 1:16.200
Valencia
1. De la Rosa (McLaren) 1:16.509
6. Alonso 1:18.512

Február
Barcelona

1. Button (Honda) 1:13.935
3. Alonso 1:13.977
Jerez
1. Alonso (Renault) 1:16.956
Valencia
1. Räikkönen (McLaren) 1:09.983
4. Alonso 1:10.552
Az idény végén megkapta az Asztúria Hercege díjat, amely a legnagyobb, sportolóknak járó elismerés Spanyolországban. Szülővárosában, Oviedóban hónapok alatt felépítették rá az idegenforgalmat, ami októberi hazatérésekor tetőzött: tízezrek ünnepelték a főtéren.
A télen, még a tesztelések megkezdése előtt úgy döntött, hogy az idény végén lezár egy fejezetet az életében, és a McLarenhez szerződik. A sors iróniája, hogy az őt 2001-ben háttérbe szorító Räikkönen, Montoya páros valamelyikét szorítja majd ki a csapatból, amelyben több perspektívát lát, mint a Renault-ban (ez nem csoda, hiszen a wokingi team a Johnnie Walker és a Vodafone után az Emirates légitársaságot is megnyerte szponzorának).

Nem a francia istálló teljesítményével van a gond, hanem Carlos Ghosn igazgatóval, akit 2005-ben neveztek ki Louis Schweitzer helyére. Ghosn nem rajong annyira a Formula–1-ért, mint elődje, a rossz nyelvek szerint kizárólag a nyereségvágy hajtja, és ha rajta múlik, még alacsonyabb lesz a többiekkel szemben eddig is elenyésző költségvetés (a legtöbbet, körülbelül 360 millió eurót, azaz 90 milliárd forintot költő Toyotánál 100 millióval kevesebből gazdálkodik). Alonso távozásának bejelentésével egy időben elindultak a találgatások a Renault jövőjéről is, de a spanyolt ez már nemigen izgatja – csak a soron következő évad.

Ennek pedig ő a legnagyobb esélyese. A vb-cím megszerzésével lekerült a nyomás a válláról, és az új szerződéssel a zsebében szabadon autózhat, nem beszélve arról, hogy a téli teszteléseken kiváló teljesítményt nyújtott az új R26-os. A szakértők mellett a vetélytársak is a címvédőt tartják a legnagyobb favoritnak, és a spanyolnak biztosan nem száll fejébe a dicsőség. Számára az a legfontosabb, hogy sikeresen búcsúzzon a Renault-tól, amely élete legnagyobb lehetőségével ajándékozta meg, és a 2000 óta tartó Schumacher-éra lezárásához segítette.

Hírességek versenyeznek
Híres emberek szereplésével rendeznek autóversenyt Szahírban a Formula–1-es nagydíj hétvégéjén. Szombaton és vasárnap is 16 autó áll rajthoz a tízkörös viadalon, amelynek első felét profi versenyzők, a másodikat pedig a hírességek teljesítik. A Chevrolet V8 SS Luminák volánja mögé beülhet többek között Steve Redgrave, az ötszörös olimpiai bajnok brit evezős, Michael Johnson, a négyszeres olimpiai bajnok amerikai futó, valamint olyan zenészek, mint Jay Kay a Jamiroquaiból, Rick Parfitt a Status Quóból vagy éppen John Legend. Hölgyek is lesznek a versenyzők között az iráni Laleh Szedik, a hírességeknél Emma Parker Bowles brit autós újságíró és Anoushka Shankar indiai származású szitáros-énekes ragadhat kormányt.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik