Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella révén a Renault szerezte meg az utolsó, a konstruktőr-világbajnoki címet eldöntő futam első két rajthelyét, míg a nagy rivális McLarentől Kimi Räikkönen a harmadik, Juan Pablo Montoya pedig az ötödik helyről várja a startot.
Reuters
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Reuters
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Álomszerűen alakult a Renault számára a Kínai Nagydíj hivatalos időmérő edzése, a konstruktőr-világbajnoki címre pályázó istálló ugyanis elfoglalta az első sort Sanghajban. A pénteki párás idő után szombaton nem zavarta meg különleges időjárási körülmény a tréninget, így mindenki kihozta az autójából a maximumot. Ezért kissé meglepő, hogy a két McLaren-Mercedes nem tudott beférni az első sorba, igaz, az edzésen Juan Pablo Montoya másodikként hajtott ki az aszfaltra. A kolumbiai idejét ugyanakkor nemigen tudták megközelíteni mindaddig, amíg az utolsó ötös sorra nem került. Jenson Button már megelőzte Montoyát, mint ahogy a két renault-s és Kimi Räikkönen is. Mark Webbernek is jó esélye volt erre a Williams-BMW-vel, de az utolsó előtti kanyarban elfékezte magát, és csak a tizedik lett. Montoya eleinte kiugrónak tűnő teljesítménye kevés üzemanyagot sejtet, de ennek ellentmondanak a versenyző szavai.
"Ha minden úgy alakul, ahogy elterveztük, sikerül elérnünk azt az eredményt, amely a világbajnoki címhez kell" – mondta Montoya. Räikkönen autójában biztosan több üzemanyag van, a finn ezért nem is aggódik a Renault-k kiugró produkciója miatt. "A stratégiánk kidolgozásakor tudtuk, hogy nem sok esélyünk lesz a pole pozíció megszerzésére, de ez nem zavar minket. Elég jól kitaláltuk a boxkiállásaink forgatókönyvét, ezért bízom a végső sikerben" – tette hozzá Räikkönen. Derűlátásuk jogos, ha azt vesszük figyelembe, hogy az előző futamokon a McLaren-Mercedesek rendre később jöttek ki első alkalommal a boxba, mint a Renault-k, és ezzel jókora előnyhöz jutottak vetélytársukkal szemben.
A Räikkönen és Montoya közé férkőző Button nem lát esélyt arra, hogy a teljes versenytávon tartsa a tempót a Renault-kkal és a McLaren-Mercedesekkel, ezért úgy tűnik, csakis a két élcsapat teljesítményén múlik a konstruktőr-világbajnoki cím. A Renault a 2003-as Malajziai Nagydíj óta először, összességében 19-edszer sajátította ki az első sort, Fernando Alonso pedig megszerezte a Michelin századik rajtelsőségét – ezzel szép búcsúajándékkal lepte meg az évad végén visszavonuló sportvezetőt, Pierre Dupasquier-t.
"Tökéletes volt a köröm, magam is meglepődtem, milyen erős az autónk ezen a hétvégén. A pálya is tisztult, az időmérőn már könnyen lehetett irányítani a gépet" – örvendezett a spanyol világbajnok. Alonso azt is kiemelte, hogy amíg csapata az idény nagy részében visszafogottan fejlesztett, és a biztonságot tartotta szem előtt, az utolsó futamra minden kockázatot vállal, és agresszív hozzáállásának köszönhetően meg is nyerheti a vb-t. Giancarlo Fisichella is az új motornak tulajdonítja, hogy az első rajtsorból indulhat, érvét alátámasztja, hogy csúcssebességben a Renault-k messze felülmúlták a többieket.
A harmadik leggyorsabb pilóta, Michael Schumacher is több mint négy kilométer/órával volt lassabb a hosszú egyenesben, mint a renault-sok. Schumi a vb-címért csatázók mögött a legjobb szeretne lenni a versenyen, ezzel szépen búcsúztatná az idényt. Az évad előtt sorozatban öt vb-címet szerző németről a télen szinte mindenki biztosra vette, hogy megdönti Ayrton Senna 65 pole pozíciós rekordját, azaz legalább háromszor az élről indul – de csupán a Magyar Nagydíjon szerezte meg az első rajtkockát, tehát továbbra is elmarad a legendás braziltól.
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a hivatalos időmérő edzés eredménye, egyben nem hivatalos rajtsorrend:
1.
Fernando Alonso
spanyol
Renault
1:34,080
2.
Giancarlo Fisichella
olasz
Renault
1:34,401
3.
Kimi Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:34,488
4.
Jenson Button
brit
BAR-Honda
1:34,801
5.
Juan Pablo Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:35,188
6.
Michael Schumacher
német
Ferrari
1:35,301
7.
David Coulthard
brit
Red Bull Racing
1:35,428
8.
Rubens Barrichello
brazil
Ferrari
1:35,610
9.
Ralf Schumacher
német
Toyota
1:35,723
10.
Mark Webber
ausztrál
BMW-Williams
1:35,739
11.
Felipe Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:35,898
12.
Jarno Trulli
olasz
Toyota
1:36,044
13.
Antonio Pizzonia
brazil
BMW-Williams
1:36,445
14.
Christian Klien
osztrák
Red Bull Racing
1:36,472
15.
Narain Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
1:36,707
16.
Jacques Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
1:36,788
17.
Takuma Szato
japán
BAR-Honda
1:37,083
18.
Christijan Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:39,105
19.
Tiago Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
1:39,233
20.
Robert Doornbos
holland
Minardi-Cosworth
1:39,460
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a harmadik szabaedzés eredménye:
1.
Kimi Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:34,253
2.
Juan Pablo Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:34,446
3.
Giancarlo Fisichella
olasz
Renault
1:34,472
4.
Fernando Alonso
spanyol
Renault
1:34,631
5.
Mark Webber
ausztrál
BMW-Williams
1:34,749
6.
Jenson Button
brit
BAR-Honda
1:35,004
7.
David Coulthard
brit
Red Bull Racing
1:35,296
8.
Takuma Szato
japán
BAR-Honda
1:35,461
9.
Felipe Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:35,532
10.
Antonio Pizzonia
brazil
BMW-Williams
1:35,675
11.
Michael Schumacher
német
Ferrari
1:35,981
12.
Jacques Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
1:35,982
13.
Rubens Barrichello
brazil
Ferrari
1:35,994
14.
Jarno Trulli
olasz
Toyota
1:36,100
15.
Ralf Schumacher
német
Toyota
1:36,251
16.
Tiago Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
1:37,555
17.
Narain Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
1:37,563
18.
Robert Doornbos
holland
Minardi-Cosworth
1:38,072
19.
Christijan Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:38,697
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a negyedik szabaedzés eredménye:
1.
Kimi Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:33,212
2.
Juan Pablo Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:33,554
3.
Fernando Alonso
spanyol
Renault
1:33,793
4.
Giancarlo Fisichella
olasz
Renault
1:34,392
5.
David Coulthard
brit
Red Bull Racing
1:34,453
6.
Rubens Barrichello
brazil
Ferrari
1:34,535
7.
Jenson Button
brit
BAR-Honda
1:34,729
8.
Michael Schumacher
német
Ferrari
1:34,807
9.
Antonio Pizzonia
brazil
BMW-Williams
1:34,835
10.
Mark Webber
ausztrál
BMW-Williams
1:35,004
11.
Jarno Trulli
olasz
Toyota
1:35,107
12.
Christian Klien
osztrák
Red Bull Racing
1:35,179
13.
Takuma Szato
japán
BAR-Honda
1:35,280
14.
Narain Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
1:35,310
15.
Ralf Schumacher
német
Toyota
1:35,371
16.
Tiago Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
1:35,488
17.
Felipe Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:35,693
18.
Christijan Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:36,397
19.
Jacques Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
1:36,417
20.
Robert Doornbos
holland
Minardi-Cosworth
1:36,558
---- A napokban felröppent a hír, hogy a Coca-Cola üdítőital-gyártó cég a jövőben névadó szponzorként lesz jelen a Formula–1-ben, de ezt a szenzációsnak nevezhető üzletet egyetlen tekintélyes hírforrás sem erősítette meg. A pletyka Svájcból indult, feltehetően banki körökből szivárgott ki a spekuláció, amelyet különböző pénzmozgásokhoz kötöttek, ám még azután is csend volt, hogy Bernie Ecclestone, a F1 ura is képbe került, azaz egyelőre nem nagyon képzelhető el az üzlet.
Ha valaki ugyanis névadó lesz, minden egyes csapatot támogatnia kell, az pedig lehetetlennek tűnik, hogy a Coca-Cola a két csapatot is működtető Red Bullt pénzelje. Az amerikai cég ugyanis éppen a Red Bull sikere miatt szeretne beszállni az F1-be, ahol azért sem lehet névadó szponzor, mert a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA) kellene kivásárolnia (most FIA Formula–1-es világbajnokságnak hívják a sorozatot).
Marad a csapatok támogatása, a Michael Schumacherről szóló pletyka (a német maradása állítólag sarkpontja a Coca-Cola szerepvállalásának) alapján a Ferrari lenne a kiszemelt, de annak a Philip Morrisszal 2011-ig meghosszabbított szerződése, illetve a Red Bull-lal való társulása (motorszállítási szerződése) akadályt jelenthet. Így a Honda lehet a megoldás, ha tényleg érkezik az üdítős cég, nagy valószínűséggel a japán gyár csapatát (vagy csapatait) támogatja majd.
Szóba került az elmúlt hetekben a McDonald's szerepvállalása is, ám az étteremláncnál kijelentették, csakis azt szponzorálják, akinél a motoros zseni, Valentino Rossi versenyez. Pénzügyi hír, hogy a Credit Suisse a BMW-nél folytatja sauberes tevékenységét, míg az Intel jó eséllyel pályázik a McLaren névadó szponzori szerepére. Az F1 kereskedelmi oldalát felügyelő SLEC-vállalat 75 százalékát birtokló bankcsoportoknál változás történt, a Bayerische Landesbank felvásárolta két partnere, a JP Morgan Chase és a Lehmann Brothers részesedését, így már egyedüli tulajdonosa a Speed Investmentnek. ---- Alonso–Räikkönen 6–5 Malajzia, Bahrein, Franciaország, Nagy-Britannia és Brazília után ismét az élről indulhat Alonso, aki ezáltal eggyel több pole pozíciót számlál 2005-ben, mint nagy riválisa, Räikkönen (a finn Imolában, Barcelonában, Monte-Carlóban, Hockenheimben és Isztambulban nyerte meg az időmérőt). Rajtuk kívül Montoya (2), Fisichella, Heidfeld, Button, Trulli és a két Schumacher pole-ozott az idén.
A csúcs tovább él A Renault második legeredményesebb idényét zárta, legalábbis a szerzett pole-ok tekintetében. A fennállása során 43. alkalommal, 2005-ben hetedszer edzéselső csapat csak az 1982-es produkcióját nem tudta túlszárnyalni – amikor francia kettőse, René Arnoux (5) és Alain Prost (5) révén tízszer nyerte meg a hivatalos tréninget –, az 1979-est (6), az 1981-est (6) és az 1980-ast (5) igen.
Mérföldkövek A Kínai GP a Formula–1 történetének 750. nagydíja. A mai lesz a Jordan 250. – egyben utolsó futama. Jubilál a BMW mint motorszállító és Jenson Button is, előbbi a 200., utóbbi a 100. versenye előtt áll (az angol pilóta a skót legendát, Jackie Stewartot megelőzi, az új-zélandi Bruce McLarent pedig befogja az örökranglistán)