Kis pénzzel nem megy

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2005.09.14. 22:32
Címkék
Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke augusztusban még elégedett volt az autógyárakkal folytatott tárgyalásokkal, most mégis arról beszél, hogy nem sikerült előrelépni a Formula-1 költségeinek csökkentése érdekében. A sportvezető szerint a gyári csapatokkal - leszámítva a tárgyalásokról rendszeresen távol maradó Ferrarit - nem lehet együttműködni.
"Az istállók semmi újat sem tudnak felmutatni, ugyanazokat a szabályterveket szajkózzák, mint hónapokkal ezelőtt. A Formula-1 ezektől egyáltalán nem lesz olcsóbb sportág, pedig ez az elsődleges szempont a jövőkép kidolgozásakor. Új csapatok csak akkor lépnek be a sorozatba, ha csökkentjük a költségeket. És egyébként is, inkább arra kellene összpontosítanunk, hogy a hétköznapi autók műszaki technikájának alapját kidolgozzuk" - mondta Mosley (akiről kiderült, hogy szabálymódosítási ötleteinek nagy része a tárgyalásoktól hivatalosan elzárkózó Ferraritól ered).

Az autógyárak szerint éppen az FIA tiltotta be azokat a technikai megoldásokat, amelyek jól jöttek volna az utcai feljesztések során, és az ellentábor azt is állítja, hogy képtelenség szabályokkal elérni a költségcsökkentést. A V8-as motor ugyanannyiba kerül, mint a V10-es, a pályatesztek csökkentésével növekszik a szélcsatorna és a tesztpadok kihasználtsága, ami szintén nem olcsó mulatság. Ha pedig az elektronikát kitiltják, az arra szánt pénzt az aerodinamikai fejlesztésekre csoportosítják át - és így tovább. A lényeg: a pénz mindig megtalálja az utat a jármű valamely porcikájáig.

Ha az FIA standardizálja az elemeket, a csapatoknak a személyzetük nagy részétől meg kell válniuk, mert mondjuk megszűnik a fék- vagy a váltóépítő egység. Az amerikai csapatsportokban bevett fizetési (azaz költségvetési) sapka ötletét az F1-ben kinevették, itt ez nem megvalósítható. A költségek akkor csökkennek, ha a gyárak kiszállnak, illetve elfogy a fejlesztésekre szánt pénz.
Az FIA számára eközben örömteli, hogy egyre kevesebben állnak a túloldalon. A Ferrari, a Jordan és a Red Bull után az egyik legnagyobb ellenlábas, a Minardi - a Red Bull által történt felvásárlása következményeképp - biztosan csatlakozik a 2008-tól élő, új Concorde-szerződéshez, és a BMW-vel szakító Williams is közeledik Mosley és Bernie Ecclestone oldalához. Így az egykor még kilenc istállóból álló tábor ötre fogyatkozott, a BMW, a Mercedes, a Honda, a Renault és a Toyota alkotja.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik