A McLaren a várakozásnak megfelelően bivalyerős Monzában, a wokingi csapat pilótái uralták a pénteki edzésnapot, csak a toyotás Ricardo Zonta férkőzött be közéjük az eredménylistán. A csapat fölénye jó előjel Kimi Räikkönen számára, mert neki a vb-cím megszerzése érdekében nyernie kell Monzában és az azt követő négy viadalon is.
Alonso szerint nem rajta van a nyomás, hanem riválisán, akinek az összes hátralévô futamon nyernie kell
Alonso szerint nem rajta van a nyomás, hanem riválisán, akinek az összes hátralévô futamon nyernie kell
Räikkönen tudja, hogy csak akkor tarthatja meg esélyét a világbajnoki címre, ha több pontot szerez vasárnap, mint az őt 24 egységgel megelőző Fernando Alonso. Pénteken ismét bebizonyosodott, hogy a McLaren-Mercedes elég gyors a sikerhez, ha nem jön közbe műszaki hiba, csupán az a kérdés, hány pontot tud faragni a finn a tetemes hátrányából.
"Ez után az edzésnap után is meg tudom erősíteni, hogy jó esélyünk van a hátralévő futamok megnyerésére, igaz, cseppet sem lesz egyszerű. Sajnos jelen esetben nem ez a lényeg, hanem az, hogy a Renault mit csinál. Mivel nem szólhatok bele a szereplésébe, csak a saját feladatommal törődöm - mondta Räikkönen. - Bízom benne, hogy az utolsó versenyig nyitott marad a pontverseny, ott meg már bármi megtörténhet."
A finn győzelmét a McLaren számára ideális esetben csak Juan Pablo Montoya akadályozhatja meg, és bár a kolumbiai többször is említette, hogy mindenképpen győzni akar, biztosan nem áll a finn diadalának útjába. "A McLaren pilótája vagyok, és azt teszem, ami a legjobb a csapatnak. A Hungaroringen tudtam, hogy Kimi az enyémnél jóval könnyebb autóval versenyez, ezért az első körben elengedtem magam mellett. Ha ismét hasonló helyzetbe kerülünk, ugyanezt teszem majd. Kiminek az a célja, hogy világbajnok legyen, nekem pedig nem lesznek álmatlan éjszakáim, ha ez sikerül. Számomra a csapat sikere a fontos és az, hogy jövőre versenyképes legyek" - árulta el Montoya.
A McLarennél tehát már nem titkolják, hogy mindren Räikkönen körül forog, és ez a Renault-nál sincs másképp Alonsóval. Ahogy Montoya a Hungaroringen, Giancarlo Fisichella Isztambulban állt félre csapattársa elől, hogy ne legyen az útjában. A Renault és Alonso remek tavasza és Räikkönen műszaki hibái miatt jókora a spanyol előnye, ezért amiatt sem pánikol, ha már nem nyer futamot az idén.
"Monzában kizártnak tartom a győzelmet, már a dobogós hellyel elégedett lennék. Ez az esetben nagyon jó marad a helyzetünk, mert bár tudjuk, hogy a McLaren autói a leggyorsabbak, számunkra most az a fontos, hogy közvetlenül mögöttük legyünk. Úgy vélem, Monzában és Brazíliában sokkal közelebb leszünk hozzájuk, mint, mondjuk, Törökországban, de az év eleji fölényünket nem tudjuk visszahozni" - fogalmazott Alonso, aki azt is elárulta, nem zavarja, hogy sokan őt tartják a vb legfőbb esélyesének. Ezt azzal magyarázta, hogy mivel nem az övé a leggyorsabb autó, ajándék lenne számára a világbajnoki cím.
Alonso szerint éppen ezért nem rajta, hanem Räikkönenen van a nyomás, hiszen a finnek minden futamot meg kell nyernie, hogy álmát megvalósítsa.
56. Olasz Nagydíj, a 19 futamos Formula-1-es világbajnokság 15. állomása, Monza A pénteki szabadedzések összesített eredménylistája: 1. Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes, Michelin) 1:20.201* (átlag: 260.031 km/óra) (45 kör), 2. Zonta (brazil, Toyota, M) 1:20.523* (53), 3. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes, M) 1:21.583 (16), 4. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:21.735 (19), 5. Webber (ausztrál, Williams-BMW, M) 1:21.816* (21), 6. Heidfeld (német, Williams-BMW, M) 1:22:107 (21), 7. Liuzzi (olasz, Red Bull-Cosworth, M) 1:22.253 (47), 8. Trulli (olasz, Toyota, M) 1:22.278 (23), 9. Fisichella (olasz, Renault, M) 1:22:440 (17), 10. Szato (japán, BAR-Honda, M) 1:22.568* (36), 11. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:22.594 (12), 12. Klien (osztrák, Red Bull-Cosworth, M) 1:22.600 (12), 13. M. Schumacher (német, Ferrari, Bridgestone) 1:22.749 (14), 14. Massa (brazil, Sauber-Petronas, M) 1:23.052 (24), 15. R. Schumacher (német, Toyota, M) 1:23.126 (19), 16. Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas, M) 1:23.208 (20), 17. Barrichello (brazil, Ferrari, B) 1:23.213 (25), 18. Button (brit, BAR-Honda, M) 1:23.415 (28), 19. Coulthard (brit, Red Bull-Cosworth, M) 1:23.506 (14), 20. Monteiro (portugál, Jordan-Toyota, B) 1:23.994 (26), 21. Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota, B) 1:24.202 (26), 22. Doornbos (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:24.233 (26), 23. Albers (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:24.264 (25), 24. Toccacelo (olasz, Minardi-Cosworth, B) 1:25.245 (38), 25. Kiesa (dán, Jordan-Toyota, B) 1:25.374* (24) A csillaggal jelölt pilóták az első szabadedzésen érték el a legjobb eredményüket, míg a dőlt betűvel szedett sofőrök tesztpilóták. ---- Monzát kedvelik a pilóták, akik elsősorban a sebesség szeretete miatt választják az autóversenyzést. Az olasz pályán kiélhetik ez iránt érzett vágyukat, akár a 360 kilométer per órás sebességet is elérhetik. Ennek persze másik oldala is létezik, a nagy sebességnél szenvedett baleset következményei is súlyosak lehetnek. Michael Schumacher, a mezőny korelnöke már jobban aggódik emiatt, mint a többiek, fel is szólalt a pálya második lassítójának kialakítása miatt.
"Egyszerűen nem illik bele a vonalvezetésbe, hirtelen kell lassítani, emiatt nagy a kicsúszás és a karambol esélye" - mondta a német, akinek meg is gyűlt a baja a pályával, de nem a Variante della Roggiával, hanem a Parabolicával, amelyből kisodródva a gumifalnak csapta autója hátulját. Nem volt nagyon súlyos az eset, valószínűleg motorcserére sem lesz szüksége. Jobb autóra viszont mindenképpen lenne, a Ferrarijával ugyanis csak a 13. lett pénteken. Persze így is jobban végzett csapattársánál, a napot a 17. helyen záró Rubens Barrichellónál. A Scuderia gyengélkedése miatt alig voltak nézők a pálya mellett, és úgy tűnik, nem alaptalan a szervezők félelme a vasárnapi alacsony nézettséget illetően sem.
Ez persze nemigen zavarja a Williamst, amelynek pilótái a McLaren mögé furakodtak, és az elmúlt hetek gyengélkedése után ismét versenyképesnek tűnnek. A Toyota sem panaszkodhat, a mclarenes Pedro de la Rosa délutáni műszaki hibája miatt ugyanis tesztelője, Ricardo Zonta lett a második egyóra legjobbja. Elmaradt a várakozástól ugyanakkor a BAR, amely az erős Honda-motor ellenére nemigen tündökölt, Jenson Button még a két Ferrarinál is lassúbb volt. ---- Óvatosan a dohányreklámokkal! Az olasz kormány levélben értesítette a csapatokat arról, hogy feltehetik autóikra a dohányreklámokat, a Ferrari, a BAR és a Renault ennek ellenére nem vállalta a kockázatot, az Európai Unióban ugyanis július 31. óta tiltott a cigarettamárkák reklámozása. A Jordan vállalta a kockázatot, és használta támogatója logóit.
Irvine elégedett az igazolásokkal. Eddie Irvine, Michael Schumacher első ferraris csapattársa úgy véli, Rubens Barrichello és Felipe Massa is jól jár a csapatváltással. "Rubens nagyon jól jár, olyan lesz számára a BAR-nál, mintha újra friss levegőt szívna, és biztos vagyok benne, hogy megújul. Felipe nem egy Alonso vagy Räikkönen, de jobb az átlagnál, ráadásul olcsó megoldás. Ha elég gyors és kitartó lesz, nem lesz gondja Schumacherrel" - mondta Irvine, aki 2000-ben a Jaguarhoz szerződött, és onnan is vonult vissza 2002 után.
Díjazták a fiatalokat. Csütörtök este jó néhány Formula-1-es pilóta részvételével átadták a Gonzalo Rodríguez-díjakat. Az 1999 szeptemberében halálos balesetet szenvedő, uruguayi pilótáról elnevezett trófeákkal a fiatalokat jutalmazzák. Az év legjobbjának Heikki Kovalainent választották meg, Nico Rosberg a legnagyobb F1-es aspiráns, Adam Carroll a legszebb stílusban autózó és az idény legszebb előzését bemutató versenyző lett.
Speed aláírt. A Red Bull-istálló az amerikai Scott Speedet (képünkön) nevezte meg jövő évi tesztpilótájának. A versenyző Montrealban és Indianapolisban már pénteki tesztelőként lehetőséget kapott az osztrák-brit alakulatnál, ahol 2006-ban teljes állású lesz. A Red Bull már arról is döntött, hogy David Coulthard lesz az egyik versenyzője, míg a másik pilóta a Christian Klien, Vitantonio Liuzzi párosból kerül ki.
Több amerikai érkezhet. A Red Bull a legújabb pletykák szerint meg akarja vásárolni a Minardi-istállót, amelyet ezután Red Bull USA névre keresztelne, és fiatal amerikai pilótáknak adna benne lehetőséget. A Minardi dúskál az ajánlatokban, állítólag hét komoly vevő is sorban áll nála.