Talmácsi Gábor a hét végi Cseh Nagydíjra készül, amelyen jó esetben visszaveheti a vezetést a gyorsasági motoros világbajnokság 125 köbcentis kategóriájának összetettjében. A brnói pályát úgy ismeri, mint a tenyerét, és mostanra a motorral, valamint a KTM-csapattal kapcsolatban is elegendő információval bír ahhoz, hogy ne lehessen gond. Ezúttal azonban nem az esélyekről és az ellenfelekről, hanem a győzelem legfőbb kellékéről, a versenymotorról kérdeztük a remek pilótát, aki néhány kulisszatitkot is elárult.
Talmácsi Gábor mostani motorja ötször annyiba kerül, mint bármelyik, amellyel korábban száguldott
- A versenyhétvégék első két napján mindig a beállításokról hallunk, hogy így sikerült vagy úgy nem sikerült. De mit takar tulajdonképpen a beállítás?
Talmácsi Gábor mostani motorja ötször annyiba kerül, mint bármelyik, amellyel korábban száguldott
- A versenyhétvégék első két napján mindig a beállításokról hallunk, hogy így sikerült vagy úgy nem sikerült. De mit takar tulajdonképpen a beállítás? - Mivel minden pályának más a karakterisztikája, a motort hozzá kell igazítani. Hogy is magyarázzam? Ha például a versenygép hátulját egy milliméterrel megemeljük, a legzöldfülűbb pilóta is azonnal érzi a különbséget. Ilyenkor ugyanis sokkal nagyobb súly nehezedik a motor elejére, jobban fordul tőle a motor, a hátránya viszont, hogy minél többet emelünk rajta, annál többet veszítünk a hátsó tapadásból. - Szóval meg kell találni az arany középutat? - Pontosan! Számít, hogy milyen keverékű a gumi, mennyi nyomás van benne. És akkor a futóműről, a rugózásról, a lengéscsillapításról még nem is beszéltem. Pedig az is fontos, hiszen ha például hepehupás az aszfalt, a futóműnek föl kell vennie az út egyenetlenségeit, különben a motor pattog. Ha a kanyar elején elkezdi, akkor végig folytatja, és az nagyon veszélyes. - Az is számít, hogy a pilóta hol ül a motoron? - Persze! A pozíciónk változtatásával is tudjuk módosítani a beállítást. Már akkor is kevésbé terhelem a motor hátulját, ha két centivel előrébb ülök. No és ott van a váltó, amelyben nemcsak a külső, a belső áttételt is változtathatjuk. Ha például van egy kanyar, amit kettesben már nem lehet abszolválni, hármasban meg nem húz a motor, akkor például csak a hármast ki tudják cserélni rövidebbre, és ezzel tizedeket nyerhetünk.
TELJES MÉRETHEZ KATTINTSON A KÉPRE!
- Ki dönti el, hogy milyen irányba menjenek a változtatásokkal? - Hát ez az! Tudja, mennyi időmbe telt, hogy átlássam, kihez kell fordulni a különböző problémákkal?! Össze kellett érnie a csapatnak ahhoz, hogy elfogadják, amit mondok. Nem véletlen, hogy Rossinak és Pedrosának nincsenek ilyen gondjai, hiszen évek óta dolgoznak ugyanazokkal a mérnökökkel. Milyen furcsa… Ritkán kérdeznek ilyesmiről, pedig amit látnak a tévében, az csak egy dolog, de ami mögötte van… Pokolian érzékenyek ezek a motorok, minden egyes "kattintás" érezhető, ha ismered a gépedet.
- Mitől függ, hogy milyen beállítást használnak például a gyors brnói aszfaltcsíkon? - A mérnökök a saját tapasztalataik alapján beállítják a KTM-et, azután amikor elkezdődnek az edzések, én is javasolhatok változtatásokat. Egyelőre a csapat még nem használja ki maximálisan a tapasztalatomat, de még sor kerül erre is. Azt mindenesetre le kell szögeznem: tökéletes beállítás szerintem nem létezik. Mindig a legjobbat akarjuk, aztán az edzések és versenyek után még másfél órát elvagyunk azzal, hogy min lehetne változtatni. - A csapattársaival tudnak segíteni egymásnak? - Mi a KTM-nél szerencsések vagyunk, mert látjuk egymás számítógépes adatait, tudjuk, mit csinál másképp a csapattársunk. A futóművet persze nem lehet figyelembe venni, hiszen más ülést használunk, más stílusban motorozunk, de egy-két dolgot azért ellesünk egymástól. Simon számára ez nagy segítség, hiszen ő nagyon fiatal, és fontos, hogy nem a saját kárán kell tanulnia.
- Milyen újítások lesznek a motoron Brnóban? - Kapunk egy magnézium motorblokkot, amely másfél-két kilóval könnyebb, mint az eddigi, és lesznek további apróbb változtatások. Én például kapok egy kicsit nagyobb spoilert, mert széles a vállam, és kilógok mögüle - ezáltal is lehet némi időt nyerni. - Mennyi a motorja legmagasabb sebessége például Brnóban? - A célegyenes végén körülbelül kétszázharminccal fogok menni. - Miben különbözik a KTM az eddigi motorjaitól? - Ötször annyiba kerül, mint a korábbiak közül bármelyik. Profi alkatrészek, profi mérnökök, kiváló motorblokk. A legnehezebb megtalálni a limitet - azt a pontot, amikor még nem esel el, de már a csúszáshatáron van a gép. Nagyon keskeny a mezsgye a maximum teljesítmény és az esés között, de meg kell találni, és ebből a szempontból van előnyben a csapattársam, Kallio, hiszen neki van egy év fórja. De lassan kezdem ledolgozni a hátrányomat…