Két éven belül a harmadik vadonatúj versenypálya fogadja a Formula-1-es mezőnyt, Isztambul ázsiai felén az első Török Nagydíjra készülődnek. A hét végi futam helyszíne az Isztambult Ankarával összekötő autópálya mellett található legújabb Tilke-építmény, a német tervezőmérnök a malajziai, a kínai és a bahreini pálya után Törökországot ajándékozta meg csodaszép komplexummal.
Törökország új ékszerdoboza
Törökország új ékszerdoboza
Hermann Tilke, aki a saját magáról elnevezett vállalattal járja a világot, az osztrák A1 Ring, a német Hockenheimring és Nürburgring, valamint a japán Fuji átépítésében is jelentős szerepet vállalt, és miután elkészül az isztambuli ring utolsó simításaival, a barcelonai, a monzai és a silverstone-i aszfaltcsík tulajdonosai is tárt karokkal várják. Az 1984-ben diplomázó német stílusjegye a hosszú egyenest követő hajtűkanyar, amely a lehető legjobb alkalmat adja az előzésre.
Tilke Bahrein, Malajzia és Kína után Törökországot ajándékozta meg meseszép pályával
A kritikusok szerint unalmasak, egysíkúak a pályái, alig van különbség az építményei között, mások viszont azzal védik, hogy mindennél fontosabbnak tartja a biztonsági szempontokat, és úgy épít ringeket, hogy azokon érdekes versenyeket lehet rendezni. Az építészeti megoldásokat látva nem lehet egysíkúságra panaszkodni, látványban Sepang, Szahír és Sanghaj is csodálatos, egyedi vonásokkal büszkélkedik.
Az isztambuli pálya 70 millió fontból készült el, a kék alapon vörös lángokkal díszített lelátók (a célegyenesnél 30 ezer, mindent egybevetve 155 ezer fő befogadására képes), valamint a sötétkék falú főépület mellett az jelent egyedi vonásokat, hogy a pálya az óra járásával ellentétes irányban halad; a jelenlegi 19 nagydíjhelyszín közül csupán az imolai és a Sao Pauló-i ilyen. Érdekesség, hogy nem a célegyenes a pálya leghosszabb, fékezés nélküli szakasza, mert a pálya második felében sokkal hosszabb egyenes szakasz fekszik.
Egyelőre csak a föld barnasága látszik a pálya mellett, a fűnek és a fáknak még nem volt idejük arra, hogy zölddé varázsolják a területet. A szervezők szerint három év kell ahhoz, hogy teljes fényében ragyogjon, és mivel Bernie Ecclestone hétéves megállapodást kötött a törökökkel, ezt meg is láthatja a nagyközönség.
A Török Nagydíj előtt sokakban felvetődött a terrorcselekmények lehetősége, az országban az elmúlt hónapokban több robbantás történt, és a brit politikusok felhívták a csapatok, illetve a szurkolók figyelmét arra, hogy óvakodjanak a zsúfolt helyektől. A törökök persze nem rettentik el a külföldieket, szerintük nem lesz veszélyes az ország a hét végén. "Két éve az iraki háború alatt rendeztük meg az első ralivébéfutamunkat, akkor is ilyen félelmekkel érkeztek a külföldiek, és nem történt semmi.
Természetesen fokozott figyelmet fordítunk a biztonságra, ezernél is több katona és rendőr védi majd a vendégeinket, mindent megteszünk azért, hogy ne legyen baj" - mondta Mumtaz Tahincoglu, a Török Motorsportszövetség (Tomsfed) elnöke.
Szavazás
---- Felipe Massa már azelőtt megnyerte a Török Nagydíjat, hogy a Formula-1-es versenyzők közül bárki versenyautója gumijaival érinthette volna az újonnan épített isztambuli ring aszfaltcsíkját. Az ellentmondás csak látszólagos, hiszen a pályafutását a következő idénytől a Ferrarinál folytató pilóta valóban nyert Törökországban - igaz, csak szimulátorral. Az új helyszíneknek mindig különleges varázsuk van - többek között az, hogy senki sem ismeri őket, tehát az esélyek ebből a szempontból egy kicsit kiegyenlítődnek. A pilótáknak nincs más lehetőségük a vonalvezetés memorizálására, csak a szimulátor, és úgy látszik, Massa ebben (is) nagyon jó.
"Várom a török futamot, mert a Sauber-Petronas C24-gyessel egyszer már megnyertem - mondta Massa. - Végrehajtottam egy versenyszimulációt a PlayStationömmel és egy bonyolult szinten, a világbajnokság összes résztvevője ellen győzni tudtam." Jenson Button azon szerencsések közé tartozik, aki élőben is látta már a pályát, igaz, egy utcai autóval gurulhatott végig rajta. "A Formula-1-es versenyzőknek általában nem tart sokáig megtanulniuk egy pályát, de az igaz, hogy a szimulátorok segíthetnek ebben. Megtanítanak, hogy melyik kanyar jön melyik után, de nem nyújtanak igazi Formula-1-es érzést" - vélekedett Button.
A legnagyobb érdeklődés természetesen ezúttal is Fernando Alonso szereplését övezi majd, hiszen ő a világbajnoki ponttáblázat éllovasa. A spanyol videojátékon tanulgatta a pályát, de volt egy kis problémája vele. "Jó néhány kört megtettem, de az volt a gond, hogy levágtam a lassítókat és a füvön előztem. Ez a versenyen sokba kerülne…" - mosolygott a spanyol. ---- Bár már sokan tényként kezelték, csupán tegnap vált hivatalossá, hogy Rubens Barrichello jövőre a BAR-istállónál versenyez. A Magyar Nagydíjon szárnyra kapó híreket a Hungaroringen cáfolta a brazil pilóta, de miután napokkal később a Ferrari bejelentette, hogy Felipe Massa lesz Michael Schumacher csapattársa 2006-ban, nem volt értelme tovább titkolózni. A bejelentés is talán csak azért váratott magára ilyen sokáig, mert az érintettek a nyári szabadságukat töltötték.
Barrichello a hatodik, egyben utolsó ferraris idényében jár, eddig kilenc győzelmet aratott a Scuderiával, amelyet öt konstruktőr-világbajnoki címhez segített. Michael Schumacher ezen időszak alatt valamennyi egyéni trófeát begyűjtötte, nem egyszer Barrichellónak kellett átengednie a futamgyőzelmet, hogy segítse ezzel csapattársát. A BAR-nál a brazil ígéretet kapott arra, hogy legalább egyenlő elbánásban részesül, még akkor sem kell beállnia társa mögé, ha Jenson Button Brackleyben marad. Barrichello többéves szerződést kötött új istállójával, több részlet nem került napvilágra a megállapodásról.