Az idő múlásával kezd elcsendesedni az Egyesült Államok Nagydíján kialakult botrányhangulat, a Michelin és csapatai már az e heti tesztelésre készülnek, és remélik, a jövő szerdai FIA-tárgyalással lezárul a kínos ügy. A nemzetközi szövetség egyébként kedden nyilvánosságra hozta azt az öt vádpontot, amelyről tárgyalni fognak Párizsban.
Vasárnap Indianapolis fölött beborult az ég, és képletesen a Formula–1-re is árnyékot vetett – talán némi esô segíthetett volna...
Vasárnap Indianapolis fölött beborult az ég, és képletesen a Formula–1-re is árnyékot vetett – talán némi esô segíthetett volna...
Az első szerint a csapatok nem hoztak megfelelő gumikat a versenyre; a másodikban rosszindulatúan megtiltották pilótáiknak, hogy elrajtoljanak; a harmadikban nem engedték versenyezni pilótáikat, akik az egyik kanyarban lassúbb vezetéssel biztonságosan mehettek volna; a negyedikben a rajt visszautasítását eredményező összefogás, amely demonstrációvá alakult, rombolta a Formula-1 tekintélyét; az ötödik, utolsó pontban pedig a vád a versenyigazgató tájékoztatásának hiánya a rajt elmaradásáról.
Az FIA részéről ez inkább tekintélyparancsoló, sportpolitikai lépés, mintsem az okok megtalálására és a történtek tisztázására irányuló törekvés. A józan ész talán azt diktálná, hogy a Michelint a rossz gumik miatt pénzbüntetéssel sújtsák, és úgy, ahogy van, elfelejtsék az egész ügyet. Ami most történik, az már senkinek sem jó, nem születik megoldás, és az igazságot sem sikerül kideríteni. Érthető a Michelin és csapatai döntése, hogy biztonsági okokból nem rajtoltak el (egy olyan verseny, amelyen a michelinesek a célegyenes helyett a boxutcán hajtanak át minden körben, vagy száz km/órával lassabban mennek, mint a bridgestone-osok, vagy tízkörönként kiállnak a boxba, legalább akkora botrányt kavart volna, mint a hat autóval megrendezett verseny), és érthető az FIA ad hoc lassítót elutasító felvetése (a verseny alatt nem lehet féktávot próbálgatni, ráadásul egy súlyos baleset az összecsapott sikánban az amerikai jogot ismerve beláthatatlan következményekkel járt volna).
Szavazás
Talán egyetlen megoldás lett volna arra, hogy gond nélkül megrendezzék a futamot, de az nem emberi kézben volt: ha esik az eső. Vizes pályán az autók lassabban mennek, ráadásul a Michelin esőgumijai minden bizonnyal végigbírták volna a versenytávot. Sir Frank Williams istállótulajdonos szerint nem érdemes bűnösöket keresni. "Nem tudom elmondani, mennyire akartunk versenyezni, hiszen az Egyesült Államok a legfontosabb piac a Formula-1 számára is. Ám a mi csapatunkban halt meg harmincöt éve Piers Courage, tizenegy éve Ayrton Senna, tavaly pedig Ralf Schumacher a mi autónkkal szenvedett akkora balesetet, hogy majdnem megbénult. Ezután talán nem kell ecsetelnem, mennyire komolyan vesszük a biztonságot - fogalmazott Williams, aki szerint a Ferrarit nem lehet hibáztatni a a történtekért. - Minden csapat a saját érdekeit tartja szem előtt. Ha valaki nem hibáztatható a történtekért, az a Ferrari, amelynek semmi oka sem volt rá, hogy visszalépjen a versenyzéstől. Megértem a maranellóiakat."
Az első jelentések szerint a Scuderia utasította el a sikán megépítését, és bár egyes jelentések szerint a kilenc istálló találkozója után Bernie Ecclestone Jean Todtot, a Ferrari csapatvezetőjét is megkereste, a francia ezt cáfolja. "Minket egyáltalán nem kérdeztek meg erről, soha. Az más kérdés, hogy ha megkérdeznek, nemet mondunk, de hozzánk el sem jutott ez a felvetés" - ismerte el Todt.
Hogy a szurkolókkal ki törődik? Az Indianapolis Motor Speedway vezetői elmondták, ők a legkisebb mértékben sem tehetnek a Michelin-botrányról, ezért egy lyukas garast sem fizetnek vissza a hoppon maradt szurkolóknak (egy coloradói jogi cég néhány csalódott és mérges néző meghatalmazására pert indított a jegyár visszatérítése érdekében). Azoknak, akik ennek ellenére megtartották a jegyüket, nagy szívességet tesznek a Champ Car-versenysorozat vezetői és a hét végi clevelandi futam rendezői: a szomszédos Ohio állambeli futamra mindazok, akiknek érvényes F1-es jegyük van, térítésmentesen bemehetnek. "A Champ Car mindig is a szurkolókért volt, a gyorsasági autósport érdekeit szolgáljuk azzal, hogy így járunk el" - fogalmazták meg közösen érveiket a clevelandi pálya tulajdonosai és a Champ Car vezetői.