Ahogy az várható volt, a tesztpilóták játszották a főszerepet az idény első szabadezdésein Melbourne-ben: az első tréningen a Red Bull-os Vitantonio Liuzzi, a másodikon pedig a mclarenes Pedro de la Rosa utasította maga mögé a többieket. A folytatásban is részt vevő sofőrök közül Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) és Nick Heidfeld (Williams-BMW) volt a leggyorsabb, a Sauber 2001-es párosa mögött pedig a hétszeres világbajnok Michael Schumacher következett.
Pedro de la Rosa elvégezte a pénteki feladatok zömét, így Juan Pablo Montoyának (képünkön balra) nem kellett hajszolnia McLaren-Mercedesét
Pedro de la Rosa elvégezte a pénteki feladatok zömét, így Juan Pablo Montoyának (képünkön balra) nem kellett hajszolnia McLaren-Mercedesét
A motorok élettartamának két versenyhétvégére való növelése és a gumikészletek limitálása (három készlet száraz abroncs egy hétvégén) miatt a versenyzőknek vissza kellett fogniuk magukat a szabadedzéseken. Ez pedig a megtett kilométerek mellett a sebességre is hatással van, a pilóták nem kockáztathatják meg, hogy kicsússzanak, és ezzel gyakorlatilag használhatatlanná tegyék az egyik gumiszettjüket.
Az óvatosság miatt válhattak és válhatnak a jövőben is főszereplővé pénteken a tesztpilóták, akiknek nem kell visszafogniuk magukat, hiszen korlátlan mennyiségű gumit használhatnak, és a motort is kifulladásig hajthatják. Igaz, erre a továbbiakban is csak azoknak a csapatoknak lesz lehetőségük, akik lemaradtak az előző évben az első négy helyről. Az ötödik McLaren pedig ebből óriási előnyt kovácsolhat, máris az ezüst nyilakat tartják az Ausztrál Nagydíj legnagyobb esélyesének.
Az élcsapatok közül tavaly a BAR használhatta ki ezt a lehetőséget, és Anthony Davidson munkájának is köszönhető, hogy a csapat a második helyen zárta a konstruktőrök világbajnoki pontversenyét. "Teljesen más lett így az egész hétvége. Sokat segítene, ha indíthatnánk a harmadik autót, de felesleges ezen aggódnunk. Takumának és nekem kell megoldanom a problémákat, igaz, nem mehetünk annyi kört, amennyi szükséges lenne a tökéletes felkészüléshez" - mondta Jenson Button, a BAR angol versenyzője.
A McLaren a szigorított szabályok miatt nagyobb hasznot húzhat, mint a BAR. Räikkönen és Juan Pablo Montoya összesen 35 kört tett meg pénteken, 12-vel kevesebbet, mint a csapat tesztelője, De la Rosa. "Kímélni kell a kocsit, ezért visszafogtam magam, nem mentem ki sokszor a pályára. Pedro helyettünk is elvégezte a munkát, az ő tapasztalataiból kiindulva fogjuk tökéletesíteni a kocsi beállításait és a helyes gumi kiválasztásában is rá hagyatkozunk" - árulta el Montoya. "Délelőtt elég volt egyetlen kört megtennem, ez cseppet sem befolyásolta a felkészülésünket" - tette hozzá Räikkönen.
A Minardinak is lehetősége lett volna három autó indítására, ám eggyel sem vett részt az első két szabadedzésen. A Ferrari és a Red Bull ugyanis elutasította a tavalyi szabályoknak megfelelő kocsi elbírálását, így a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) illetékesei döntöttek: Christijan Albers és Patrick Friesacher nem körözhetett pénteken. Paul Stoddart csapatvezető aztán egy bírósági határozattal elérte, hogy szombaton aszfaltra gurulhassanak négykerekűi, igaz, lapzártánkig a vasárnapi szereplésről nem született döntés.
Colin Kolles, a Jordan ügyvezetője közben a Ferrari és a Red Bull mellé állt, hozzátéve, hogy a Minardi csak magát hibáztathatja a történtekért. "Nem óvjuk meg a versenyt, ha indul a Minardi, de nem támogatjuk az ötletet. A Jordan decemberben és januárban, a Midland felvásárlása előtt roszszabb helyzetben volt, mint a Minardi, de így is elvégeztük azokat a módosításokat, amelyeket a 2005-ös idény szabályzata megkövetelt. Ez a Minardi számára sem lett volna lehetetlen" - mondta Kolles, akinek csapata ugyancsak nem készült még el az 2005-ös gépével.