Egy álom már megvalósult

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2004.11.17. 20:57
Címkék
A Red Bull színre lépésével megmenekült a Jaguar-istálló, és eldőlt, hogy 2005-ben egyetlen csapatnak sem kell három autót rajthoz állítania futamonként.
A Formula-1 gazdasági szerződéseiben ugyanis Bernie Ecclestone garantálta a húsz autó indulását, ami tíznél kevesebb csapat részvételével istállónként két autóval megoldhatatlan lenne.
Szerencsére Dietrich Mateschitz, azaz Mister Red Bull eléggé bele van őrülve a gyorsasági autósport királykategóriájába ahhoz, hogy ne üsse le a Ford által feldobott labdát. "Vannak olyan gazdasági lépéseink, amelyek nemcsak stratégiai szempontból válnak a vállalat hasznára, hanem az én személyes vágyaimat is kielégítik. Ilyen a Formula-1-es istálló üzemeltetése" - fogalmazott az osztrák üzletember.

Alacsony költségvetés az első három évben

Az anyagiak ugyan nem kerültek nyilvánosságra, az olasz Gazzetta dello Sport ugyanakkor tudni véli, hogy egy dollárért (!) vette meg a Red Bull a Fordtól a Milton Keynes-i gárdát. A detroiti autógyár még így is jól járt, hiszen a csapat bezárása óriási költséget emésztett volna fel - már a team fenntartása is heti kétmillió dollárba került a szezon zárása óta.
A Red Bull Racing Team az elkövetkező három évben 310 millió dollárból gazdálkodik, ami fele annyi pénz évente, mint amennyit a Ford a csapatra költött, vagy amennyit az istállók átlagban elköltenek egy idény alatt. A Michelinnel megtartja a gumiszállítási együttműködést, és 2005-ben a Cosworth adja a motorokat a csapatnak.
Az erőforrás cseréjéről azért sem lehet már dönteni, mert az autó tervezése előrehaladott fázisban van (a Jaguar a Ford kiszállásának bejelentése után is teljes erővel dolgozott a 2005-ös projekten), és a Cosworth motor számára megépített kasztnin már kockázatos lenne változtatni. Az autó neve egyébként RB1 lesz, és a festése is biztosan megváltozik. Hivatalos külső még nincs, de úgy tűnik, hogy az első teszteken kék-szürke lesz a négykerekű, és ez a kombináció valószínűleg az idényre is megmarad. Igaz, ez még a szponzorok csatlakozásával módosulhat, jelenleg több kínai cég is beszállna támogatóként.
A csapat felépítése szinte semmit sem változik, továbbra is Tony Purnell irányítja az istállót. "Nagyon örülök a változásoknak, ennél jobban nem is járhattunk volna. Az idén szponzori együttműködésben álltunk a Red Bull-lal, és sikerült megismernünk egymást. Elszántságban és energiában nincs hiány a Red Bullnál, és szerencsére a bizonytalanság is elmúlt" - mondta Purnell.

---- Purnell elárulta, hogy a pilótapárosítás egyelőre nem téma Milton Keynes-ben. "Tudjuk, hogy a következő hetekben mindenki azzal foglalkozik majd, hogy kik lesznek a pilótáink, de még nem döntöttünk. A Red Bull juniorprogramjából ugyanúgy számításba vesszük a fiatal versenyzőket, mint a Formula-1-ben már tapasztalt, idősebb sofőröket. Néhány hét tesztelés után tisztul majd a kép, akkor ráérünk azon gondolkozni, hogy kiket alkalmazzunk versenyzőként és kiket tesztpilótaként" - fogalmazott Purnell.
A juniorprogramnak köszönhetően a brazil Enrique Bernoldi és az osztrák Christian Klien már kipróbálhatta magát a Formula-1-ben, míg a szintén osztrák Patrick Friesacher, az amerikai A. J. Allmendinger és az olasz Vitantonio Liuzzi a lehetőségre vár. Egyiküknek 2005-ben sikerülhet az áttörés: Friesacher mellett az szól, hogy osztrák; Allmendingerrel a Red Bull fő piacát, az Egyesült Államokat lehetne meghódítani; Liuzzi pedig egyrészt a Formula-3000-es nemzetközi bajnokság idei győztese, másfelől a legtehetségesebb sofőr az F1 küszöbén állók között. Rajtuk kívül David Coulthard pályázik eséllyel az egyik állásra, a McLarentől kitett skót még maradna az F1-ben, ráadásul sokat tárgyalt a Jaguarral. Kérdés, mennyire egyeztethető a személye a Red Bull arculatával?

Tovább tart az F1 mély válsága

Bár a Jaguar, a Jordan és a Minardi megmenekült - az utóbbi kettő legalábbis rövid távon -, a Formula-1 egyáltalán nem jutott túl a válságán. Az még nem is probléma, hogy a húsz versenyzői állásból hét még betöltetlen, de hogy azt sem lehet tudni, milyen szabályok szerint és hány versenyen csapnak össze egymással a versenyzők, zavaró számukra. Ráadásul Bernie Ecclestone és a Formula-1 gazdasági irányításának jogára törő bankok pere - amely meghatározza az F1 jövőjét - is hátravan még.
Túl sok problémával kell megbirkóznia a Formula-1-nek akkor, amikor a legfőbb cél az lenne, hogy a Ferrari egyeduralmát megtörve érdekesebbé tegyék a száguldó cirkuszt. Ám ez a törekvés az F1 jelenlegi helyzetéhez "méltóan" elfajult, a csapatok a Ferrari távollétében egyezkednek a szabálymódosításokról, és közösen próbálnak nyomást gyakorolni a Scuderiára, hogy támogassa az elképzeléseiket. Korábban még az is felvetődött, hogy megrendezik a Brit Nagydíjat, de a Ferrari azon nem vesz részt. Ez szerencsére csak rosszindulatú pletyka volt, amelyhez hasonlókat meg lehet akadályozni azzal, hogy mihamarabb döntés születik a legfontosabb kérdésekben.

STEWART
A Jackie Stewart és fia, Paul által alapított istálló 1997 és 1999 között 49 versenyen 47 pontot szerzett, legsikeresebb évében, 1999-ben Rubens Barrichello révén Franciaországban az első rajtkockából indult, a nürburgringi Európai GP-n pedig Johnny Herberttel diadalmaskodott (képünkön). Öt dobogós helyet szereztek pilótái: Barrichello az 1997-es Monacói GP-n második lett, 1999-ben pedig háromszor intették le harmadikként, mielőtt Herbert nyert Németországban.

JAGUAR
A Ford 2000-ben felvásárolta a Stewart-csapatot, de öt éven át képtelen volt megismételni annak sikereit. 85 versenyén csupán két dobogós hely jött össze, a 2001-es monacói és a 2002-es monzai hamadik hely is Eddie Irvine (képünkön Niki Lauda csapatfőnököt locsolja le) nevéhez fűződik. A gárda öt év alatt 49 pontot gyűjtött úgy, hogy 2003-ban változott a pontszámítási rendszer (a régi szisztémát alapul véve 26 pont lenne az ötéves termése). ---- Dietrich Mateschitz 1982-ben egy hongkongi bárban ülve gondolkodott el arról először, milyen nagy üzlet lenne az ottani szénsavas energiaitalok világméretű forgalmazása. Két évvel később Ausztriában megalapította a Red Bullt, és 1987-ben elkezdte árusítani a Thaiföldön készített terméket. Eleinte váratlan nehézségekkel kellett szembenéznie, elterjedtek ugyanis a pletykák, hogy kasztrált bikák heréjét keverte az italba, vagy hogy függőséget okoz az ital. Ezeken sikerült túllendülnie a cégnek, igaz, Franciaországban még ma is tiltott a magas koffeintartalmú ital forgalmazása. Mateschitz ma már több mint száz országban több mint egymilliárd palack Red Bullt ad el, 1.4 milliárd dolláros vagyonával a Forbes listáján a 406. leggazdagabb ember a világon. A Salzburg melletti Fuschl am Seeben található főhadiszálláson 200 ember dolgozik Mateschitznek, aki rajtuk kívül további 1650 munkást foglalkoztat.
A technikai sportokhoz vonzódó Mateschitz már több mint tíz éve szponzorál különböző szakágakat, csakúgy, mint az extrém sportokat vagy műrepülőket (a magyaroknak is van közük hozzá, Besenyei Péter műrepülőnek, Kropkó Péter triatlonistának, Kovács Katalin kajakosnak és Talmácsi Gábor gyorsasági motoros új csapatának, a KTM-nek is az osztrák cég a főszponzora). A Formula-1-be a Sauber által került be, és próbálkozott már az Arrows megvásárlásával is. A legfőbb álma ugyanis egy F1-es csapat indítása volt. 2001-ben létrehozta nevelőprogramját, amelynek keretében számos fiatal pilótának szárnyakat adott.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik