A Jégember első győzelme

HEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCSHEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2003.03.23. 20:25
Címkék
A Jégembernek becézett Kimi Räikkönen pályafutása első győzelmével ért véget a vasárnapi Malajziai Nagydíj, amely után a finn pilóta a vb-pontversenyben is átvette a vezetést. A 16 pontos versenyző mellett csapata, a McLaren is éllovas a konstruktőrök között, éppen tíz ponttal előzi meg a Renault-t és a Ferrarit. Az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan izgalmas futamon már az első körben elbúcsúzhatott a győzelmi reményeitől a Jarno Trullit meglökő Michael Schumacher és a helyszínre túl korán érkező Juan Pablo Montoya –utóbbi pontot sem szerzett. Räikkönen mellett Rubens Barrichello és a pole pozíciós Fernando Alonso állhatott fel a dobogóra; a Melbourne-ben győző David Coulthard versenye mindössze két és fél körön át tartott.Mika Häkkinennek, a McLaren-istálló legutóbbi finn frontemberének 96 futamra volt szüksége ahhoz, hogy megszerezze első győzelmét, utódának, a mindössze 23 és fél éves Kimi Räikkönennek 36 is elég volt az első diadalhoz. Még az "alapjáraton” mogorva Ron Dennis is sírt Sepangban, amikor a Saubertől elcsábított, 23 éves és 157 napos pilótája elsőként hajtott el a kockás zászló alatt – nem csoda, hiszen Räikkönen rövid pályafutása során már kétszer is karnyújtásnyira került a győzelemtől. Tavaly Franciaországban öt körrel a vége előtt megcsúszott, és elengedte maga mellett Michael Schumachert, két hete pedig gyorshajtás miatt megbüntették Melbourne-ben, ezért úszott el a lehetőség.A sepangi forróságban viszont minden összejött. A rajt után Schumacher nekiütközött a második helyről induló Jarno Trullinak, a baleset következtében Rubens Barrichello is hátrébb csúszott a sorrendben, míg Juan Pablo Montoyának a hátsó légterelő leszakadása miatt a boxba kellett hajtania hosszú reparálás végett. David Coulthard motorja a harmadik körben felmondta a szolgálatot, a pole pozíciós Fernando Alonso pedig a váltója miatt majdnem feladta a versenyt, csak nagy nehézségek árán jutott el a célig.Räikkönennek így nem akadt ellenfele. A rajt után ugye többen kiestek előle, Nick Heidfeldet maga előzte meg a harmadik körben, és miután Alonso kiment előle a boxba, csak annyi ideig engedte át a vezetést Barrichellónak, amennyivel a brazil később szervizelt nála. A 14. körtől három körön át, a brazilnak a 22. fordulóban történt boxlátogatását követően pedig a célig tartotta magát az élen.Nála fiatalabban csak az 1952-es Indy 500-at megnyerő Troy Ruttman, valamint Bruce McLaren – a wokingi istálló alapítója – és Jacky Ickx szerezte meg élete első GP-győzelmét, Michael Schumacher például 23 éves és 240 napos volt, amikor az 1992-es Belga Nagydíjon elsőként intették le. A Formula–1-es pilóták számára a lélektani szempontból legfontosabb gátat tehát most átugrotta Räikkönen, és ezentúl jogosan tarthatnak tőle ellenfelei.A váltójával küszködő Alonso azután, hogy az F1 történetének legfiatalabb pole pozíciósa lett, remekül bírta a nyomást, és nehézségei ellenére is a dobogón végzett. Teljesítményét János Károly spanyol király is méltatta, amikor a verseny után felhívta telefonon a Renault-istálló fiatal zsenijét. A francia csapat másik pilótája, Trulli a korai ütközés után szépen felzárkózott az ötödik helyre, kiváló csatát vívott Ralph Firmannel és Jenson Buttonnal. Pontjai roppant hasznosak a Renault-nak, amely a Ferrarival holtversenyben üldözi a McLarent.Michael Schumachert megbüntették a Trullival való ütközése után, és el is ismerte, hogy ő volt a hibás az esetnél. A Ferrari és a Renault pilótái is nyolc-nyolc ponttal állnak, holtversenyben Montoyával, aki melbourne-i ezüstérme után ezúttal háromkörös hátránnyal jóformán csak tesztelt a futamon. A Williams kínjait Ralf Schumacher enyhítette, remek versenyzéssel a 17. helyről rajtolva is negyedik tudott lenni. Buttonnak ezúttal sem volt szerencséje, az utolsó kanyarban elfékezte magát, és az ötödik helyről a hetedikre esett vissza –ez még mindig jobb, mint Jacques Villeneuve teljesítménye: a kanadai váltóhiba miatt el sem rajtolt.A verseny "áldozata” Justin Wilson lett, akin elmozdult a HANS fej- és nyakvédő, így a brit iszonyatos vállfájdalmai miatt feladta a futamot. Az autói oldalán békejellel futó Minardi-csapat angolját kivizsgálásra kórházba kellett szállítani, mert a HANS annyira elnyomta a versenyző egyik idegét, hogy Wilson órákkal a verseny után sem tudta mozgatni a karjait.A célban mondták

Kimi Räikkönen:

Kimi Räikkönen:

– Nagyon jó érzés volt a finn himnuszt hallgatni, de még a dobogón sem fogtam fel, hogy milyen jó eredményt értem el. Talán ha alszom rá egyet, már rendezni tudom magamban az érzéseimet. Köszönöm a csapatnak és partnereinknek az odaadásukat, a Michelinnek meg gratulálok, mert óriásit javult a téli szünet során. A világbajnokságról még ne beszéljünk, egyelőre ezt a sikert élvezem, persze, bulizni nincs időm, mert repülök vissza Svájcba. A malajziai meleg sokat kivett belőlem, már alig várom, hogy hűvösebb vidékre érjek.

Rubens Barrichello:
– A rajt után mindent megtettem, hogy elkerüljem a roncsokat, szerencsére senki és semmi sem talált el. Néhányan elmentek mellettem, de a kiválóan beállított autóval gyors voltam az egyenesekben, és vissza tudtam előzgetni az előttem haladókat. A verseny második felében már nem zavart semmi, a saját tempómat autózhattam, de Kimi így is elhúzott tőlem. Köszönöm a versenybíróknak, hogy engedték a HANS mellőzését, remélem, a következő versenyre találunk megoldást.

Fernando Alonso:
– Ez életem legszebb napja! Nagyon örülök, hogy a dobogóra kerültem, a verseny felénél ugyanis rakoncátlankodni kezdett a váltóm, így kikapcsoltam, és én kapcsolgattam a fokozatokat. Azt hittem, célba sem érek, de végül sikerült. Sajnálom Jarnót, mert neki is jó esélye volt a dobogóra kerülésre. Ezt az eredményt a szerelőimnek ajánlom.

Michael Schumacher:
– Nehéz verseny volt, a rajtnál nagyot hibáztam, kilöktem Jarnót, és ezért amint lehetett, bocsánatot is kértem. Az ütközésünk pillanatában eldőlt, hogy számomra csak rosszul sülhet el ez a verseny is. Meglepett, hogy még a büntetésem után is harcolhattam a pontszerző helyekért, örülök az eredményemnek. Remélem, a következő versenyem jobb lesz.

Számításaink szerint – Finnország 26. diadala

A Ferrari-hegemóniát két hete megtörő David Coulthard után ismét egy McLaren-versenyző, ezúttal Kimi Räikkönen haladt át elsőként a célvonalon. A finn tehetség 36. viadalán első győzelmét aratta, korábbi legjobbja a tavalyi Francia Nagydíjon elért második pozíció volt. Kimi tizenkétszer szerzett pontot, egyhuzamban harmadszor végzett dobogós helyen.

Räikkönen a harmadik finn, aki futamot nyert az F1-ben, őt megelőzően két világbajnok, Mika Häkkinen és Keke Rosberg tudott diadalmaskodni az észak-európai ország színeiben – előbbi húszszor, utóbbi ötször. Kimi sikerével Finnország tehát huszonhat GP-elsőséget számlál – ugyanannyit, mint Jack Brabham (14) és Alan Jones (12) révén Ausztrália. Az északiak a 2001-es indianapolisi versenyen ünnepelhettek legutóbb, akkor Häkkinen utasította maga mögé a mezőnyt.

A McLaren 137. diadalát aratta, nála több (159) győzelemmel csak a Ferrari büszkélkedhet a géposztályban. Csaknem három esztendőt kellett várni rá, hogy az ezüst nyilak két sikert érjenek el egymás után, legutóbb a 2000-es Magyar és Belga Nagydíj megnyerésével, Häkkinen jóvoltából építettek kettes győzelmi sorozatot. A Ferrari ezt megelőzően a 2001-es olasz és egyesült államokbeli futam között "mutatott fel” kétfutamos nyeretlenségi szériát.

Nemcsak Räikkönennek, hanem a harmadik helyezett Fernando Alonsónak is kijár a dicséretből, elvégre a 21 éves sofőr először került be az első háromba. A Formula–1-ben rajta kívül csupán a tragikus sorsú, az 1957-es Mille Miglián elhunyt Alfonso de Portago állhatott fel a dobogóra (1956, Brit GP, második hely) Spanyolország képviseletében.

Alonso a 19. próbálkozására harcolta ki a pezsgőzést, négy nagyság viszont még nála is gyorsabbnak bizonyult e téren. Ayrton Senna az ötödik, Nigel Mansell a hatodik, Michael Schumacher a nyolcadik, Alain Prost pedig a tizennegyedik rajtját követően "kéredzkedett” fel először a pódiumra, igaz, mindnyájan sokkal jobb autóval köröztek pályafutásuk első évében, mint Alonso, aki a Minardinál versenyzett 2001-ben.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik