Szalay látványos akciója

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2002.11.19. 22:22
Címkék
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Szalay Balázs (jobbra) és Laklóth Aladár ülése „házon kívülre került”, így a versenyzôk is kiszorultak a darabokra szedett Chevroletbôl
Látványos bemutatót tartott kedden délelőtt a Mammut bevásárlóközpontban a jubileumi 25. Dakar-ralira készülő Szalay Dakar Team. A csapat szerelői úgy félóra alatt szinte darabjaira szedték a Chevrolet Blazer típusú terepjárót (természetesen az olaj- és vízleeresztéssel járó műveleteket a körülményekre való tekintettel nem végezték el), és körülbelül ennyi időt vett igénybe az is, hogy utána összeszereljék.
Az ötödik Dakarjára készülő Szalay Balázs megpróbálta minden részletre kiterjedően bemutatni a kéttonnás monstrumot, miközben a szerelők munkájába bekapcsolódott Laklóth Aladár, aki a navigátori teendőket látja majd el a világ legnehezebb tereprali-viadalán.
A Chevrolet Blazerről tehát azt kell tudni, hogy egy 5700 köbcentis Corvette LS1 motor hajtja, és olyan speciális alkatrészekkel szerelték fel, amelyek kifejezetten alkalmassá teszik a sivatagi versenyzésre. Normális terepjáróban nincs ugyanis olyan akkumulátor, amely a buckák átugrásakor is a teknőben tartja az olajat, hogy ezzel is biztosítsa a folyamatos olajellátást.
De biztosan nincs olyan rendszer sem, amellyel belülről, egy gombnyomással szabályozható a keréknyomás. Ez azért különösen fontos, mert homokon maximum 1-1.5 atmoszférás guminyomással lehet autózni (felfújt kerékkel elsüllyed a gép a puha homokban), a köves területre kiérve azonban azonnal fel kell fújni a gumikat, mert nagyon defektveszélyes lapos abroncsokkal bemenni a sziklák közé. És mivel a talajviszonyok jóformán egyik percről a másikra változnak, praktikus, hogy van a kocsiban egy automatikus rendszer a guminyomás állítására. (A rutinos pilóta egyébként a BF Goodrich abroncsok mellett döntött, ami nem csoda, hiszen bizonyított tény, hogy ez a nyerő márka a Dakaron.)
A karosszéria karbon–kevlár keverékből készült, hogy minél könnyebb legyen az autó, és a szervizkamionban minden alkatrészből annyit visz a páros, hogy a szünnapon szinte az egész autót újjávarázsolják. Csak váltóból lesz három tartalék – tanulva a tavalyi esetből –, a típus azonban marad a régi.
Az autóba benézve talán azt is furcsának tartja a laikus, hogy a 200 km/órás végsebességű Chevrolet ajtajaira ivókészlet van erősítve, aminek szintén fontos szerepe van. A sivatagban ugyanis könnyen kiszárad az ember, úgy, hogy észre sem veszi, egyszerűen csak elfogy az energiája. Ezért kell folyamatosan (úgy átlag tíz kilométerenként) kortyolni az ajtókba helyezett vízből.
Ebből a néhány apróságból is látszik, hogy a sivatag milyen hatalmas erőpróba elé állítja a párosokat, és akkor a távról, meg a menet közben felvetődő problémákról még nem is ejtettünk szót. A múlt hónapban a legendás egyiptomi Fáraó-ralin futamgyőzelmet arató Szalay, Laklóth duó azonban a jelek szerint remekül áll a felkészüléssel...
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik